3 895 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Oxyfix C-90 minireningsverk
Hej alla , vi köpte ett hus för tre månader sen och den finns minirenigsverk Oxyfix C-90 . I veckan är slamtömning på gång. Jag läste i instruktionerna att luftpumpen ska bli avstängd innan tömningen och helt plötsligt märkte jag att den luftpumpen var inte alls på !!
Okej det gick 3 månader och vi är där over helger bara.
Jag undrar nu , är det stor fel att luftpumpen var avstängd på tre månader eller ?
När vi satte på , andra delen i tunnan började bubbla som de ska . Inga konstigheter, bara masa lukt hemma i källaren.
Vad är det som är rätt???
Ska den var på hela tiden eller går att stängas ibland???
Okej det gick 3 månader och vi är där over helger bara.
Jag undrar nu , är det stor fel att luftpumpen var avstängd på tre månader eller ?
När vi satte på , andra delen i tunnan började bubbla som de ska . Inga konstigheter, bara masa lukt hemma i källaren.
Vad är det som är rätt???
Ska den var på hela tiden eller går att stängas ibland???
Redigerat:
Hej, luft pumpen är en del i reningsprocessen och skall normalt vara påslagen. Varför den inte var det i ert fall kan man bara gissa. Har huset varit oanvänt en tid under försäljningen så kanske man valt att mildra elräkningen. Eller så har lukten i källaren som kom efter att pumpen slagits på vara orsaken. I detta, fall kanske man skall titta på avluftning på avloppsstammen finnas på tak. Sitter den nån annanstans i huset så är det fel. Har man ej serviceavtal på anläggningen så skall egenkontroll göras 4ggr /år vilken kommun kan komma, att vilja se dok på. Så kolla på underhålls rutinerna i så fall.
H håbbe1961 skrev:Hej, luft pumpen är en del i reningsprocessen och skall normalt vara påslagen. Varför den inte var det i ert fall kan man bara gissa. Har huset varit oanvänt en tid under försäljningen så kanske man valt att mildra elräkningen. Eller så har lukten i källaren som kom efter att pumpen slagits på vara orsaken. I detta, fall kanske man skall titta på avluftning på avloppsstammen finnas på tak. Sitter den nån annanstans i huset så är det fel. Har man ej serviceavtal på anläggningen så skall egenkontroll göras 4ggr /år vilken kommun kan komma, att vilja se dok på. Så kolla på underhålls rutinerna i så fall.
Det är solklart att det ska var på , men frågan är om det blir nån problem nu när kommunen tömmer det? Eftersom det var avstängt några månader. Det funkar som det ska , inga konstigheter….H håbbe1961 skrev:Hej, luft pumpen är en del i reningsprocessen och skall normalt vara påslagen. Varför den inte var det i ert fall kan man bara gissa. Har huset varit oanvänt en tid under försäljningen så kanske man valt att mildra elräkningen. Eller så har lukten i källaren som kom efter att pumpen slagits på vara orsaken. I detta, fall kanske man skall titta på avluftning på avloppsstammen finnas på tak. Sitter den nån annanstans i huset så är det fel. Har man ej serviceavtal på anläggningen så skall egenkontroll göras 4ggr /år vilken kommun kan komma, att vilja se dok på. Så kolla på underhålls rutinerna i så fall.
Vi kan inte göra nåt mer just nu förutom att vänta tills dom kommer . Jag är bara bekymrad om konsekvenserna.
Klicka här för att svara