Hej,
Vi har ett gammalt kök utan diskmaskin. Vi vill sätta in en smal 45 cm diskmaskin till vänster, där det nu sitter lådor.
Går det koppla in vatten och avlopp?
Avloppet antar jag går om vi byter ut den övre delen till en Pvc-lösning. Men hur ska vi göra med tillvattnet?
Gammalt köksskåp utan dörrar redo för installation av en smal diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt köksavlopp under diskbänk med synliga rör och anslutningar, lämpligt för koppling av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenledningar och avloppsror under köksskåp som kan anpassas för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på ett underskåp med befintliga vattenrör vid väggen för potentiell koppling av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut inget är ju förberett för maskin men det hänger ju på om du får fram ström och kan byta avloppet till modernt? Vattnet ska ju ha avstängning men det går ju lösa med Ikeas trådlösa.
 
Kolla också så att bänken är tillräckligt hög för en diskmaskin.
 
Ström är inget problem, den går i väggen bakom till belysningen och ellutag ovanför.

Avloppet som går ner i grunden är 75 mm brett, så borde det gå att kapa i lämplig höjd och sen sätta på ett i plast? Förutsatt att det går att fästa ett nytt i hoarna.

Höjden är på gränsen, men integrerade verkar vara ca 81,5 cm och vi har 83,5 från golv till bänkskivans underkant.
 
Krilleman
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Jag hade bara skruvat fast en mässingsstos för avloppet här:

Mässingsstos för avlopp markerad med röd cirkel på vit avloppsrörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade bara skruvat fast en mässingsstos för avloppet här:

[bild]
Behövs ett vattenlås också, därur flödar dofterna fritt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Behövs ett vattenlås också, därur flödar dofterna fritt.
Om du ska ansluta avlopp från disk/tvättmaskin behövs det ej.
Har så kopplat själv och det är 100% luktfritt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade bara skruvat fast en mässingsstos för avloppet här:

[bild]
Har du någon länk/bild på vad du menar? Mässingsstos gav inte många träffar på Google
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Har du någon länk/bild på vad du menar? Mässingsstos gav inte många träffar på Google
Mässingskoppling med R20/3/4" yttre gänga och slangenippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bara någon bild från nätet...
Finns ju i massor av dimensioner.

Men gissar att du kan ha R20/3/4" rörgänga där.
I andra änden ska du kunna skruva fast slangen.

Men allt beror ju på vilka ambitioner man har.
Ibland är minimal ansträngning bästa recept, så blir det iaf gjort utan onödigt stillestånd (och tjat om att det inte är klart).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om du ska ansluta avlopp från disk/tvättmaskin behövs det ej.
Har så kopplat själv och det är 100% luktfritt.
Ok, men bara för att vara lite besserschmitt, så tror jag det är 1"/R25 där.;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ok, men bara för att vara lite besserschmitt, så tror jag det är 1"/R25 där.;)
Kan mycket väl stämma.
Gissade bara, såg iaf ut att vara större än r15/1/2" :D
 
Ambitionen är att det ska bli klart, men också en vettig lösning. Om vi får tag på en rörmokare så får de fixa det men kan ju vara svårt nu i semestertider.

Men egentligen, om jag köper en ny blandare med diskmaskinsavstängning, sen kapar de gamla inloppsrören vid lämpligt ställe och skarvar dem. Då borde ju inloppsvattnet vara löst.
Sen byter ut hela vattenlåset, förutsatt att det går att fästa i de gamla hoarna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vad tror ni det är för diameter på inloppet?
Skjutmåttet visar cirka 17.50 mm men det verkar vara tjockt med färg. Antar att det är R15 eller fanns det nån äldre standard som var närmare 17?
 
kulle
varm o kallvatten ser ut o va prisolrör, troligtvis 12mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.