Behöver man byta filtermassa i kalkfilter eller räcker det med att fylla på?

Jag har eftersatt underhåll på mitt filter. Tanken var att fylla upp det till rätt nivå med brunnskalk. Men nu började jag fundera. Bör man byta filtermassa? Är det okej med vanlig brunnskalk eller bör det vara något annat?

Det är ett enkelt filter utan backspolning, det gåt med andra ord ”baklänges” i normaldrift.
 
Har den inte stelnat ska det väl räcka med att fylla på. Om det inte är helt tomt
 
G GVR4 skrev:
Har den inte stelnat ska det väl räcka med att fylla på. Om det inte är helt tomt
Det låter bra, då skakar jag om massan som finns kvar och fyller på mer. Tyvärr är det ett väldigt litet inspektionshål.
 
Göingefilter?

Fyller man på mycket behöver man ju spola filtret en del med. Fast det säger väl sig själv kanske :-)
 
Det ärbara märkt Svenska vatten laboratorium.
Jo jag har spolat en hel del nu. Tyvärr lyckades jag just dra av en koppling. Det är nog säkrast för mig att jag fixar det innan morgondagen….
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.