Jag har en gammal PEM-slang till en vattenutkastare i trädgårdslandet ca 35 meter från huset och skulle nu vilja göra en avstickare mitt på för att för att sätta upp en kran som är lite mer tillgänglig.
Problemet är att den är i en udda dimension. Ytterdiametern är lite drygt 22mm och alla kopplingar verkar vara antingen 20 eller 25mm idag..
Finns det någon koppling som skulle passa denna slang?
Jag undviker helst att byta slangen då den ligger på 2 meters djup
Problemet är att den är i en udda dimension. Ytterdiametern är lite drygt 22mm och alla kopplingar verkar vara antingen 20 eller 25mm idag..
Finns det någon koppling som skulle passa denna slang?
Jag undviker helst att byta slangen då den ligger på 2 meters djup
Vatette plast är godkända för PEM (och PEX, PE-RT, PB och annat) så där är det inget problem.
Jag undrar bara hur du ska göra din avstickare. Att slangen är nedgrävd på 2 m djup indikerar att det är frostfritt. Då har du förhoppningsvis en frostfri utkastare också med ventil på frostfritt djup. Sätter du det på din gren också?
En annan variant är annars att bara lägga en ny PEM-slang på betydligt mindre djup. Nackdelen är att du måste blåsa rent den inför vintern.
Jag undrar bara hur du ska göra din avstickare. Att slangen är nedgrävd på 2 m djup indikerar att det är frostfritt. Då har du förhoppningsvis en frostfri utkastare också med ventil på frostfritt djup. Sätter du det på din gren också?
En annan variant är annars att bara lägga en ny PEM-slang på betydligt mindre djup. Nackdelen är att du måste blåsa rent den inför vintern.
Tack för tipset om Vatette kopplingarna!tommib skrev:
Vatette plast är godkända för PEM (och PEX, PE-RT, PB och annat) så där är det inget problem.
Den befintliga utkastaren har ventil på frostfritt djup och avstickaren ska jag dra upp i ett uthus som förvisso inte är uppvärmt men jag tänkte bygga en isolerad låda med frostskyddsvakt och/eller en stump värmekabel.
Vintertid ska vattnet vara avstängt från huset.
Dom här gamla PEL-rören stöter man på då och då med konstiga dimensioner mot vad nya PEM-rör har idag.
Vatette har gjort en skrivelse hur dom anser att man kan gå vidare om man skulle ha något av dessa. Den finns på sidan 61 i produktkatalogen från 2022.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Brochures/Katalog_Vatette_2022.pdf
Vatette har gjort en skrivelse hur dom anser att man kan gå vidare om man skulle ha något av dessa. Den finns på sidan 61 i produktkatalogen från 2022.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Brochures/Katalog_Vatette_2022.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara