Hej!
Vi har endast en vattenutkastare på vårt hus. På framsidan dessutom. Blir väldigt omständigt när vi ska vattna på baksidan.
Min tanke är att göra en snygg lösning så jag tar en PEM slang och drar till baksidan från den befintliga vattenutkastaren. Frågan är bara hur man får det snyggt då vattenutkastaren syns tydligt framifrån huset.
Har sett fördelare som ser ut som Y men tror man inte ihop den snyggt med PEM slangen.
Jag hade gärna tagit emot tips hur jag kan lösa detta på ett snyggt sätt så att vi kan få vatten på baksidan av huset.
Vi har endast en vattenutkastare på vårt hus. På framsidan dessutom. Blir väldigt omständigt när vi ska vattna på baksidan.
Min tanke är att göra en snygg lösning så jag tar en PEM slang och drar till baksidan från den befintliga vattenutkastaren. Frågan är bara hur man får det snyggt då vattenutkastaren syns tydligt framifrån huset.
Har sett fördelare som ser ut som Y men tror man inte ihop den snyggt med PEM slangen.
Jag hade gärna tagit emot tips hur jag kan lösa detta på ett snyggt sätt så att vi kan få vatten på baksidan av huset.
Snyggt och PEM går inte ihop, men har du tänkt dra allt utvändigt? Det är inte optimalt ur frostsynpunkt.
Väldigt svårt att ge tips utan att veta hur det ser ut hos dig, men det bör gå att lösa bättre än att dra slang runt hela huset. Kanske det finns något lämpligt rum på den sidan huset det går göra en invändig dragning från?
Väldigt svårt att ge tips utan att veta hur det ser ut hos dig, men det bör gå att lösa bättre än att dra slang runt hela huset. Kanske det finns något lämpligt rum på den sidan huset det går göra en invändig dragning från?
Det ena badrummet ligger på rätt sida. Frågan är bara hur man gör håltagning därifrån utan att bryta fuktspärren.V ViktorHg skrev:Snyggt och PEM går inte ihop, men har du tänkt dra allt utvändigt? Det är inte optimalt ur frostsynpunkt.
Väldigt svårt att ge tips utan att veta hur det ser ut hos dig, men det bör gå att lösa bättre än att dra slang runt hela huset. Kanske det finns något lämpligt rum på den sidan huset det går göra en invändig dragning från?
En tanke har varit att dra via vinden från tvättstugan men det känns lite osäkert att ha PEM-slang dragen där.
Tanken var att sätta en fördelare på vattenutkastaren gå ner med PEM-slangen under plattorna. Sen gå med slangen till baksidan förrådet där jag sätter ett utkast.
På väggen tänkte jag gömma slangen med ett kabelskydd.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kabelskydd-2000023119
Installera en sån här i marken under utksstaren, sen dra pem-slang till baksidan och sätt en motsvarande markanslutning.
Dra sen en kort trädgårdslang mellan utkastaren och marken när ni ska vattna på baksidan
https://www.bauhaus.se/anslutningsp...UJG_fd4P78X9aS3SZLaquIg642Kyt4AhoCNeYQAvD_BwE
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...h1jW8S6xB2XPmL1ZLxg0qX7hyNeyo-CBoCAbMQAvD_BwE
Dra sen en kort trädgårdslang mellan utkastaren och marken när ni ska vattna på baksidan
https://www.bauhaus.se/anslutningsp...UJG_fd4P78X9aS3SZLaquIg642Kyt4AhoCNeYQAvD_BwE
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...h1jW8S6xB2XPmL1ZLxg0qX7hyNeyo-CBoCAbMQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Ska faktiskt ge mig på ditt förslag. Borrar hål i markstenen sätter en där och drar vatten vidare därifrån.M mackan_kal skrev:
Tackar för all input! Blev ett Gardena pipelinesystem till slut. Lyfte en rad plattor på uppfarten och den drog jag slangen längs tomtgränsen till baksidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
