I tvättstugan har vi en diskho/tvättho som behöver nytt avloppsrör så vi kan koppla på tvättmaskinen och luftavfuktaren direkt på röret.

Tidigare satt det ett kopparrör som gick rakt ner i avloppet som tyvärr kom på avvägar innan jag hann leta efter en ersättare i plast med rätt gänga.

Mäter jag invändingt i avloppsröret är det 39mm och gängan ser ut att ha cirka 2mm stigning.

Vart hittar jag delar som passar? Lokala byggaffärerna hade tyvärr inget att erbjuda som matchade min beskrivning.

Tvättstuga med diskho och diverse verktyg och städmateriel, synligt avlopp under ho utan rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar invändig diameter på ett avloppsrör för att hitta passande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Johhhan
Måttet överensstämmer med en rörgänga i storlek R32, även kallad G32 eller G1_1/4. Gängstigningen är då 11ggr/tum (2,31mm). Hanens yttergängor i den storleken har en diameter på 42mm.

Johhhan Johhhan skrev:
Måttet överensstämmer med en rörgänga i storlek R32, även kallad G32 eller G1_1/4. Gängstigningen är då 11ggr/tum (2,31mm). Hanens yttergängor i den storleken har en diameter på 42mm.
Tackar! Nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.