Om jag minns rätt så är det en gummipackning på den där. Om man drar den för hårt så kan den nog kanske gå sönder. Ta isär, inspektera. Inga skador. Passar bitarna mot varandra? Handelen ska ha en plan yta mot gummit. Återmontera med lagom moment.
Jag har stött på samma problem. Någon som har något mer tips eller är det att byta plankopplingen i slangen om den nu varit kass från start alternativt gått sönder när jag gjort ett antal försök att få det tätt? Har anslutit två slangar. En blev tät direkt. Den andra läcker 1 droppe på 10-15 minuter.
Killgissar
Övre problemet: Gängan för kort. Muttern bottnar i undre delen innan packningen komprimeras.
Undre problemet: Ser ut som en massa gängtejp? Bort med det så inte muttern trögar innan packningen komprimeras.
Mera: Ytan som packningen skall möta skall vara plan och inte vass som en klämkoppling kan vara..
Övre problemet: Gängan för kort. Muttern bottnar i undre delen innan packningen komprimeras.
Undre problemet: Ser ut som en massa gängtejp? Bort med det så inte muttern trögar innan packningen komprimeras.
Mera: Ytan som packningen skall möta skall vara plan och inte vass som en klämkoppling kan vara..
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
F FDT skrev:Killgissar
Jag använder planadapter. Det läcker ovanpå muttern mot slangen. Under muttern mot kopparröret är det tätt, trots gängtejp
Jag funderar på om den plana packningen i flexslangen kan vara kass
Men du ska absolut inte ha gängtape där. Gängan ska inte vara tät, den ska gå lätt.C Chokladmonster skrev:
Nu hindrar den funktionen.
Det är packningen som ska täta.
Titta vad som hindrar packningen från att täta så finner du felet.
Lättare sagt än gjort för mig som är total nybörjare. Planadaptern är placerad med den koniska änden ner i böjen och med plana ytan upp mot slangen. Då får jag två plana packningar mot varandra. Trots det läcker det. Enda jag kan komma på är att köpa nya packningar och testa på nytt om dom skulle vara skadade. Eller gör jag fel?B Bjober skrev:
? "..två plana packningar mot varandra"C Chokladmonster skrev:Lättare sagt än gjort för mig som är total nybörjare. Planadaptern är placerad med den koniska änden ner i böjen och med plana ytan upp mot slangen. Då får jag två plana packningar mot varandra. Trots det läcker det. Enda jag kan komma på är att köpa nya packningar och testa på nytt om dom skulle vara skadade. Eller gör jag fel?
Skall vara en plan yta mot fleslangens packning
Planadapter hade jag använt. Men nu är det tätt. Felet var att jag med största sannolikhet spänt det alldeles för hårt. Ny planadapter och ny packning i flexslangen löste problemet och sen inte spänna det så hårt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden