Vatten & Avlopp
Martin Åberg: [citat] Hej! De har fortfarande inte bytt ut den men sedan de var här och skruvade på den så har jag inte haft några problem..
MathiasS: [citat] Det är ingenting som exploderar och det handlar inte bara om vad som händer vid vid ev kyla. Lin sväller när det blir blött, det är så lin tätar kopplingen, och därför avstår man lin när man har kopplingar i plast. Tejp eller ännu hellre gängtätningssnöre är då ett bättre alternativ.
Sven Svensson3: Oj då, det gick snabbt.. mkt. Uppskattat. Jag glömde att inflika den informationen. Det är en En-fas pump.
DTanner: [citat] Nu har jag tänkt om igen. Kompletterar jag med en blandventil till så behöver jag inte dra fram tre rör. Förslaget blir då enligt bild nedan. Detta borde funka, eller hur? Är acktanken kall (som på t.ex. sommaren) så går det kallvatten in i VVB, och kallvatten blandar utgående på LK 560. Är acktanken varm (t.ex. när man eldar på vintern, eller när man kör elpatronen för
Claes Sörmland: Troligen ingen stor effekt i praktiken. Ligger infiltrationen alldeles bredvid en sjö eller havet så ökas utsläppen av näringsämnen något.
miacamilla: Ha ha, rolig idé. Vi valde att lägga ny parkett över hålet. Kom fram till att rören förmodligen aldrig kommer behöva användas
Tompafix: [citat] De kan nog vara att det inte sluter helt tätt i duschen som är orsaken. Hade själv problem med doft som orsakades av just detta. Hittade rätt insats och problemet försvann.
Daniel 109: Det är så kallade pansarrör. Det är som flera sagt elrör.
Kane: [citat] Och så här 11 år efter trådstart så är det nog ändrade priser generellt för dylika arbeten.
BirgitS: Ett alternativ är golvskydd, dvs. att plastskydd som läggs på golvet under diskbänksskåpet, eftersom det då blir färre genomföringar.
Tom Ryner: Gammal tråd men samma Dyra och illa konstruerad stol. spolmekanismen har en justering i form av en spindel tillverkad i för mjuk plast. När denna slits (snabbt) förlorar den friktion och spolknappen hakar då ur. Strunta i designen. Köp Gustavsberg eller Ifö. Billigare och av högre kvalitet. Det är vad jag kommer att göra till dt nyare badrummet. På gästtoaletten har jag en
Morsansgrabb: [citat] ja, sorry, den verkar inte komma med när jag försöker posta.
Dublin: Bor du i nån stad så kolla upp hygglo.se där privatpersoner hyr ut allt möjligt. Jag kan hyra en provtryckningsutrustning för 150 kr/dag runt hörnet... Om du inte har så mycket verktyg så kommer hygglo.se bli din bästa vän som nybliven husägare :-)
Matskarl21: En helt vanlig okomplicerad ettgreppsblandare enligt det ursprungliga upplägget med lagom varmt i mitten och kallt till höger och varmt till vänster, ska det verkligen behöva vara så svårt? De idiotiska enheterna med kallstart drar ju bara massor med varmvatten helt i onödan eftersom de alltid hamnar i vänstra läget permanent. Jag tror att man kan köpa nya keramiska insatser med exakt
Tjompo: [citat] Lösull beter sig säkerligen lite annorlunda gentemot isoler skivor, bland annat ska det packas olika beroende på vart den appliceras (tror jag) är inte helt säker på just lösull då det finns en uppsjö olika ull som har olika egenskaper. Men att den är flyktig är nåt som är säkert om det blåser på lite. Pex klarar oftast frysningar då plasten expanderar och återtar sin
Träkåk: [citat] Bra info då jag använt lin till det mesta då jag väntar gärna många år före jag går på nymodigheter
leonart: I kökskranen är det troligen helt stopp i silen, så börja rensa där. Sedan följ demmpas råd.
richardtenggren: Hyr en spårfräs, du behöver komma in rätt långt för bockfixturen har jag för mig rörmokaren sa, så jag skippade dolda vattenrör. Men du kommer med största sannolikhet ändå hamna ”en sektion” in när du knackar ur spåren.
foreman: Du bör kontrollera att motorskyddet är inställt på motorns märkström, vilket det troligen inte har varit då det inte löste ut. Du kan mäta motorströmmen i varje fas så att den överensstämmer någorlunda med märkningen på motorn, strömmen ska även vara relativt lika i alla faser. Har motorn varit så varm att det luktat bränt om den har den dessvärre tagit skada. Motorns lager
cpalm: [citat] Att titta på hur många liter per timme pumpen maximalt kan leverera är inget bra mått på pumpens "styrka" tyvärr. Det blir lite som att titta på topphastigheten för att avgöra vilken bil som kan dra största släpkärran. Man får kolla i diagrammet i databladet vilket flöde pumpen levererar på den givna tryckhöjden. Wilo HMC 305/50 levererar t.ex. 40 l/min = 2 400 l/h med 40
Stockhem: [citat] Tack för svaret :) Tror inte att det är vattnet från beredaren som kommer ut. Detta eftersom vattenmätaren rör sig när jag släpper på dessa ventiler. Tänker att mätaren borde stått stilla om det frusit på invägen. Men det kan ju frusit från rören i huset till kranarna, men känns samtidigt konstigt om det skulle vara på det sättet. Enligt förra ägaren så har det aldrig
Första gången123: Blev en sådan från Hornbach idag. Nytt försök ska göras när man kommer hem
Petri66: Klart som korvspad att vvs-montörer inte vill smörja. Kladd och tar tid som kunden får betala i slutänden! Det som ska vara smort köper de smort! Det tjänar alla på! Billiga kopplingar är inte ofta inte försmorda och billigt skit vill ingen installera och lämna garanti på!
Albireo: Tack för alla idéer och svar. Skönt att jag inte är ensam i dessa funderingar. Om jag förstått rätt innehåller alla blandare av denna typ gel eller gas som "termostat". Dock vet jag inte vilka märken eller modeller som är "bäst" / "hållbarast". Hittade ingen som säljer VTA330 / VTA332 så jag sökte vidare och hittade följande .: Esbe Blandningsventil 20-45ºC RSK 4923571 (622kr) Lk
jonas_da: Du kan köpa kima k2 per löpmeter sen terminerar man änden och sätter en kall del i den andra änden som kopplas antingen till termostat eller med vanlig stickontakt. Jag kör min på timer + termostat så när det är kallar än 0 går den 30 minuter var 3e timma. Minimerar förbrukningen men garanterar frostfriheten.