Hej,
Vi har ett gammalt kök utan diskmaskin. Vi vill sätta in en smal 45 cm diskmaskin till vänster, där det nu sitter lådor.
Går det koppla in vatten och avlopp?
Avloppet antar jag går om vi byter ut den övre delen till en Pvc-lösning. Men hur ska vi göra med tillvattnet?
Vi har ett gammalt kök utan diskmaskin. Vi vill sätta in en smal 45 cm diskmaskin till vänster, där det nu sitter lådor.
Går det koppla in vatten och avlopp?
Avloppet antar jag går om vi byter ut den övre delen till en Pvc-lösning. Men hur ska vi göra med tillvattnet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut inget är ju förberett för maskin men det hänger ju på om du får fram ström och kan byta avloppet till modernt? Vattnet ska ju ha avstängning men det går ju lösa med Ikeas trådlösa.
Ström är inget problem, den går i väggen bakom till belysningen och ellutag ovanför.
Avloppet som går ner i grunden är 75 mm brett, så borde det gå att kapa i lämplig höjd och sen sätta på ett i plast? Förutsatt att det går att fästa ett nytt i hoarna.
Höjden är på gränsen, men integrerade verkar vara ca 81,5 cm och vi har 83,5 från golv till bänkskivans underkant.
Avloppet som går ner i grunden är 75 mm brett, så borde det gå att kapa i lämplig höjd och sen sätta på ett i plast? Förutsatt att det går att fästa ett nytt i hoarna.
Höjden är på gränsen, men integrerade verkar vara ca 81,5 cm och vi har 83,5 från golv till bänkskivans underkant.
På vattnet sätter du ett T-rör på vattnet med avstängning ovan diskbänk. Finns både mekanisk och elektronisk variant.
Vattenlåset rekommenderar jag starkt att du byter ut. Och då du har plast under vattenlåset är det ganska enkelt.
Se bild här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...jaern-och-laeckande-roer.264072/#post-2325278
Vattenlåset rekommenderar jag starkt att du byter ut. Och då du har plast under vattenlåset är det ganska enkelt.
Se bild här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...jaern-och-laeckande-roer.264072/#post-2325278
VLJ skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog bara någon bild från nätet...
Finns ju i massor av dimensioner.
Men gissar att du kan ha R20/3/4" rörgänga där.
I andra änden ska du kunna skruva fast slangen.
Men allt beror ju på vilka ambitioner man har.
Ibland är minimal ansträngning bästa recept, så blir det iaf gjort utan onödigt stillestånd (och tjat om att det inte är klart).
Ambitionen är att det ska bli klart, men också en vettig lösning. Om vi får tag på en rörmokare så får de fixa det men kan ju vara svårt nu i semestertider.
Men egentligen, om jag köper en ny blandare med diskmaskinsavstängning, sen kapar de gamla inloppsrören vid lämpligt ställe och skarvar dem. Då borde ju inloppsvattnet vara löst.
Sen byter ut hela vattenlåset, förutsatt att det går att fästa i de gamla hoarna.
Men egentligen, om jag köper en ny blandare med diskmaskinsavstängning, sen kapar de gamla inloppsrören vid lämpligt ställe och skarvar dem. Då borde ju inloppsvattnet vara löst.
Sen byter ut hela vattenlåset, förutsatt att det går att fästa i de gamla hoarna.

