Hej då har det blivit dags att fundera på var varmt vatten ska komma ifrån. I min lilla byggnad på ca 45 kvm så ska det finnas en toalett med vask och ett litet minikök där det ska finnas bla en vask. Jag använder inga mängder varmtvatten. Utan det handlar oftast om att tvätta händerna på toa eller i miniköket.

Så min fråga är om man ska fundera på en genomströmningsberedare eller en vanlig med tank.

Toalett är ca 3.5 meter från köket. Kalltvattnet kommer från samma plats alltså vid köket.

Behöver du inga mängder behöver den inte vara så stor om den är med tank. Då försvinner till stor del fördelen med genomströmningsberedare. Vad har du för elanslutning? En genomströmningsberedare har en mycket hög effekt och kräver elanslutning därefter. Jag har aldrig använt en genomströmningsberedare som fungerade lika bra som en med tank. För mig är det en nödlösning för ganska speciella tillfällen.

Vi har en 20A anslutning. Lite i underkant om man ska duscha men det är det ju inte frågan om här. Huset är förberett för att ha både dusch och bastu men det har jag inget behov av i dagsläget.

En liten vvb med tank på kanske 10 liter skulle ju räcka med råge visserligen.

Anledningen till att jag överväger genomströmning i första hand är faktiskt mest utrymmesskäl. Det tar så liten plats.

Jag skulle säga liten varmvattenberedare. De fördelar en genomströmningsvärmare skulle ge äts upp av det extra fotarbete den höga effekten för med sig. Minsta sortens varmvattenberedare på 10-20 liter tar inte mycket plats den heller, och nöjer sig med 1-2 kW vilket är lättare att hantera än 10-15-20.

• Gilla
hampouspous
  • Laddar…
om förbrukningen är så liten så skulle jag inte värma vatten i en tank och hålla den alltid varm för att använda bara små mängder då och då.
genomströmning är mer rätt :)

• Gilla
halj
  • Laddar…
Har beslutat att det blir enklast ändå med en liten vanlig vvb... Eftersom jag behöver ha varmtvatten även på toaletten. Konstnad för att köpa in den och enklare installation med vanlig stickpropp tex.

Tack alla för era svar och synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.