Hej,

Vi har ärvt ett problem med avloppsrören ut från huset.
Det är hopfogade på ett undermåligt sätt (eller har med tiden blivit undermåligt) vilket gör att de då och då riskerar att tappa kontakten och det uppstår en glipa mellan rören. På utsidan. Effekten av att spola på toaletten behöver jag kanske inte beskriva ...

Vad är enklaste sättet att fixa detta? Kan man bara skarva på något enkelt sätt?

//Martin

Claes Sörmland
Var finns dessa avloppsrör? Är de åtkomliga eller nedgrävda?

Det låter som att de behöver fixeras med rörklammer om de går inomhus.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Förstår inte riktigt. Ni får en glipa då och då? Hur åtgärdar ni det när det händer?
Lösningen borde väl vara att gräva upp rören och lägga dem korrekt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
wildeside
shieldfire shieldfire skrev:
Hej,

Det är hopfogade på ett undermåligt sätt (eller har med tiden blivit undermåligt) vilket gör att de då och då riskerar att tappa kontakten och det uppstår en glipa mellan rören. På utsidan. Effekten av att spola på toaletten behöver jag kanske inte beskriva ...

Vad är enklaste sättet att fixa detta? Kan man bara skarva på något enkelt sätt?

//Martin
Om det är åtkomligt så kapa röret en bit ifrån skarven.
montera en skjutmuff och kapa till en ny bit avloppsrör som är lagom lång.
Fixera röret så att det inte kan glida isär igen..

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ett dylikt fel kommer inte och går heller........Får nästan intrycket av att de glider tillbaks ibland ?

kulle
Hej,

//Martin
Du får allt komma med lite mer info

• Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var finns dessa avloppsrör? Är de åtkomliga eller nedgrävda?

Det låter som att de behöver fixeras med rörklammer om de går inomhus.
De går utomhus och är åtkomliga. Rörklammer låter som en enkel lösning, jag är rädd att det inte kommer att funka då det är precis så att de möter varandra.

P PatrikJo skrev:
Förstår inte riktigt. Ni får en glipa då och då? Hur åtgärdar ni det när det händer?
Lösningen borde väl vara att gräva upp rören och lägga dem korrekt.
De är åtkomliga utomhus.
Jag misstänker att de med tiden "glidit ifrån varandra" så att det inte behövs mycket för att "fogen" mellan rören ska lossna.

S Stefan1972 skrev:
Ett dylikt fel kommer inte och går heller........Får nästan intrycket av att de glider tillbaks ibland ?
Precis det sin händer.

wildeside wildeside skrev:
Om det är åtkomligt så kapa röret en bit ifrån skarven.
montera en skjutmuff och kapa till en ny bit avloppsrör som är lagom lång.
Fixera röret så att det inte kan glida isär igen..
Låter som en plan - får åka in the byn och VVS-firman för att kolla på detta.

Enkel handritad skiss på ett byggprojekt med anteckningar och måttsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Professionell ritning av hur det ser ut, typ. Föga professionellt, men det är en del som inte är direkt professionellt gjort sedan tidigare.

Hmm det kanske är bäst på sikt att fylla ut området med grus på när jag tänker på saken, frågan är dock om rören är tillräckligt långa för att de ska sitta säkert ändå. Så det möjligt att man ska åtgärda detta också i alla fall.

Är rören åtkomliga så får du väl byta dem till längre bitar?

S
[bild]Professionell ritning av hur det ser ut, typ. Föga professionellt, men det är en del som inte är direkt professionellt gjort sedan tidigare.

Hmm det kanske är bäst på sikt att fylla ut området med grus på när jag tänker på saken, frågan är dock om rören är tillräckligt långa för att de ska sitta säkert ändå. Så det möjligt att man ska åtgärda detta också i alla fall.
Varför bemödar du dig att göra en skiss om du sen skriver så slarvigt att det inte går att läsa? :O

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Enklaste om jag förstår problemet rätt (för kort rör) borde vara skjutmuff som @wildeside föreslår.

wildeside
MultiMan MultiMan skrev:
Enklaste om jag förstår problemet rätt (för kort rör) borde vara skjutmuff som @wildeside föreslår.
Så gör iaf vi när vi ska åtgärda avloppsrör som är för kort. Skadar vi ett avloppsrör när vi gräver så sågar vi bort en bit rör och sätter skjutmuff i ändarna. Kapar i en ny rörstump och skjuter på muffarna. Tänk på att använda mycket glidmedel så är det enklare.

• Gilla
Alejoh2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.