Har problem med vattentrycket från min djupborrade brunn. Ska dra upp pumpen nästa vecka. Troligen är de mycket mangan i hålet då de tar sig in i hydrofor och vidare. Just nu har det blivit värre då pumpen pumpar konstant till max 3.5 bar vilket är under frånslagstryck. Vatten finns.

Pumpen är en 3-fasare som tar jämt på alla faser. Den är troligen över 15år gammal. Tanken är att dra upp den om det går och rengöra och spola ur hålet. Men finns det nåt sätt att se om det är pumpen som är sliten?

Får jag gissa att det är en ejektorpump? Eftersom den har som affärsidé att skjuta ner vatten i borrhålet för att kunna pumpa upp vatten, så kommer den att slamma upp obehagliga mängder mangan och partiklar och bös. Byt till en sänkpump istället! Det gjorde underverk för manganproblemet i mitt förra hem.

wildeside
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Får jag gissa att det är en ejektorpump? Eftersom den har som affärsidé att skjuta ner vatten i borrhålet för att kunna pumpa upp vatten, så kommer den att slamma upp obehagliga mängder mangan och partiklar och bös. Byt till en sänkpump istället! Det gjorde underverk för manganproblemet i mitt förra hem.
Om TS har en ejektorpump så kan man undra vart ifrån han ska dra upp pumpen.;)

wildeside
L Larry1291 skrev:
Har problem med vattentrycket från min djupborrade brunn. Ska dra upp pumpen nästa vecka. Troligen är de mycket mangan i hålet då de tar sig in i hydrofor och vidare. Just nu har det blivit värre då pumpen pumpar konstant till max 3.5 bar vilket är under frånslagstryck. Vatten finns.

Pumpen är en 3-fasare som tar jämt på alla faser. Den är troligen över 15år gammal. Tanken är att dra upp den om det går och rengöra och spola ur hålet. Men finns det nåt sätt att se om det är pumpen som är sliten?
När pumpen är rengjord kan du provköra den och se om du får upp rätt tryck.
Som lekman är det nog svårt att kontrollmäta toleranserna i en pump även om man har manual.
Du kanske kan serva pumpen själv eller så kan du lämna in pumpen på service, men ta ett fastpris skriftligt innan du lämnar in pumpen så att du vet om det är lönsamt att serva din gamla pump eller att köpa en ny.

Haha ja pumpen sitter i hålet. Vad menas med service? Antar det är nån sorts sil som ska rengöras.

wildeside
L Larry1291 skrev:
Haha ja pumpen sitter i hålet. Vad menas med service? Antar det är nån sorts sil som ska rengöras.
jag vet inte allt vad som görs på en pump service men kan tänka mej att dom kollar/byter lager, pumphjul och packningar och kontrollera allmänt skicket på pumpen.
Tror inte det sitter någon sil i en sån pump.
Jag är långt ifrån någon expert på pumpar men vi brukar lämna in våra pumpar på service när dom inte fungerar som dom ska.

wildeside wildeside skrev:
jag vet inte allt vad som görs på en pump service men kan tänka mej att dom kollar/byter lager, pumphjul och packningar och kontrollera allmänt skicket på pumpen.
Tror inte det sitter någon sil i en sån pump.
Jag är långt ifrån någon expert på pumpar men vi brukar lämna in våra pumpar på service när dom inte fungerar som dom ska.
Ja de är ju mycket möjligt. Får kolla om de finns nåt företag i närheten.

wildeside wildeside skrev:
Om TS har en ejektorpump så kan man undra vart ifrån han ska dra upp pumpen.;)
Ejektormojängen, då, den sitter nere i brunnen! Men nu visade sig inte vara en sådan pump.

Pumpen går hela tiden nu o håller ca 3-3.4 bar. Hydroforen är på 750liter så finns ju lite att ta av ändå. Måste bygga nåt hjul till att dra upp pumpen på. Vi försökte rycka i den 2 man men rubbas inget alls. Så blir att försöka dra med ett fordon. Hoppas att den inte sitter fast.

Nu vet jag ju inte vad de sitter idag. Men om de blir ny pump vad rekomenderas för storlek på pump för 2 hushåll?

Om pumpen går hela tiden och inte orkar bygga upp mer tryck är det antingen slut på vatten eller så börjar pumpen bli så sliten att interna läckaget överstiger flödet.
Ställ ner frånslagstrycket till en bit under 3bar så slipper pumpen köra ihjäl sig och funkar det då så vet du att det är pumpen som är slut.

Vatten nivån mättes igår och då var de ca 6meter från foderrörskanten. Gissar på att den är ca 90meter djup men hittar tyvärr inga papper på det. Ja de börjar kännas som pumpen är sliten. Finns de då ingen sil som föregående säger så lutr de ju mer åt det. Det dras upp väldigt mycket mangan till hydrofor och patronfilter så de kan ju ha sin påverkan på pumpen.

L Larry1291 skrev:
Vatten nivån mättes igår och då var de ca 6meter från foderrörskanten. Gissar på att den är ca 90meter djup men hittar tyvärr inga papper på det. Ja de börjar kännas som pumpen är sliten. Finns de då ingen sil som föregående säger så lutr de ju mer åt det. Det dras upp väldigt mycket mangan till hydrofor och patronfilter så de kan ju ha sin påverkan på pumpen.
Även om silen är igensatt så klarar den ju att komma upp till 3bar, så något flöde kommer det igenom, så prova att ställa ner frånslaget innan pumpen går sönder helt och kolla vad som händer.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ska testa de

Funkade med lägre frånslag. Från 1.9bar till 3.0bar tog det 27min med lite mindre luft i hydroforen än vad de brukar vara. Ca 2/3vatten vid 3 bar eller nåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.