Hej,

Jag har en kommod med handfat av märket Bathlife som jag brottas lite med. Länk:
https://www.stonefactory.se/badrumsinredning/handfat/bathlife-tvattstallsskap-frojd-gra

Överhuvud taget har finish och passform varit lite sisådär på skåpet. Bland annat var bottenventilens passform inte helt hundra mot handfatet. Med hjälp av lite silikon tror jag iallafall att bottenventilen sitter på plats och håller tätt. Nu till problemet. Den gängade delen nedtill på bottenventilen verkar vara för tunn i godset för att jag ska kunna ansluta vattenlåset. Jag har provat med två olika slags anslutningar. Den ena var ett rakt nedåtgående rör för införande i pungvattenlås (medföljande. Betecknat "I" i nedanstående manual. Det andra är en lågbyggande anslutning av märke Prevex Preloc. I båda fallen är det som sagt som att godset är för tunnt så att packningen inte håller sig kvar på "ändytan" utan istället glider in i röret. Jag har en annan bottenventil tillgänglig och den verkar vara lite grövre i godset och där sitter också anslutningarna på plats. Den ventilen passade dock sämre i handfatet och eftersom nuvarande bottenventil är monterad med silikon vill jag helst slippa byta. Någon som har en idé om lösning? Kan man modifiera rör eller packning? Kan man täta på annat sätt?

Länk till manual för bottenventil
https://img.bygghemma.se/pfiles/Manual__293fcbee-43f3-4dd5-b5d5-a89ff0171fdf.pdf

Med vänliga hälsningar,
Samuel

Redigerat:
Jag svarar mig själv om någon annan i framtiden kommer att ha en liknande frågeställning. Försökte på olika sätt, men lyckades inte få det tätt mellan bottenventil och vattenlås. Jag har istället bytt bottenventil till en annan och nu verkar det fungera.

• Gilla
Hemma21 och 1 till
  • Laddar…
S Sam_u_El skrev:
Jag svarar mig själv om någon annan i framtiden kommer att ha en liknande frågeställning. Försökte på olika sätt, men lyckades inte få det tätt mellan bottenventil och vattenlås. Jag har istället bytt bottenventil till en annan och nu verkar det fungera.
Hej, hur fick du loss lådorna i kommoden för att kunna byta bottenventilen? Samt hur fick du loss bottenventilen?

Bottenventilen sitter limmad nu, men är tänkt att bara var skruvad. Så initialt räcker det att skruva loss den grova "muttern" för att få bort bottenventilen.

Lådorna satt med en två skruva per låda (vill jag minnas) utöver att de var "inskjutna" i lådbeslagen.

S Sam_u_El skrev:
Hej !
Jag har samma problem , vilken bottenventil har du köpt ? Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.