Jag har en gammal PEM-slang till en vattenutkastare i trädgårdslandet ca 35 meter från huset och skulle nu vilja göra en avstickare mitt på för att för att sätta upp en kran som är lite mer tillgänglig.

Problemet är att den är i en udda dimension. Ytterdiametern är lite drygt 22mm och alla kopplingar verkar vara antingen 20 eller 25mm idag..

Finns det någon koppling som skulle passa denna slang?

Jag undviker helst att byta slangen då den ligger på 2 meters djup

Dom här vatette kopplingarna är ju egentligen för pexrör men jag har använt dom på pemslang vid något tillfälle har jag för mig

• Två mässingskopplingar för rörinstallation, en rak och en vinklad, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SCB
  • Laddar…
tommib
Vatette plast är godkända för PEM (och PEX, PE-RT, PB och annat) så där är det inget problem.

Jag undrar bara hur du ska göra din avstickare. Att slangen är nedgrävd på 2 m djup indikerar att det är frostfritt. Då har du förhoppningsvis en frostfri utkastare också med ventil på frostfritt djup. Sätter du det på din gren också?

En annan variant är annars att bara lägga en ny PEM-slang på betydligt mindre djup. Nackdelen är att du måste blåsa rent den inför vintern.

tommib tommib skrev:
Vatette plast är godkända för PEM (och PEX, PE-RT, PB och annat) så där är det inget problem.

Jag undrar bara hur du ska göra din avstickare. Att slangen är nedgrävd på 2 m djup indikerar att det är frostfritt. Då har du förhoppningsvis en frostfri utkastare också med ventil på frostfritt djup. Sätter du det på din gren också?

En annan variant är annars att bara lägga en ny PEM-slang på betydligt mindre djup. Nackdelen är att du måste blåsa rent den inför vintern.
Tack för tipset om Vatette kopplingarna!

Den befintliga utkastaren har ventil på frostfritt djup och avstickaren ska jag dra upp i ett uthus som förvisso inte är uppvärmt men jag tänkte bygga en isolerad låda med frostskyddsvakt och/eller en stump värmekabel.

Vintertid ska vattnet vara avstängt från huset.

Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
SCB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.