1 821 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Avlopp fråga!
Sida 1 av 2
Hej på er! Haft problem med avloppet i några dagar nu. Hade en rörmokare här i fredags som konstaterade att felet låg hos kommun så de kontaktade oss efter samtal med rörmokaren.
Vi har kommunalt avlopp och vatten med en pump och brunn utanför huset. Brunnen töms inte och Nivåvakten larmade. Han tar upp pump och säger då att de felet ligger hos kommunen.
Frågan jag har är följande: Avloppet som leder till våran tank pölar vatten, rinner sakta men det rinner iallafall. Ska det göra det även när man inte använt/spolat vatten på några timmar? Är detta normalt?
Blir galen på denna brunn och alla samtal man får ringa. Är själv helt ovetandes ang detta. Tack!
Vi har kommunalt avlopp och vatten med en pump och brunn utanför huset. Brunnen töms inte och Nivåvakten larmade. Han tar upp pump och säger då att de felet ligger hos kommunen.
Frågan jag har är följande: Avloppet som leder till våran tank pölar vatten, rinner sakta men det rinner iallafall. Ska det göra det även när man inte använt/spolat vatten på några timmar? Är detta normalt?
Blir galen på denna brunn och alla samtal man får ringa. Är själv helt ovetandes ang detta. Tack!
Det är en liten stråle vatten som jämt rinner ut ur röret. Även när vi inte har spolat på timmarvis varken i kran, toalett eller dusch.
Samtidigt förklarar inte det varför det inte orkar pumpa iväg det. Kommunen skall kolla detta på Måndag.
Var mest bara nyfiken om det alltid rinner vatten ur det röret kopplat till tanken eller om det är onormalt. Hoppas ni förstår mig, är inte världens bästa på att förklara
Var mest bara nyfiken om det alltid rinner vatten ur det röret kopplat till tanken eller om det är onormalt. Hoppas ni förstår mig, är inte världens bästa på att förklara
Om du förtydligar:
"Avloppet som leder till våran tank pölar vatten, rinner sakta men det rinner iallafall. Ska det göra det även när man inte använt/spolat vatten på några timmar?"
Så får du nog mer hjälp. Har väldigt svårt att förstå vad du skriver
"Avloppet som leder till våran tank pölar vatten, rinner sakta men det rinner iallafall. Ska det göra det även när man inte använt/spolat vatten på några timmar?"
Så får du nog mer hjälp. Har väldigt svårt att förstå vad du skriver
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 237 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 237 inlägg
Det låter som att du antingen har en rinnande toalett inne i huset eller att avloppsrören har en skada och släpper in markvatten. Undersök det senare genom filmning av rören.Charlie Karlsson skrev:
Låter som en LTA/LPS anläggning? Kommunen bör ha information om LTA på sin hemsida om du är nyfiken på att läsa på lite.
Isf förstår jag om kommunen skjuter på det till måndag och bara tar ut en sugbil för att tömma under helgen. Annars ska man ut med sugbil, VA-folk samt elektriker om det vill sig illa. Det blir en skaplig peng i slutänden som även om du personligen inte behöver betala den så måste kommunen göra det (du indirekt). Sen vet jag att där jag bor så är det kommunen som betalar för arbete och material om felet är deras, har man själv spolat ner en handduk, halv kajak och 20kg cement så något gått sönder (japp överdrift) så kan man komma få stå för kostnaderna.
Och används inget vatten ska det inte rinna till vatten heller så nog allt är något fel där.
Isf förstår jag om kommunen skjuter på det till måndag och bara tar ut en sugbil för att tömma under helgen. Annars ska man ut med sugbil, VA-folk samt elektriker om det vill sig illa. Det blir en skaplig peng i slutänden som även om du personligen inte behöver betala den så måste kommunen göra det (du indirekt). Sen vet jag att där jag bor så är det kommunen som betalar för arbete och material om felet är deras, har man själv spolat ner en handduk, halv kajak och 20kg cement så något gått sönder (japp överdrift) så kan man komma få stå för kostnaderna.
