Hejsan

Har letat runt lite på nätet efter gängverktyg för att kunna gänga rören själv. Men enda stället jag hittar är hos rinkabyrör.
Är det enda stället eller finns det något annat alternativ för en som inte ska gänga rör varje dag eller måste man upp på denna kvalitén för att det ska funka?

Mvh Kent

H
Jula har kinsesiska rörgängsatser. Använder man huvet så visst kan man gänga rören till en villa med den. Den helt manuella är bäst för där gängar man tillbaka med känsla. Det är ju när man drar tillbaka som gängbackarna kan skadas.
Gängbackarna kan man bryna på efter en tids användning.
Inget för Festool dumbos alltså, de drar sönder backarna eller kloppan på 2 minuter.
En dyr (flera tusen) kloppa är hejarsmidd som en skiftnyckel och tål hårda tag. En sån här kloppa är gjuten och drar man besinningslöst så spricker den.+

du akn köpa sådana satser på jula/biltema men vet ej kvaliten på dem.

Även Harald Nyborg brukar ha gängkloppan. Vet dock inte vilken kvalisort det är. ;-\

Tackar för lite uppslag. En billigare sats borde ju funka om man inte ska gänga varje dag och tar det lite lugnt med verktygen.

Det vart en sats ifrån Jula. Kan återkomma med en recension när jag provat.

Det vore bra om om du kunde återkomma, tänkte gänga i sommar ... :cool:

Hej MH!

Jag har beg. RIDGID gängverktyg både Handgängmaskin och Gängkloppa med gänghuvuden 1/2 - 2" mejla mig om du är intresserad.

hosseal@hotmail.com

-MH- skrev:
Det vore bra om om du kunde återkomma, tänkte gänga i sommar ... :cool:
Har nu provat mina gängverktyg. Dock bara en gång på ett stort rör som var upp och ner.
Vart fiasko. Vet dock inte om jag gjorde fel. Några gånger så gängade jag av gängsnittet för att kolla hur resultatet blev. Men det vart inte alls bra. Man kanske inte kan gänga upp och tillbaka när man gängar rör? Kändes som den hamnade rätt i gängan igen när jag gängade på.

Det ska allt gå att gänga av och på gängsnittet igen, annars skulle man ju inte kunna göra längre gängor på ett redan gängat rör om man gängar för kort.

Hur blev gängorna då? Platta på toppen eller inte tillräckligt djupa i dalen? Det kan räcka med att en tand på snittet är skadad för att alla gängorna ska bli skit. Särskilt om det är där fasen på snittet går över till full gängprofil, det är för övrigt där som snittet slits mest.

H
Du har antagligen tagit i för hårt när du dragit tillbaka gängsnittet. Det är det mest kritiska momentet. Spån som sitter fast i gängan kläms fast mellan röret och gängbacken och skadar gängbacken.
Går att fixa. Ta bort gängbackarna och slipa eller bryna på backen av gängbackarna (alltså på spånsidan).
Sedan är du upenrunning igen. :)

Jag upplevde att de vart platta på toppen men jag ska prova på ett löst rör och utvärdera igen.

Min från Jula har funkat helt perfekt i många år

Jag har också använts julas jängsats, det fungerar men man får blåsa bort spånet emellanåt och ha lite skärvätska annars kärvar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.