Byggahus.se
Vi riskerar vatteninträngning från gatan vid kraftiga regn, se bild från .

Nu har vi fått till en högre kant vid infarten samt asfalt en bit ned, vilken leder eventuellt översvämningsvatten åt vänster, mot tomtgränsen.

Hur ska jag leda eventuellt översvämningsvatten från asfaltskanten vidare längs tomtgränsen förbi min tomt (ut till en bäckravin)?
Jag har blivit rekommenderad att gräva en grund grav och lägga dräneringsrör, samt täcka med lite grus, se bild.

Jag är dock lite tveksam till om exempelvis två 110-rör i bredd verkligen kan ta emot större mängder. Om det skiter sig, kan det bli ganska bra fart på vattnet.

Finns förslag på andra lösningar? Hur man fångar in vattnet efter asfaltskanten och leder det vidare förbi grusgången (ca 10 m sluttning)

Hund framför en grusuppfart med spår av grävarbete och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dräneringsrör liggande på grus mark vid en betongvägg, delvis isolerat med grå isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Ett öppet dike är väl enklast men du vill väl kunna köra där och då fungerar det inte. Då blir ett täckdike nästa alternativ. Hur mycket vatten ett sådant kan ta emot beror på dess bredd, djup och vilken sten du lägger i det. Makadam 32-64 mm ger stora håligheter som kan det ta emot mycket vatten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett öppet dike är väl enklast men du vill väl kunna köra där och då fungerar det inte. Då blir ett täckdike nästa alternativ. Hur mycket vatten ett sådant kan ta emot beror på dess bredd, djup och vilken sten du lägger i det. Makadam 32-64 mm ger stora håligheter som kan det ta emot mycket vatten.
Jag kan tänka mig ett grunt dike, ungefär då som jag börjat gräva. Man kör ju ändå inte de sista 30 cm in mot stödmuren. Men det skulle sättas igen och kanten rasa, ditt förslag om att fylla det med grovt grus känns som ett bra sätt att bibehålla rännans funktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.