B
bonna: Tack, det ska jag göra! [citat]
4 svar · 1,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Jag kommer installera vattenfelsbrytare och det blir antingen från LK eller Vatette. Likt @GK100 resonerar jag som så att produkter som genom undermålig konstruktion/tillverkning kan orsaka skador (i praktiken produkter för el/VVS/fukt) inte ska användas. Även om dessa produkter är avsevärt dyrare i inköp blir det sannolikt billigare i längden. Använder man erkända märken som
12 svar · 6,0k läst
·
jarlh
jarlh: Jag körde ett 90-gradersprogram med ättika i för att rensa bort mer zeoilt-gegga. Resultatet blev att maskinen geggade igen helt och inte kunde tömma. Rensband och spola in vatten baklänges i tömningsslangen fixade dock det.
14 svar · 9,4k läst
·
Höghus
Höghus: En kulventil med PRK-koppling på slangen. Då kan du stänga ventilen och lossa slangen efter ventilen. /Höghus
1 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har du kollat andras trådar om badrumsprojekt för att få idéer? https://www.byggahus.se/forum/forums/socialt-projekt.49/
5 svar · 3,0k läst
·
G
Guemisal04: [citat] Vet inte vad felet är för dig men min bottenventil längst ner i brunnen var trasig, hade liknande symptom då, hydroforen tömdes på tryck och inget vatten kom när jag tvångs starta pumpen då det var luft i röret. Sitter ditt rör under vattennivån i brunnen? Isf blir det lite besvärligt för dig, annars bara lossa röret, dra upp hela skiten och byta bottenventil, låter som
1 svar · 2,6k läst
·
O
odal1978: Fick ordning på det idag. Tappade ur ca 60 liter. Öppnade en kran i källaren för att få in luft. Skruvade inte ur pluggen i toppen.
5 svar · 2,2k läst
·
G-83
G-83: Jag har haft samma problem. Det var tätningen där avloppet från handfatet gick ner i golvet som var kass. Jag smetade på någon form av mjukfog sen var problemet borta.
10 svar · 2,7k läst
C
Crayo: [citat] Man man faktiskt tvätta utan tvättmedel, om det inte är söligt. De bör duga i en sommarstuga
13 svar · 6,7k läst
·
L
Lena1978: Har ett radhus (bostadsrättsförening) där det sitter 5 bostäder i en länga. I min lägenhet har det låtit när vissa av grannarna spolar med ett tryckslag när de stänger av. Mina grannar hör inte detta. Inte alltid att det låter verkar vara vissa av min grannars kranar/tvättmaskiner. Från mina kranar/maskiner uppstår tryckslagen bara när jag har diskmaskinen igång, jag har tänkt
0 svar · 565 läst
pokasd
pokasd: Hej, söker lite inspiration till hur jag kan lösa avloppssystemet. [bild] På en lodrät stam skulle jag behöva ansluta avluft(75mm) till vänster på bild, dusch/kök rakt framifrån och toalett ifrån höger. Tanken från början var att använda en dubbel förgrening likt den här, men tyvärr blir den i mitten för hög med två stycken 45 för att få den till lodrät. Jag hittade ett
0 svar · 664 läst
·
L
L.A.E: Så här ser det ut, sänk pump i brunn litet tryckkärl på brunnslocket som trycker vattnet in i fritidshuset. Sänk pumpen är trasig kan, den vara kvar som ett filter i brunnen när jag kopplar på en annan pump längre bort som är sugande??
0 svar · 450 läst
H
Henrikd75: [citat] Haha, ja det stämmer. Vi drog alla rör utomhus/under stugan. Använde PEM och det har fungerat utmärkt. Tips till den som kämpar med att tömma kopparrör på höstkanten.
4 svar · 5,7k läst
D
Dalahuset: [citat] haha. Våran avgift är inbakad i VA räkningen så vi kan ha vattnet rinnande hur mycket vi vill. Tror inte ens den är specad hur mycket de kostar på räkningen
10 svar · 4,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du behöver släppa ut övertrycket, det kan du göra via valfri tappkran eller via säkerhetsventilen som är vänster om manometern. Du har en ventil precis till höger, den hade jag stängt.
