Insyn i grävd brunn med tätad sugledning och synlig bruk runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nyligen köpt ett fritidshus med grävd brunn. Hydrofor och jetpump står i ett uthus som inte är frostsäkert och systemet tappas därför alltid ur vkntertid. Jag har tänkt vintersäkra systemet och tänkte börja titta nere i brunnen. Till skillnad från alla andra grävda brunnsr jag stött på ser man inte vattnet. Betongringen på brunnen sticker upp en halvmeter över marken. Den är täckt med lock. En meter under mark är allt tätat runt sugledningen med någon form av bruk. Se bild. Är denna typ av konstruktion vanlig? Varför kan man tänkas ha gjort så?

Jag skulle vilja påstå att bilden visar en borrad brunn.

• Gilla
FDG och 2 till
  • Laddar…
Jag har en grävd brunn som de senare borrade en brunn i.
Det ser ut sådär, nästan....
Jag har ringar och vatten, annars ser det likadant ut.

• Gilla
FDG
  • Laddar…
Tack för respons! Jag har lyckats få tag i en gammal ägare som säger att brunnen är ett 7 m djupt rör. Det måste vara från 60-talet eller äldre. Kan det vara ett sätt att anlägga brunn efter att man slutat gräva på gammalt sätt men innan dagens djupborrande?

Ja det stämmer. Man gjorde ofta så förr. Idag borrar man på stora djup, i princip var som helst, och får alltid vatten. Förr försökte man ofta lokalisera vattenådror först, för att få en grund borra.

• Gilla
FDG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.