Hej,

jag har precis köpt en ny blandare - från IKEA - till badrummet då den från 80-talet har börjat läcka. Jag har förstått att jag måste byta något på mina rör eller sätta dit en bussning (?) men saknar efter allt sökande en pedagogisk beskrivning på hur jag går tillväga. Vilka är stegen, vad behöver jag köpa osv. Problemet jag står inför är att det inte går att gänga kopplingen på blandaren på kopplingen som sitter på rören. Om jag tolkar det hela rätt är det för att den nya blandaren behöver kopplas på r10 av något slag men att kopplingen på rören kan vara r8.
Jag är en novis på detta men är händig så allt går med en bra beskrivning på tillvägagångssätt (och inköpslista). Jag tar tacksmat emot hjälp om någon känner sig manad :) Bilden visar den befintliga installationen. Gammal vatteninstallation med kopparledningar och flexibla anslutningsslangar mot kakelvägg, behov av uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Sannolikt behöver du införskaffa någon del. Jag hade tagit med mig en närbild på kopplingen, relevanta mått och Ikeakranen och begett mig till byggvaruhuset. Min erfarenhet är att personalen är kunnig och hjälpsam med råd. Lycka till!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Det är ju helt omöjligt att svara på vad du ska köpa när du inte vet storleken på kopplingarna på rören eller vilken dimensionen är på blandarens rör…

Redigerat:
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Hej,
Sannolikt behöver du införskaffa någon del. Jag hade tagit med mig en närbild på kopplingen, relevanta mått och Ikeakranen och begett mig till byggvaruhuset. Min erfarenhet är att personalen är kunnig och hjälpsam med råd. Lycka till!
Tack för tipset! Tror inte jag har läst det i någon annan tråd och det här är ganska självklart att börja med

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det är ju helt omöjligt att svara på vad du ska köpa när du inte vet storleken på kopplingarna på rören eller vilken dimensionen är på blandarens rör…
Ja, visst är det kanske så. Men om det är möjligt att svara om en vet dimensionerna så kanske du kan förklara hur jag mäter det? Du verkar ju extremt kunnig

Ser ut att vara klämringskopplingar, skulle gissa 12 till 10 mm förminskning. Mät rörens diameter.

sen behöver vi veta vad det är för anslutning till nya blandare, borde stå i ngn spec.

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Ö Österlenskan skrev:
så kanske du kan förklara hur jag mäter det?
Mät med ett skjutmått utanpå rören. Har du inget så räcker det med en linjal för att se om det är 12 eller 15 mm.

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mät med ett skjutmått utanpå rören. Har du inget så räcker det med en linjal för att se om det är 12 eller 15 mm.
Tack! Då ska jag göra det

Larsa Larsa skrev:
Ser ut att vara klämringskopplingar, skulle gissa 12 till 10 mm förminskning. Mät rörens diameter.

sen behöver vi veta vad det är för anslutning till nya blandare, borde stå i ngn spec.
Det står G3/8 (R10) i instruktionen ser jag nu - om det är vad du menar

useless useless skrev:
Kollade med linjal, ser ut att vara 12

Ö Österlenskan skrev:
Det står G3/8 (R10) i instruktionen ser jag nu - om det är vad du menar
antar att det är en slang med mutter i ändan. Klämringskopplingen du har är för klämringar, inte för slät ända. Du behöver byta kopplingen. Kolla kopparrörets dimension. Om du inte sågar av röret så sitter gamla klämringen och muttern kvar. Är inte rekommenderat att blanda fabrikat, men jag hade testat ;)

Larsa Larsa skrev:
Om du inte sågar av röret så sitter gamla klämringen och muttern kvar. Är inte rekommenderat att blanda fabrikat, men jag hade testat ;)

Varför ska man behålla gamla klämringen och muttern om man byter koppling? Det följer ju med passande klämring och mutter med den nya kopplingen, så det finns inga pengar att spara på att chansa...

useless useless skrev:
Varför ska man behålla gamla klämringen och muttern om man byter koppling? Det följer ju med passande klämring och mutter med den nya kopplingen, så det finns inga pengar att spara på att chansa...
Man slipper kapa rören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.