Hej,

Vi ska renovera badrummet och tänkte att vi kan spara lite pengar genom att ta bort all inredning själva inför att kaklet ska rivas och badrummet asbestsaneras. Allt har gått bra förutom blandaren som satt ovanför badkaret. Rören som kommer ut ur väggen har rejält stora gängor, och jag har ingen aning om vad det är för storlek. Så jag har inte kunnat ta bort blandaren då jag inte har kunnat hitta några lock som passar. Enligt mitt slitna gamla skjutmått är diametern ca 33 mm, vilket fick mig att tro att det var en R25-gänga först, men gängstigningen stämde inte alls när jag tog med excenterkopplingen till Bauhaus för att hitta passande lock. Gängstigningen på mina rör är mindre än den på en R25-gänga, de sitter liksom "tätare" om ni förstår vad jag menar. Det är första gången jag pysslar med något sånt här så jag är inte helt säker på vad som är korrekta begrepp.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för gänga? Blandaren får sitta kvar tills hantverkarna kommer men det vore kul att få ett svar på vad det är för gänga. Någon av husets tidigare ägare har ju uppenbarligen lyckats få tag i en excenterkoppling som passar och kunnat montera en ny blandare. Jag har googlat som en tok och även försökt söka här på forumet utan att hitta något så jag tänkte jag startar en tråd och hoppas på det bästa.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut om det kan vara till någon hjälp.

• Kromad badkarsblandare med okända gängor på rör, installerad ovanför ett kaklat badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för cc mått på blandaren och på fästena i väggen? Svenska standarden heter m26x1.5, kan det vara förberett för det måttet kanske?

ådal ådal skrev:
Vad är det för cc mått på blandaren och på fästena i väggen? Svenska standarden heter m26x1.5, kan det vara förberett för det måttet kanske?
Blandaren har cc 160 mm och väggfästena 180 mm. Badrummet är sen -65, kan 180 varit standard på den tiden?
Magrand Magrand skrev:
Om man låter excentrarna M34xM26 sitta kvar kan du använda detta
[länk]
[länk]
Stort tack! Det är ju helt klart den snabbaste lösningen då närmaste Bauhaus har dem i lager.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.