Bernieberg
Bernieberg: [citat] Ja är man petig så är det ju det rätta. Just detta fall med liggande till stående är väl osannolikt att få problem med även om man har en vanlig 90-böj, men om det inte spelar så stor roll kan man lika gärna göra det ”rätt”.
6 svar · 1,6k läst
·
smh
smh: Ja, det antar jag (men kan ingenting om sånt...)
28 svar · 4,9k läst
O
octaviars: [citat] Inte det värsta köpte alla delarna på Rinkabyrör och byta det själv med lite assistans av rörläggaren blev till att hugga upp en hel del i siporexväggen så han överlät gärna det till mig.
4 svar · 2,3k läst
·
G
Anonymiserad 239657: Ta gott om bilder och spara kvittona för rejäl dokumentation. Finns inga regler om att du måste plocka in en snubbe för att göra jobbet om du kan det själv.
4 svar · 1,6k läst
S
Superrobban: Har en äldre Gustavsberg toalett där spolknappen sitter helt fast. Den spolknappen har inte används på några år, men vattentanken har varit fylld hela tiden. Tog av locket och verkar vara bottenventilen som sitter fast helt i sitt säte. Hur bär jag mig åt att få loss den och få den att fungera igen? [bild]
0 svar · 2,8k läst
·
D
DumFråga: Ok tack för svar Du tror alltså att det är nåt fel Kan pumpen gå men inte trycket öka på mätaren alltså Hoppas bara jag inte behöver byta pump
3 svar · 4,2k läst
F
fribygg: [citat] Nä, kostnaden för anslutning är såvitt jag vet reglerad.
3 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Klart den går att använda om den passar. men det med att få allt att sitta kvar på rätt plats vid återfyllningen är ingen garanti , så går den att använda och tätar till, så dit med den och sedan betong som skrev, går det bra
11 svar · 3,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Här: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ Jag tycker alltid det skiljer lite från de teoretiska värdena som listas där, särskilt på yttergänga. Så du tycks ha mätt på en G32-yttergänga.
4 svar · 1,8k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Hos oss höll han på ett par timmar åtminstone. Många grenar var det. Sen tar det ju tid för dem att åka till nästa kund, så han lär ju inte hunnit mer än max tre kunder på en åtta timmars arbetsdag inklusive restider om inte kunderna bor väldigt nära varandra.
27 svar · 4,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det finns krympmuff (tror jag det heter) där ena halvan passar mot modern dimension och andra halvan är medvetet för stor. Värm med varmluftspistol så den krymper mot det gamla röret.
1 svar · 2,4k läst
D
Dilato: När det inte finns något vatten som kyler kabeln borde den reglera ner effekten snabbare.
5 svar · 1,8k läst
K
KungAnka: Jag får väl hitta på nåt snyggt sätt att dölja det hela. Det finns 15 element, 2 kök med varsin diskmaskin plus 2 badrum i huset. Samtliga, värme, vattenledningar och avloppsrör går ut genom golv. Och i denna toan går både 110+50 mm avlopp genom golvet. Känner inte att risken för vattenskada ökar så mycket att det motiverar att hugga upp väggen för 2 små rör. :p
5 svar · 2,2k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Vad är det för slags pump, är den nedsänkt i brunnen eller står den i typ källare eller pumphus? Ålder på pumpen? Vad är det som slår ifrån? Och till sist, har du bilder?
1 svar · 1,1k läst
F
fenrisulven: Tack alla. Min fråga gällde mest om det var korrekt tänkt att installera dämparen med muff och på det t-rör jag tagit kort på. Behöver jag Lina koppling mellan dämpare och muff eller kommer o-ringen täta där? Det var länken till Peters dämpare som inte fungerade, inte forumtråden
5 svar · 11,5k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Här finns en tråd i ämnet med lite olika tillvägagångssätt. https://www.byggahus.se/forum/threads/lossa-rensplugg-med-fyrkantsskalle-i-golvbrunn.212274/
1 svar · 7,4k läst
·
J
jonaserik: Att trycket gick upp är normalt , men går ner när pumpen startar , kan vara så att manometern, beroende på var på röret till pumpen den är inkopplad , före kan det sjunka och efter kan det öka och dåligt med tryck och kanske luft. Då är det normalt. Manometern ökade sakta det är bra, det säger lite om kärlet att det fungerar , Något började att bli varmt, då är du på rätt
20 svar · 4,7k läst
·
A
Alexn72: [citat] Nja... Det står ju ganska tydligt i en av dina länkar "Kompressionsringen kan smörjas något för att underlätta åtdragningsmomentet."
7 svar · 2,4k läst
·
J
j-o75: Typiskt att jag valde på den och en annan och tog fel, men nu ser jag på bilden att det borde vara denna! Det bör väl räcka med att byta det om det läcker?
2 svar · 3,3k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Fungerar precis lika bra. Men varför göra det så avancerat? Jag brukar rispa gängorna men en morakniv genom att skära lite tvärs gängorna på tre ställen runt om gängan. Tillräckligt för att linet inte ska snurra med.
52 svar · 44,8k läst
·
N
niklasco: Härligt! Stort tack för hjälpen!
16 svar · 5,8k läst
·
Perrolf
Perrolf: [citat] Vi skall använda den gammal brunnen och renovera den .
187 svar · 12,8k läst
·
Perrolf
Perrolf: [citat] Japp .
23 svar · 1,9k läst
Perrolf
23 svar · 1,9k läst
T
tappvattenledning: Hej! Upptäckt en glipa i en skarv mellan golvbrunnens utloppsrör och efterföljande rör. Det gäller nederkanten av skarven. Vad tror ni om detta? Rinner vattnet rakt ner i betongen under eller brukar det finnas någon skarvmuff eller liknande utanför rörskarven? Vet inte hur det brukar vara monterat:thinking: [bild]
0 svar · 641 läst
·
P
Pelle8787: Bra tips, tack! [citat]
4 svar · 4,5k läst
B
Bongtor: Fick tipset att blöta upp en maskindisktablett och häll ner det i avloppet..låt verka. Klart!
6 svar · 8,8k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] (y) Tack för tipset, ringer dem nästa vecka.
4 svar · 1,8k läst
S0MMER
S0MMER: [citat] Låter ju lite som ett tryckproblem, framför allt med tanke på att du sa att det blev värre när det blåste ute.
5 svar · 2,3k läst
Y
Yagel: Det är nog svårt att argumentera emot det. Tack för all hjälp
5 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.