Rörmakaren skulle dra universalrör (RÖR I RÖr ) från stamkanaen till bänkskåp föratt kopplas till köksblandaren men han har växlat till kopparrör vid väggen mellan badrummet och köket . Han installerat kopparrör på en tapettserade vägg som är målad med vanligt väg färg .
Jag är rädd att kondens på kopparrör ökar risken för fuktskada på tappeten . Rörmakaren säger det här är godkänt enligt säker vatten.

• Kopparrör installerade längs en tapetserad vägg nära toalett i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör anslutna till en kopplingsdosa på en vitmålad tapetserad vägg i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Väldigt ovanligt med kondensproblem i kök. Är det under köksbänken på sista bilden?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ja , egentligen är det en kokvrå , en liten utrymme

Jag har kollat på youtube video och hos vänner , universalröret brukar kopplas direkt till köksblandare med ventil

• Rörkopplingar till köksblandare med två förskruvningar och ett universalrör i en husvägg.
    Skapa konto
  • VVS-installation under diskbänk med kopparledningar och ventil kopplade till avloppsrör.
    Skapa konto
  • Avloppsrör under handfat med synlig anslutning till köksblandare och ventil.
    Skapa konto
Rickard.
Rören är inget problem men skåpet ska ju tätas så eventuellt läckage rinner ut på framsidan så det inte blir en dold skada.

Tack for era tips !

Att ha universalrör hela vägen ökar flexibilitet för att välja plats för köksblandaren på diskbänken .
Kopparrör som sitter fast på väggen minskar valmöjligheten.

S sagh skrev:
Tack for era tips !

Att ha universalrör hela vägen ökar flexibilitet för att välja plats för köksblandaren på diskbänken .
Kopparrör som sitter fast på väggen minskar valmöjligheten.
Så länge du har flexslang för anslutning till blandaren är det väl marginellt skulle jag säga.

Rickard.
Rören måste sitta fast i väggen oavsett sort så skillnaden är rätt liten även om det säkert finns någon potentiell situation när pex hade varit bättre.

ja , det är flexslang om det är tillräkligt lång
Vad säger du om kondens som brukar bildas på kopparrör ?

Rickard.
S sagh skrev:
ja , det är flexslang om det är tillräkligt lång
Vad säger du om kondens som brukar bildas på kopparrör ?
Obefintlig skillnad mellan pex och koppar, luftfuktigheten är det som styr om det blir kondens eller inte så det ska inte vara ett problem i ett kök.

• Gilla
sagh
  • Laddar…
S sagh skrev:
Jag har kollat på youtube video och hos vänner , universalröret brukar kopplas direkt till köksblandare med ventil

"Brukar"....jag tror du får kolla fler installationer för ett korrekt underlag.

Använder du Rör-i-rör som på din första bild så ska den avslutas i en väggbricka på väggen och därefter går du med (kromade) rör eller flexibel anslutningsslang fram till blandaren. Att dra upp rör-i-rör som på bilden gör man knappast i några nyinstallationer.

Din andra bild visar prisolrör, plastkklädda kopparrör - de är nog vanligare att dra ända fram, men används ju typiskt inte i installationer idag eftersom rör-i-rör är en bättre lösning.

Tycker det verkar som att din röris har koll på läget, lyssna på honom så blir det bra.

EDIT:
Jag har själv rörirör rakt in i diskskåpet, men gjorde jag denna renoveringen idag hade det nog blivit en väggbricka istället. Ser lite mer fackmannamässigt ut.

516558-6e0c3bda05931cb8f06c099748687486.jpg

• Gilla
Lindztrom och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.