Tjena!
tänkte jag ställer en fråga här då jag inte hittar något svar på nätet.
har bott nu i min villa i 3,5 år och får upprepade stopp i avloppet, alla mina rör är bytta fram till knutpunkten till kommunensrör. Kommunens avloppsrör är gamla betongrör med massa rötter i (filmade vid första stoppet) man såg tydligt att det var på kommunens sida problemet låg.
nu börjar jag bli trött på att det inte händer något, dom kommer hit och spolar sen är det samma visa igen, de menar på att det är en ”surdeg” för avloppet går tvärs över grannens tomt som inte är så sugen på att de gräver upp denoch dom tror att det är mycket berg runt huset så svårt att dra det på annat håll.
så nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag betalar ändå en avgift varje månad för mitt avlopp/vatten? Kan jag gå vidare med detta nånstans eftersom det inte händer något?
tänkte jag ställer en fråga här då jag inte hittar något svar på nätet.
har bott nu i min villa i 3,5 år och får upprepade stopp i avloppet, alla mina rör är bytta fram till knutpunkten till kommunensrör. Kommunens avloppsrör är gamla betongrör med massa rötter i (filmade vid första stoppet) man såg tydligt att det var på kommunens sida problemet låg.
nu börjar jag bli trött på att det inte händer något, dom kommer hit och spolar sen är det samma visa igen, de menar på att det är en ”surdeg” för avloppet går tvärs över grannens tomt som inte är så sugen på att de gräver upp denoch dom tror att det är mycket berg runt huset så svårt att dra det på annat håll.
så nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag betalar ändå en avgift varje månad för mitt avlopp/vatten? Kan jag gå vidare med detta nånstans eftersom det inte händer något?
Mitt råd.
Ring till de som har hand om din faktura bestrid den både skriftligen och genom telefonen, beskriv hur det är och hur detta påverkar dig.
Sedan så ber du dem att göra en fotnot om att du redan haft kontakt flertalet gånger med folk från rätt avdelning inom kommunen och de utfört det och det men utan positivt resultat, därför så kräver du åtgärder innan du betalar för din avgift, då avgiften är över fungerande avlopp och ledning.
Sedan tar du kontakt med den avdelningen som har med detta underhåll att göra, gör klart att du kommer att använda avloppet tills det är lagat men bestrider att betala för undermålig underhåll som påverkar dig negativt. Och att du ser att inom närmast möjliga tid så ska denna ledning bytas ut.
Annars så får du gå vidare och anlita jurist.
Ring till de som har hand om din faktura bestrid den både skriftligen och genom telefonen, beskriv hur det är och hur detta påverkar dig.
Sedan så ber du dem att göra en fotnot om att du redan haft kontakt flertalet gånger med folk från rätt avdelning inom kommunen och de utfört det och det men utan positivt resultat, därför så kräver du åtgärder innan du betalar för din avgift, då avgiften är över fungerande avlopp och ledning.
Sedan tar du kontakt med den avdelningen som har med detta underhåll att göra, gör klart att du kommer att använda avloppet tills det är lagat men bestrider att betala för undermålig underhåll som påverkar dig negativt. Och att du ser att inom närmast möjliga tid så ska denna ledning bytas ut.
Tack för tipset! har varit i kontakt med chefen över VA avdelningen flertal gånger så detta problemet vet dom om sen länge.Maskintok skrev:Mitt råd.
Då är det de som väntar på att du ska agera..B Benjamin Lundberg skrev:
Kommunens folk oavsett del i landet är ganska bekväma av sig...
Men sparkar man på benet på den stol där de sitter och sover så händer det grejer...
ja för jag undrar hur länge denna ”surdegen” ska ligga och jäsa hos dom innan åtgärd görs, det roliga för två år sedan så grävde dom upp grannens tomt för att byta deras vattenservitut så hade dom grävt upp inprincip hela vägen med avlopp till mitt hus, men sedan fyllde de bara igen det och sa ”nej vi hade inte tid att byta det” trodde dom skämtade men så va falletMaskintok skrev:
Kommun jobbar oftast emot konton.B Benjamin Lundberg skrev:ja för jag undrar hur länge denna ”surdegen” ska ligga och jäsa hos dom innan åtgärd görs, det roliga för två år sedan så grävde dom upp grannens tomt för att byta deras vattenservitut så hade dom grävt upp inprincip hela vägen med avlopp till mitt hus, men sedan fyllde de bara igen det och sa ”nej vi hade inte tid att byta det” trodde dom skämtade men så va fallet
Det är ett löjligt system men effektivt om man vill hålla den lokala budgeten låg..
