D
davgun: [citat] Japp, samma blandare med high lux utförandet. Jag köpte en ny ESS 020 insats och nu är glappet borta :) mvh, David
21 svar · 78,0k läst
·
T
tex83: [citat] Till saken hör att det var exakt samma visa i mitt förra hus. Flyttade in tidigt på våren, efter att huset hade stått oanvänd i några månader, och markbädden blev tät direkt :worried: Då grävde vi om så snart vi hade hittat nån som var villig är göra det.
13 svar · 5,6k läst
·
E
Elnovis: [citat] Mitt i prick, tack så mycket :D
9 svar · 2,8k läst
·
M
Maledictus: [citat] Bra input, tack! Nja, ambitionen är väl att brygga hyfsat regelbundet men det brukar landa i några gånger om året. Eftersom jag redan kört ballofixen så kanske jag bara kompletterar med ett lock. Vi får se.
4 svar · 2,6k läst
I
itscire: Mycket riktigt var det ett begynnande stopp i avloppet. Nu rinner det fin fint igen. Hoppas det kan hjälpa någon annan.
3 svar · 2,0k läst
F
Flugfångare: [citat] Kan väl tycka att en kulventil innan vvb är närmast obligatorisk. Skulle vvb:n springa läck måste jag ut och stänga huvudkranen med följd att hela fastigheten blir torrlagd. Förvisso kan man bränna sig utan blandningsventil dessutom tenderar varmvattnet att räcka längre så det är kanske rätt väg att gå.
5 svar · 5,3k läst
M
Moppen2: [citat] Hej, ja vi ska försöka hantera situationen så.
11 svar · 4,2k läst
ådal
ådal: Kolla upp så omkastaren på biden har R15, då passar en vanlig duschslang. Tror dem flesta har det, men vet att undantag finns!
7 svar · 13,4k läst
·
H
Hans i Lkpg: Hej och tack för den vidare informationen! Jag har lyckats hitta en en eller annan video som beskriver bytet till en Fluidmaster. Det svåraste verkar vara att lossa infästningen på baksidan av toalettstolen. Är det någon som kan hjälpa mig genom att ge någon form av steg-för-steg-instruktion i vilken ordning jag ska lossa vilka muttrar och brickor baserat på den bifogade bilden. 1:
4 svar · 5,5k läst
·
Hundbirger
Hundbirger: Ska byta insats i en Franke köksblandare. Någon som vet om täckhuven, eller vad den kallas, är gängad eller om den ska bändas bort? //Erik
0 svar · 2,2k läst
·
M
mogge_73: Hej på er Nickel är i 99% av fallen ett resultat av att man inte spolat i kramen innan man tog provet. Det är oftast små släpp från kranar som gör detta. Jag skulle ta em provet då enbart på tungmetaller. Kolfilter på så mycket järn är att slänga pengar i sjön. Järnet oxiderar när det kommer in i filtret vilket gör järnet extremt stort. Kolet tar slut nästan omedelbart. Ni
20 svar · 5,5k läst
·
smh
smh: På min verkar den där luftningsventilen också behöva skruvas av- annars rinner det inte ut mer än nån deciliter vatten ur beredaren...
2 svar · 840 läst
M
mojjen: Jag skall montera 2 Vatette V6 med kulventil. En på varje sida om komod. Reglar och lite dålig planering gör att jag måste sätta dem vertikalt. Dessutom får jag mycket vårt att montera med kulventilen nedåt, och utloppet för komoden uppåt. Vilket vore bäst, och framför allt mest diskret. Har någon därute monterat så här upp och ner. Blev det bra ändå? Tänkte väl i detta läget
0 svar · 1,7k läst
·
KJD
KJD: 80mm som minsta börradie (i mitt fall) helt enkelt! Och då kan jag behålla isolering och allt.
3 svar · 1,7k läst
·
KJD
KJD: [citat] en kort sidofråga ang när du säger väggbockstöd: är rörböjningsstöd ett krav? Har en VVS-firma som är säk.vatten certifierade som böjt utan böjstöd från golv till vägg, borde man fråga som att åtgärda det? Vi står och ska gjuta imorgon fm, men såg detta nu (postade separat här:
11 svar · 2,5k läst
·
B
byabin: Byt kägelventil till utkastaren. (kolla modell, länken är ett exempel) Den kan nog passa, se RSK-databasen med infoblad.
4 svar · 1,6k läst
·
R
roniish: [citat] Vad menas med detta tror du? Det finns ingen specifik startknapp på anläggningen. Det finns ett off, manuell och auto-läge.
4 svar · 1,8k läst
A
A-Man_08: D ska du inte ha lin eller pasta om det är packning.
11 svar · 1,7k läst
·
KajPeter
KajPeter: Tack. Då låter jag det vara
10 svar · 1,5k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Här finns ett test av VVB som Energimyndigheten har gjort. Det svarar inte på frågan i reda siffror men ger en uppfattning om hur stora förluster det finns samt att förlusterna inte följer volymen linjärt utan att beredarnas utformning också spelar roll.
1 svar · 524 läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Nej! Är det toalett med porslinsfåtölj ska det definitivt vara 110! Jag har sett installationer med toalett och 75, men där fick man inte vara för hård i magen, s a s...
2 svar · 1,7k läst
TheJesper
TheJesper: Jag har den i ett skåp i kök och har aldrig stört mig på ljudet. Sovrummet ligger en hall bort. Den låter emellanåt när den kyler vattnet antar jag. Dessutom precis när man använder den. Kan väcka folk om den används på natten. Om man inte har extra ljudkänslighet är de nog lugnt… Den kan lätt fylla en karaff iaf! Har aldrig behövt testa mer än så… [citat]
20 svar · 8,1k läst
·
S
SideshowBobBuilder: Läste på följande sida: https://www.isover.se/news/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor Där man kan se följande grafik och tabell för bestämning av bredd av isoleringsskivor för isolering av VA. Jag bor i Södermanland precis vid kusten så jag har milt klimat. Så räknar man med 20000 hC i köldmängd, gräver 80 cm djup ränna så skall man
9 svar · 3,3k läst
·
F
fribygg: Tätar grejorna om du ansluter dem till en annan vattenutkastareutkastare? Tätar blandaren om du har en vanlig duschslang ansluten?
15 svar · 3,7k läst
·
Majoha
Majoha: Nu funderar jag på att behålla Gustavsberg och sätta denna anslutningen är det möjligt tror du eller ens tillåtet?
4 svar · 2,2k läst
·
J
Jan-Erik Nilsson1: Tack för tipsen! /Jan-Erik1
3 svar · 923 läst
Huddingebo
Huddingebo: Hej! Hur får jag isär denna? Saken är den att kranen/underdelen som denna kommer ifrån är repig, ful och väldigt skavd. Det omvända gäller kranvreden. Så jag vill flytta över kranvreden till kranar med fula vred men fina kranunderdelar. Går de fyrpinnade/armade vreden att skruva loss på ngt sätt? [bild]
0 svar · 618 läst
·
C
cpalm: [citat] Tänker att en markentreprenadfirma nog oftast är rätt val av huvudentreprenör om du vill att någon tar helhetsansvar.
2 svar · 1,4k läst
Bernieberg
Bernieberg: GVK tillåter som du konstaterat att man skruvar tronen men de rekommenderar samtidigt att man undviker att göra hål i tätskiktet. Vad försäkringsbolaget tillåter får du nog kolla i deras villkor. Står det exempelvis inte mer detaljerat än att det ska vara fackmannamässigt och följa gällande branschregler så torde det vara okej att skruva eftersom GVK medger det. Jag hade frågat
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.