Och används inget vatten ska det inte rinna till vatten heller så nog allt är något fel där.
Vad jag sett efter att ha stått och tok-kollat i Toan ser jag ingenting som rinner. Tyvärr. Spolbil på väg i skrivande stund.. Uppdatering kommerClaes Sörmland skrev:
Ja, precis är det ett sådant system vi har. Väldigt noga med vad vi spolar ner, faktiskt!Purre skrev:Låter som en LTA/LPS anläggning? Kommunen bör ha information om LTA på sin hemsida om du är nyfiken på att läsa på lite.
Sugbil är på ingång, VVS kommer imorgon så vi får se vad de säger imorgon. Rören är ändå bara 5år gamla.. Borde de inte hålla längre? Suck.
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Men Om det är/varit fel på pumpen, så att pumpbrunnen blivit överfull. Då är det troligt att det har runnit dåligt i rören från huset till pumpen. Därmed fastnar toapapper och annat i rören.
Det brukar ju vara så att kommunen ansvarar för själva pumpen, så de skall fixa den. Men jag tror (kan ha fel) att de då också står för att spola ur rören till huset, det är ju ett följdfel av deras trasiga pump.
Jag har hört att det väldigt ofta blir fastighetsägaren som får stå för reparationen av avloppspumpen vid fel. Vanligaste felorsak är att något olämpligt spolats ned, som stoppar pumpen.
Det brukar ju vara så att kommunen ansvarar för själva pumpen, så de skall fixa den. Men jag tror (kan ha fel) att de då också står för att spola ur rören till huset, det är ju ett följdfel av deras trasiga pump.
Jag har hört att det väldigt ofta blir fastighetsägaren som får stå för reparationen av avloppspumpen vid fel. Vanligaste felorsak är att något olämpligt spolats ned, som stoppar pumpen.
Jo rören ska hålla längre än 5 år.Charlie Karlsson skrev:
Det där med att spola ner fel saker var bara ett exempel och kan man inte säga att fel saker har spolats ner bör du inte bli skyldig till det. Det som skulle kunna vara är om det är fel i centralen så larmet inte fungerar som det ska eller till och med pumpen inte går. Dock har det fungerat hela tiden fram till nu bör det inte vara orsaken.
Ett annat vanligt fel är elfel där det görs fel i centralen och larmsignal osv blir tokigt. Då blir det lätt att pumpen inte funkar som det ska eller att man inte får larm när man borde få.H hempularen skrev:
Uppdatering:
Slambilen var här idag! Mycket nöjd. Efter tömningen så tog vi bort pumpen och trycket i röret där pumpen ska pumpa ut vattnet var enormt. Det var som att man körde igång en brandslang. Han spolade även 60m in i röret(30m utanför tomtgräns), inget stopp. Nu är det vidare till kommunen att lösa detta. Nu har både VVS och Slambil varit här och kollat.
Slambilen var här idag! Mycket nöjd. Efter tömningen så tog vi bort pumpen och trycket i röret där pumpen ska pumpa ut vattnet var enormt. Det var som att man körde igång en brandslang. Han spolade även 60m in i röret(30m utanför tomtgräns), inget stopp. Nu är det vidare till kommunen att lösa detta. Nu har både VVS och Slambil varit här och kollat.
Både VVS och slambil har kollat pumpen. Den går som den ska men båda två tror att trycket från röret är så extremt så den orkar liksom inte pumpa bort det. Det blir +-0 i röret om man säger så sa båda.
Kommunen ska ta detta imorgon och se om det finns en lösning. Lösningen ligger iallafall inte inom vår tomtgräns. Otroligt skönt!
Kommunen ska ta detta imorgon och se om det finns en lösning. Lösningen ligger iallafall inte inom vår tomtgräns. Otroligt skönt!