Perrolf
Perrolf: [citat] Japp .
23 svar · 1,9k läst
Perrolf
23 svar · 1,9k läst
T
tappvattenledning: Hej! Upptäckt en glipa i en skarv mellan golvbrunnens utloppsrör och efterföljande rör. Det gäller nederkanten av skarven. Vad tror ni om detta? Rinner vattnet rakt ner i betongen under eller brukar det finnas någon skarvmuff eller liknande utanför rörskarven? Vet inte hur det brukar vara monterat:thinking: [bild]
0 svar · 641 läst
·
P
Pelle8787: Bra tips, tack! [citat]
4 svar · 4,5k läst
B
Bongtor: Fick tipset att blöta upp en maskindisktablett och häll ner det i avloppet..låt verka. Klart!
6 svar · 8,8k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] (y) Tack för tipset, ringer dem nästa vecka.
4 svar · 1,8k läst
S0MMER
S0MMER: [citat] Låter ju lite som ett tryckproblem, framför allt med tanke på att du sa att det blev värre när det blåste ute.
5 svar · 2,3k läst
Y
Yagel: Det är nog svårt att argumentera emot det. Tack för all hjälp
5 svar · 3,8k läst
·
M
mlindsten: [citat] Vi är också på jakt efter blandare med "gammaldags stuk" och tycker utbudet på den fronten är extremt dåligt. Vilken modell från Hansgrohe är det ni har kollat på?
9 svar · 11,9k läst
Krilleman
Krilleman: Dessutom, utöver att ett grenrör inte är helt vinlkelräta, så finns det en del "flex" i muffarna som tillåter lite annorlunda vinkel än standard. Kör på!
2 svar · 2,6k läst
AllTheWay
AllTheWay: [citat] Hej, Skulle underlätta massor om du kunde typ ringa in de grejerna du pratar om så slipper jag röra till det ännu mer, jag har verkligen noll koll på detta
23 svar · 1,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Det löser du med en blandningsventil innan pipen.
7 svar · 2,5k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Måttsatt ”60-65” mm från stigarröret till vägg i produktbladet. 5 mm var inte mycket justermån. Ser ut att fungera dåligt ihop med utanpåliggande blandarfäste tyvärr.
4 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ursäkta, jag missade helt att du hade 12mm rör! Då blir det ju givetvis 12x10! (y)
5 svar · 1,8k läst
·
G
GVR4: Man kan ju spräcka den om man drar för hårt. Denna plockade jag bort i mitt kök. Satt hårt. Läckte inte synligt men hade nog gjort det förr eller senare kanske. [bild]
11 svar · 5,2k läst
·
nino
nino: Dyr var det också Då det är åt mig själv och min tid är gratis så lutar det åt det här [bild] Komplett för 3300, med skål och knapp Snickrar en nisch som tätskiktas och sätter dit lite plattor, limmar nån fuktsäker skiva som tex Jackon och kaklar över hela skiten.
17 svar · 2,1k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Det har i alla fall aldrig jag råkat ut för så jag fortsätter säga att det går fint.
3 svar · 1,3k läst
A
anis16: Jag är mest förvånad själv att vi klarar oss på 30L och 5 personer... Men å andra sidan är sommarstugan kustnära där det är vattenbrist så inga 15min "konfortduschning" skulle tillåtas ändå. Hur som helst så är det bra drag i vvb så kommer man till stugan när vattnet varit avstängt så har man varmvatten på nån kvart eller så.
18 svar · 1,7k läst
·
L
lostinsweden: [citat] sida 4 visa att den följer rörfängstandard https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_1850144.pdf
35 svar · 12,7k läst
·
A
aweste00: [citat] Det är som sagt stålrör inne i väggen.
5 svar · 2,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Troligtvis kan du använda r15 lock med packning på alla, inte helt rätt kanske men har alltid fungerat för mig för temporära pluggningar. Ska allt skrotas kan du också köpa 15mm proppar och testa genom att kapa lös muttrarna, med lite tur är passformen bra och då bör det va lite säkrare.
1 svar · 2,0k läst
·
roland53
roland53: [citat] Tror du inte att TS redan monterat sin pump. Inlägget är från 2014 !!!
12 svar · 5,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: Vi kan roa oss med en förenklad beräkning. Första 12 h minskade trycket med 0,65 bar = 0,065 MPa. Vattnets volymsändring är proportionell mot denna tryckändring. Vattnets bulkmodul är ca 2000 MPa så relativ volymsändring blir -0,065/2000. Denna volymsändring är i sin tur proportionell mot kvadraten av diameterändringen (innerdiameter). Ändringen av rörets innerdiameter blir
12 svar · 4,5k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Nä, man vill ju ha koll. Tyvärr är ju våra rör som sagt i torpargrunden och den kommer man inte åt. Att jag vet att rören är grå beror på att vi har stuckit in mobilen och fotat genom ventilerna på utsidan huset. Filmning av rör är det alternativ som finns, men där är vi inte just nu. :)
30 svar · 16,3k läst
·
V
VincentS: Gokväll, Har en extratoalett med en malpump märke Saniflo i källaren som satt när vi flyttade in för 2 år sedan, använts max någon gång i veckan. Nu har sattyget gett sig och till följd luktar det fasen från detta utrymme. Ström har vi fram till malen så misstänker att motorn kärvat. Någon som är insatt i dessa kvarnar och vet om det är möjligt att rädda befintlig eller är
0 svar · 2,0k läst
·
J
Jens Germundsjö: [citat] låter omständigt och då nästan lättare att kapa och gå på med delarna du skrev ner åt mig tidigare.
11 svar · 3,4k läst
·
J
Jens Germundsjö: [citat] Tack :-) har även en egen tråd i ämnet och fick tips att det kan vara en gängad muff likt bild. Vad behöver jag i sånna fall om jag istället för att kapa röret går direkt via muffen? [bild] [bild] [bild]
21 svar · 4,6k läst
·
O
olofh: Instämmer i att du bör sätta en klämring och plugga röret så slipper du lite huvudvärk (Köp en triss också. Du verkar ha tur i oturen)
52 svar · 8,6k läst
·
B
byggeskafram: Tack för svar. Så det är inget krav med fördelarskåp? Då det är vatten från en borrad brunn ska ju inkommande vatten kopplas till en trycktank. Blir det smidigt ihop med ett fördelarskåp?
5 svar · 1,5k läst
V
Villaägarenr1: [citat] Du behöver inte ta dit någon. Har du ingen skiftnyckel, köp 2: håll emot med ena och dra åt med andra.
10 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.