Hej,
medlem i en större samfällighet där samtliga fastigheter delar på gemensam vattentäkt.
Det funkar bra tills det uppstår en läcka.
Alla springer runt som yra höns och letar läckan.Tar tid.

Har påtalat att det vore bra om vi fastighetsägare installerar vattenmätare men får till svar att det blir för dyrt!
Då vissa stugor har krypgrund och det blir svårt att få till en frostsäker installation.

Men, finns det någon som har koll på om det finns en vattenmätare som kan fjärravläsas?
Gärna via ett webb gui/telefon app?

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns hur mycket som helst för fjärravläsning. Tex [länk]

Vill man mäta alla fastigheter kanske det är värt att titta på system som monteras utanpå röret.
Tack för snabbt svar.
Det här är ett område som jag är helt novis på.
Kan du bara peka på en flödesmätare som kan fjärravläsas i din länk?
Kan man koppla den till sitt Wi-Fi?

Nja så enkelt kommer du inte undan….:)

det första du behöver är en mätare som lämnar ifrån sig ett mätvärde (istället för att bara ha ett räkneverk du löser av manuellt). Detta fixar alla mätare på den sidan.

därefter behöver du ett system som samlar in mätvärdet. Det kan tex vara det system som energibutiken har

https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html

avslutningsvis behöver du komma åt dessa sparade mätvärden från distans. Detta kan ju ske på många olika sätt beroende på vad du har för system. Energibutiken har en e-tjänst du kan använda för detta.

för egen del samlar jag mätdata från huset till Home Assistant och detta kommer jag sedan åt varifrån jag vill.

någon enklare lösning än det jag tipsat om här känner jag inte till, men det kanske finns!

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

det första du behöver är en mätare som lämnar ifrån sig ett mätvärde (istället för att bara ha ett räkneverk du löser av manuellt). Detta fixar alla mätare på den sidan.

därefter behöver du ett system som samlar in mätvärdet. Det kan tex vara det system som energibutiken har

[länk]

avslutningsvis behöver du komma åt dessa sparade mätvärden från distans. Detta kan ju ske på många olika sätt beroende på vad du har för system. Energibutiken har en e-tjänst du kan använda för detta.

för egen del samlar jag mätdata från huset till Home Assistant och detta kommer jag sedan åt varifrån jag vill.

någon enklare lösning än det jag tipsat om här känner jag inte till, men det kanske finns!
MathiasS MathiasS skrev:

[länk]

tack igen för svar. Jag fattar. Bra startpaket - ser att det är bra mycket billigare än vad som styrelsen sagt.
men min ”utredning” börjar med startpaketet samt ska kolla vilka vattenmätare som är kompatibla med logger 2020

Ska du ha många mätare kanske logger 3030 är bättre?

useless useless skrev:
Ska du ha många mätare kanske logger 3030 är bättre?
Tänker mer på en lösning/fastighet.

Då blir det nog billigare med en mätare med radioavläsning i varje hus.

useless useless skrev:
Då blir det nog billigare med en mätare med radioavläsning i varje hus.[/
QUOTE]
Vart kan jag hitta den lösningen?

useless useless skrev:
Då blir det nog billigare med en mätare med radioavläsning i varje hus.
Hej,
har sökt efter radioavläsning på energibutiken men hittar inte en sådan modul.
Har någon tips på vad jag ska söka efter?

H Husbyggare1000 skrev:
Hej,
medlem i en större samfällighet där samtliga fastigheter delar på gemensam vattentäkt.
Jo kostnad/nytta är nog tvivelaktig.
Att man springer omkring som "yra höns" verkar konstigt? Det är ju inte särskilt svårt att ringa in en läcka om man vet vart avstängningsventiler samt servisventiler är placerade samt har en taktiskt plan. (troligen har ni en eller flera vattenansvariga)
Sen är det då givetvist irriterande när man är utan vatten med det är mer att "gilla läget" och se till att man har lämpliga dunkar hemma för att hämta vatten.

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
H Husbyggare1000 skrev:
Hej,

Har påtalat att det vore bra om vi fastighetsägare installerar vattenmätare men får till svar att det blir för dyrt!
Då vissa stugor har krypgrund och det blir svårt att få till en frostsäker installation.

Men, finns det någon som har koll på om det finns en vattenmätare som kan fjärravläsas?
Gärna via ett webb gui/telefon app?
Inget svar på frågan.
Om ni inte redan har ett flödesschema samt karta över alla ventiler mm så är det steg ett för att enklare kunna lokalisera en läcka utan att det kostar en massa pengar.

Har ni flödesmätare på huvudledningen ut från ”pumphuset”?

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Det man använder är oftast wireless mbus. Men I princip så skulle man kunna sätta en mätare på utgående ledning och sedan en lagom mängd ventiler på hela nätet. När det uppstår en störning så stänger man bara alla ventiler och öppnar en i taget tills man lokaliserat läckan.

Detta skalar ju inte speciellt bra men man ska nog börja i änden där man felsöker en läcka och det blir lättare att lokalisera bara för man har uppkopplade mätare.

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inget svar på frågan.
Om ni inte redan har ett flödesschema samt karta över alla ventiler mm så är det steg ett för att enklare kunna lokalisera en läcka utan att det kostar en massa pengar.

Har ni flödesmätare på huvudledningen ut från ”pumphuset”?
Vi har flödesmätare från pumphuset.
Tänkte mer att det skulle vara smidigt att ev hitta läcka hos en fastighet om vattenmätare finns.
Vi har vattenansvariga men när/om de inte är på plats?
Lite för personberoende.

M merbanan skrev:
Det man använder är oftast wireless mbus. Men I princip så skulle man kunna sätta en mätare på utgående ledning och sedan en lagom mängd ventiler på hela nätet. När det uppstår en störning så stänger man bara alla ventiler och öppnar en i taget tills man lokaliserat läckan.

Detta skalar ju inte speciellt bra men man ska nog börja i änden där man felsöker en läcka och det blir lättare att lokalisera bara för man har uppkopplade mätare.
ok tack för svar - då har gubbarna gjort hyffsat rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.