Vi håller på och förbereder för att dra in kommunalt vatten och avlopp i sommarstugan stockholms skärgård, planen är att göra så mycket som möjligt själva. Vi har nu LågTrycksAvlopp liggande i tomtgräns så det är "bara" att fixa en grav och få ner bajsbrunnen. Men det tillstöter ett litet problem, det är berg i dagen och som mest 50cm jordmån på tomten. Jag har sonderat lite och hittat en väg mellan huset och tomtgräns som verkar lovande och inte kommer att kräva alt för mycket sprängning.graven går även nära brunnen som finns på tomten där dagens vatten ligger, och de redan har sprängt ner ca 50cm.
Problemet är att bajsbrunnen om kommunen tillhandahåller är 2.60 hög :x, vilket innebär att vi skulle behöva spränga ett hål på över 2m rakt ner i berget, dessutom bara några meter från huset och dagens brunn. Detta låter som ett vansinnesprojekt, vad tror ni?
Jag ser tre lösningar
1. Använder bajsbrunnen som kommunen tillhandahåller och gör nödvändiga markarbeten.
2. Försöker att få tag i en mindre brunn det finns en smutt isolerad variant från flygt som endast är 900mm hög. Och övertygar kommunen om att detta.
3. Det finns en brant sluttning längre ner på tomten som man ev skulle kunna gräva ur och ev spränga lite. Sedan hyr jag en lastbil och kör dit ett par lass med jord och täcker bajsbrunnen. Detta är ganska omständigt och kommer att ge minst 20m extra grav samt 10 grav för avloppet ut ur huset.
vad hade ni gjort? Fler förslag?