1 705 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Reservkraft till vattenpump.
Har en borrad brunn med en 230 volt sänkpump.
Pumpen drar 9 Amp vid drift, 13,5 Amp vid start.
Har ett elverk inverter som levererar max 3500 Watt.
Elverket skall vi drift endast försörja vattenpumpen.
Finns det risk för transienter när pumpen stoppas av tryckströmbrytaren?
Bör/skall man montera ett transientskydd om det inte finns i elverket.
Det finns skydd på nätet för en billig penning som kallas överspänningsskydd, funkar dom?
Pumpen drar 9 Amp vid drift, 13,5 Amp vid start.
Har ett elverk inverter som levererar max 3500 Watt.
Elverket skall vi drift endast försörja vattenpumpen.
Finns det risk för transienter när pumpen stoppas av tryckströmbrytaren?
Bör/skall man montera ett transientskydd om det inte finns i elverket.
Det finns skydd på nätet för en billig penning som kallas överspänningsskydd, funkar dom?
Inverterelverk brukar man normalt använda ihop med känslig elektronik. Det är onödigt med ett sådant till en vattenpump. Jag har svårt att tro elverket skulle skadas av transienter från vattenpumpen, för det är väl det du oroar dig för?
Generellt finns det risk för transienter när man startar och stoppar en elmotor. Men om det bara är vattenpumpen ansluten så finns det ingenting som tar skada av transienterna. Eventuellt finns det dessutom skydd inbyggda i elverket. För tillämpningen du beskriver finns inget behov av överspänningsskydd.
Tack för hjälpen, då känner jag mig trygg.A Avemo skrev:Generellt finns det risk för transienter när man startar och stoppar en elmotor. Men om det bara är vattenpumpen ansluten så finns det ingenting som tar skada av transienterna. Eventuellt finns det dessutom skydd inbyggda i elverket. För tillämpningen du beskriver finns inget behov av överspänningsskydd.
Ha det så bra, från Glada Hudik.
Ove
Klicka här för att svara