3 svar · 3,5k läst
·
M
mecklarn: Så bra! testa då att köra med en kallare inställning och se hur det blir då. Växla fram och tillbaka så kanske det släpper. Lycka till! [citat]
5 svar · 4,0k läst
·
J
Jonas155: Hej! Finns det en mulltoa utan el som varmkomposterar (urin och avföring) direkt i toan, så att man inte behöver efterkompostera i andra kärl? Kanske med solceller, eller som man kan koppla i kortare perioder till el? Tack! Hälsningar Jonas
0 svar · 2,1k läst
T
Timmerö: Mitt var också lite sporadiskt och jag var inte helt 100 på var det kom ifrån då det även luktade utanför badrummet (trots att det fanns en badrumsfläkt med konstantflöde i badrummet), men jag tyckte det luktade extra mycket om jag sniffade i bakkant av toastolen. Sen vi bytte stosen har det inte luktat någonting.
4 svar · 1,8k läst
T
TobiasK233: [citat]
2 svar · 1,5k läst
·
T
2 svar · 1,5k läst
·
E
Edda: [citat] Tack för ett utförligt svar! Har kollat i cisternen nu och det är en slang som verkar gått sönder men som verkar vara specialgjord just för denna stolen. Kollade runt om man kunde köpa den nånstans men kan inte hitta den i lager nånstans på nätet. Kostar dessutom 800 spänn. Så imorgon monterar de stolen samt avloppsröret så får jag vänta med vattenkopplingen tills
4 svar · 1,2k läst
·
L
Lilla Lila: [citat] Att du specifikt vet att trycket var på 1 bar, och även har fotat det, den 18 augusti, tyder på att du har höjt trycket för att det innan dess varit för lågt. Att det 6 dagar efter sjunkit med 0,2 bar, behöver inte möjligtvis betyda att något är fel. Svängningar i tryck kan ske, av olika faktorer. MEN. Med tanke på att du av oförklarlig anledning den 18 augusti fotade
11 svar · 1,8k läst
·
L
Lilla Lila: [citat] Du har fotat din golvbrunn. I den blåa plasten i bilden, på din bild på golvbrunnen så har du ett hål. Nere till höger i din bild, så är det ett öppet hål. Högst troligtvis är det där lukten kommer ifrån, då det hålet ska vara pluggat. Man tar bort pluggen vid ev. Rensning tex. Det hålet bör du börja med att plugga. Jag bifogar en länk:
1 svar · 1,4k läst
·
J
Jan Eklöf: Jag funderar om någon vet hur insidan ser ut på (bifogad bild) på en syreactivator? Den ser ju simpel ut på bild och lätt att tillverka men men min fundering är om det bara är anslutningar som på bild med backventil skvallerrör och vacumventil och inget special på insidan. . [bild]
0 svar · 912 läst
·
G
Gabbe1: Du vill väl oavsett kunna montera kopplingar och kanske avstängningsventiler där rören mynnar ut på toaletten. Jag hade nog kört på Vatettes väggbrickor och sedan kunnat välja i deras sortiment av avstängningsventiler och kopplingar som passar mot väggbrickorna. Snyggt och säkert.
3 svar · 1,1k läst
T
Thomas_Blekinge: Bygg så att ytan har lätt lutning och brädorna är kupade åt rätt håll så att vatten inte blir stående så håller det dubbelt.Se till att det ligger på underramen bara punktvis så att inte fuktigt virke ligger på fuktigt vikre.
7 svar · 10,3k läst
·
björnuf
björnuf: Hej håller på med att skruva dit Ikeas kökblandaren , men det är en vit trekantig täckskiva och den får inte plats hur jag än gör, är det brukligt att såga av ett hörn , ser inget annat sätt att få dit den [bild]
0 svar · 2,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nu är jag ingen VVSare men jag har dragit en del rör åt mig själv till köp och badrum. Det är ju lite av ett pussel. Min erfarenhet är att det där inte funkar att fästa mot en ballofix som är gjord för klämringskoppling, oavsett hur mycket gängtejp du har I botten av en halvkoppling brukar man väl ha en packning, och den funkar inte så bra mot klämringskopplingens fasade
2 svar · 2,7k läst
·
R
rakarör: [citat] Låter mer logiskt i mina öron utan att börja bli för alltför matematisk.
3 svar · 1,1k läst
G
GaviaA: [citat] Tack. Har aldrig sett nåt sånt tidigare.
2 svar · 1,4k läst
·
T
Tiggrawastaken: [citat] Okej, tack!!! Jag kör på det :)
2 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.