Ja men man får också tänka att kommunens budget för underhåll är ganska låga..B Benjamin Lundberg skrev:
Så ska dessa saker utföras så tar de inte och gör mer än nödvändigt..
Ja det är ett bakvänt system för det blir dyrare i längden.. Men billigare för stunden..
Oftast det kortvariga som styr inom kommun..
Kommunens avlopp regleras enligt lagen om allmänna vattentjänster. Den lagen gör att kommunen är skyldig att sköta detta åt dig. Om de inte gör det har du rätt till skadestånd vid personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada (46 § och 48 §). Gäller det specifikt översvämning p g a att avloppet inte fungerar gäller skadestånd enligt 45 §.B Benjamin Lundberg skrev:
Ta en titt på lagen här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
Att bara bestrida och inte betala alls är nog inte rätt väg att gå tror jag, även om du har problem. Du har trots allt vatten och ett avlopp med viss nedsatt funktion som jag förstått det.
Om inget händer måste du givetvis göra något för att få fart på dem.
Man kan på något sätt betala sin faktura, men pengarna går inte till den som skall ha dem utan de ligger på vänt tills ”konflikten” är löst.
Man deponerar summan på fakturan helt enkelt.
Tror det är Länsstyrelsen som tar hand om pengarna fram tills de skall överföras, eller återgå.
Om det går i detta fallet vet jag inte. Men jag vet att man kan göra så gentemot en hyresvärd som tex vägrar att åtgärda uppenbara brister.
Vad jag menar är att om du gör så så visar du att du vill betala din faktura o att du inte är en strulpelle som inte kan eller vill göra rätt för dig, men att du inte heller accepterar att betala för en tjänst du inte får.
Kommunen får inte sina pengar förrän de åtgärdat problemet o du har gjort rätt för dig utan att kommunen kan gnälla på dig över att du inte betalar.
Om inget händer måste du givetvis göra något för att få fart på dem.
Man kan på något sätt betala sin faktura, men pengarna går inte till den som skall ha dem utan de ligger på vänt tills ”konflikten” är löst.
Man deponerar summan på fakturan helt enkelt.
Tror det är Länsstyrelsen som tar hand om pengarna fram tills de skall överföras, eller återgå.
Om det går i detta fallet vet jag inte. Men jag vet att man kan göra så gentemot en hyresvärd som tex vägrar att åtgärda uppenbara brister.
Vad jag menar är att om du gör så så visar du att du vill betala din faktura o att du inte är en strulpelle som inte kan eller vill göra rätt för dig, men att du inte heller accepterar att betala för en tjänst du inte får.
Kommunen får inte sina pengar förrän de åtgärdat problemet o du har gjort rätt för dig utan att kommunen kan gnälla på dig över att du inte betalar.
I så fall skulle jag skriva till VA-huvudmannen och påpeka deras skadeståndsansvar enligt lagen om allmäna vattentjänster. inte mecka med att inte betala VA-taxan som inte har med detta att göra, det är bara risk att man gör olagligheter. Detta är ingen tjänst man köper som av ett företag, det är feltänk.
Har TS redan haft utgifter för att VA-huvudmannen inte skött sig begär skadestånd i form av ett vanligt brev. Om det finns risk för översvämning eller annan skada skriv det i brevet och be huvudmannen att åtgärda omedelbart annars kommer nästa brev troligen att vara ett skadeståndskrav. Brevet stärker TS rätt att få skadestånd om det verkligen blir stora framtida problem.
Och prata inte med VA-huvudmannens arbetare, de är bra på att fixa och lösa praktiska saker men de har inget mandat och ingen budget. Skriv istället till VA-huvudmannen och följ upp med telefonsamtal och email varje vecka.
Har TS redan haft utgifter för att VA-huvudmannen inte skött sig begär skadestånd i form av ett vanligt brev. Om det finns risk för översvämning eller annan skada skriv det i brevet och be huvudmannen att åtgärda omedelbart annars kommer nästa brev troligen att vara ett skadeståndskrav. Brevet stärker TS rätt att få skadestånd om det verkligen blir stora framtida problem.
Och prata inte med VA-huvudmannens arbetare, de är bra på att fixa och lösa praktiska saker men de har inget mandat och ingen budget. Skriv istället till VA-huvudmannen och följ upp med telefonsamtal och email varje vecka.