Hej alla , vi köpte ett hus för tre månader sen och den finns minirenigsverk Oxyfix C-90 . I veckan är slamtömning på gång. Jag läste i instruktionerna att luftpumpen ska bli avstängd innan tömningen och helt plötsligt märkte jag att den luftpumpen var inte alls på !!
Okej det gick 3 månader och vi är där over helger bara.
Jag undrar nu , är det stor fel att luftpumpen var avstängd på tre månader eller ?
När vi satte på , andra delen i tunnan började bubbla som de ska . Inga konstigheter, bara masa lukt hemma i källaren.
Vad är det som är rätt???
Ska den var på hela tiden eller går att stängas ibland???

Redigerat:
Hej, luft pumpen är en del i reningsprocessen och skall normalt vara påslagen. Varför den inte var det i ert fall kan man bara gissa. Har huset varit oanvänt en tid under försäljningen så kanske man valt att mildra elräkningen. Eller så har lukten i källaren som kom efter att pumpen slagits på vara orsaken. I detta, fall kanske man skall titta på avluftning på avloppsstammen finnas på tak. Sitter den nån annanstans i huset så är det fel. Har man ej serviceavtal på anläggningen så skall egenkontroll göras 4ggr /år vilken kommun kan komma, att vilja se dok på. Så kolla på underhålls rutinerna i så fall.

H håbbe1961 skrev:
Hej, luft pumpen är en del i reningsprocessen och skall normalt vara påslagen. Varför den inte var det i ert fall kan man bara gissa. Har huset varit oanvänt en tid under försäljningen så kanske man valt att mildra elräkningen. Eller så har lukten i källaren som kom efter att pumpen slagits på vara orsaken. I detta, fall kanske man skall titta på avluftning på avloppsstammen finnas på tak. Sitter den nån annanstans i huset så är det fel. Har man ej serviceavtal på anläggningen så skall egenkontroll göras 4ggr /år vilken kommun kan komma, att vilja se dok på. Så kolla på underhålls rutinerna i så fall.
H håbbe1961 skrev:
Det är solklart att det ska var på , men frågan är om det blir nån problem nu när kommunen tömmer det? Eftersom det var avstängt några månader. Det funkar som det ska , inga konstigheter….
Vi kan inte göra nåt mer just nu förutom att vänta tills dom kommer . Jag är bara bekymrad om konsekvenserna.

Konsekvensen utan luftning är att den biologiska massan minskar (mindre att tömma) samt reningsgraden försämras men ger inga skador

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.