5 860 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
För lite rör för Trio Väggbricka - vad göra?
Ska du verkligen ha en klämringA Axel bolander skrev:Väggbrickan är gjord för Alupex 16x2.2 men det är helt omöjligt att få dit klämringen när klämringen när väggbrickan är på plats - har även provat pressa in den med smala plastverktyg. Funderar på att bara sätta en koppling ([bild]) men det löser inte problemet jag får med duschblandarfästet.. förslag på annat brand väggfästen som funkar med fasta Alupex..
Om du skippar klämringen får du då dit fästet?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Kan ju rimligen inte vara omöjligt? Svårt kanske men har du följt anvisningarna ska det ju gå. Klämringen är ju som sagt inte för nå vattentätning. Den stabiliserar nog bara röret och kanske mest värd där man har rör i rör och det kan röra sig lite annars.
Fast skippar du den så kan de naturligtvis hävda att anvisning ej följts och neka ersättning vid skada.
Fast skippar du den så kan de naturligtvis hävda att anvisning ej följts och neka ersättning vid skada.
Har inte använt Trio's brickor förut men väl FMM's. Funderade lite på varför jag inte stött på problemet tidigare, det ser ju lite pilligt ut att få ringen på plats. Undrar om det beror på att alla mina brickor har utvändig gänga - där måste röret rimligen gå lite längre ut i kopplingen.
Nu ska jag precis skaffa en bricka till för en ny dragning till radiatorer i garaget. Där blir det Vatette.
Om du tittar på deras anvisning så ser du att det inte finns någon klämring att fixa med, den är integrerad i hylsan. Kanske är det en lösning för dig? Notera att jag länkar till en bricka för 40cc mellan rören, du har nog 60 antar jag.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ts/Mountings/633376_vaggbricka_plast_dy15.pdf
Nu ska jag precis skaffa en bricka till för en ny dragning till radiatorer i garaget. Där blir det Vatette.
Om du tittar på deras anvisning så ser du att det inte finns någon klämring att fixa med, den är integrerad i hylsan. Kanske är det en lösning för dig? Notera att jag länkar till en bricka för 40cc mellan rören, du har nog 60 antar jag.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ts/Mountings/633376_vaggbricka_plast_dy15.pdf
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
ja stödhylsan är ju den svarvade grejen med oringar. Ska den få plats i kopplingen så kan rimligen inte röret sticka ut särskilt mycket vilket borde innebära att det kan vara svårt att få dit ringen men antagligen inte omöjligt.MathiasS skrev:
Är det kanske tänkt så att man ska använda stödhylsan för att pressa på klämringen när den väl äntrat röret? Har man gradat av röret korrekt antar jag att detta borde vara genomförbart - på något sätt går det ju att fixa detta får man förmoda.
Har nu fått på klämring och stödhylsa - pust.. inte lätt och det krävdes visst våld.. men att använda stödhylsan för att pressa in klämringen vågade jag inte. Risken är att klämringen då börjar klämma innan stödhylsan är i botten - och klämringen måste enligt instruktion sitta 2.5 mm in på röret.
Att använda en stödhylsa med integrerad klämring hade varit ett betydligt bättre och enklare alternativ.
Att använda en stödhylsa med integrerad klämring hade varit ett betydligt bättre och enklare alternativ.
Slutsats - varning för Trio Perfektas Design väggbrickor i kombination med rör som inte är rör-i-rör - i synnerhet på pex/alupexrör..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att det gick!
Min slutsats efter ett antal år som amatörrörgubbe är att om man håller sig till ett system så långt det går så blir allt enklare. Jag började med Wirsbo/uponor och höll fast vid det länge. I badrummen blev det FMMs brickor etc, men idag ser jag till att ALLT som går blir Vatette. De har ett enkelt system där kopplingarna har en "vatette-ände" som alltid passar med varandra. Det gör om inget annat att man slipper bli sittande med diverse kopplingar och ventiler som man inte har en aning om var man får tag i klämringar och muttrar/halvkopplingar till.
Min slutsats efter ett antal år som amatörrörgubbe är att om man håller sig till ett system så långt det går så blir allt enklare. Jag började med Wirsbo/uponor och höll fast vid det länge. I badrummen blev det FMMs brickor etc, men idag ser jag till att ALLT som går blir Vatette. De har ett enkelt system där kopplingarna har en "vatette-ände" som alltid passar med varandra. Det gör om inget annat att man slipper bli sittande med diverse kopplingar och ventiler som man inte har en aning om var man får tag i klämringar och muttrar/halvkopplingar till.
Kan nu även meddela att blandarfästet från trio perfekta Design (whitelabel hafa) var betydligt enklare. Där fanns gott om plats att få in brickorna.
I efterhand borde jag ha bytt ut antingen hela väggbrickan till Vatette - eller tagit en Vatette anslutningskoppling 16 2.0-2.5mm för pexrör (följer med Vatettes väggbrickor) - då hade jag sluppit pillet med klämringen
I efterhand borde jag ha bytt ut antingen hela väggbrickan till Vatette - eller tagit en Vatette anslutningskoppling 16 2.0-2.5mm för pexrör (följer med Vatettes väggbrickor) - då hade jag sluppit pillet med klämringen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Felaktig tätning rörgenomförning våtrumsvägg
Badrum -
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
rör för pool/BVP med möjlighet att koppla mot vedpanna senare
Ved, Pellets, Flis -
Vattenburen GV rörfördelning ok?
Värme allmänt -
Hur dra in rör för el i friggeboden?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus