3 092 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Varmvattenberedare efter värmepump
Vilket är det bästa för att spara energi ?
Koppla blandningsventilen på varmvattenberedaren med kallt eller varmt vatten från värmepumpen.
Beredaren får varmt vatten från pumpen för att sedan höja tempen
Koppla blandningsventilen på varmvattenberedaren med kallt eller varmt vatten från värmepumpen.
Beredaren får varmt vatten från pumpen för att sedan höja tempen
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är inte riktigt med på din setup: Har du redan varmvatten från värmepumpen - varför har du då en extra VVB ?
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Jag tror det finns en annan tråd här som behandlade samma sak.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Menade du denna ?T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-varmvattenberedare-efter-vaermepump.44297/
För det är det jag är lite fundersam över: Har man redan en värmepump som gör varmvatten så skall ju den användas i så stor utsträckning som möjligt, då en VVB med direktel drar mer.
Skälet till att sätta en VVB i serie är om man behöver en större varmvattenmängd av ngn anledning, och då är det just i serie så man matar den med varmvatten från värempumpen.
Men normalt sett är det bara värempumpens beredare man bör använda för så braeffektivitet som möjligt.
Om man finner anledning att lägga en eldriven VVB i serie mmed värmepumpens utgående varmvatten så kunde möjligen en genomströmningsvärmare på några kilowatt kunna ersätta el-VVB.
jag har samma problem med min bergvärmepump IVT D5 installerad 1999. Varmvattnet kommer upp i ca 42 grader. Ställer jag det högre larmar pumpen. De temperaturen är för låg för legionellaprofylax. Så jag lade till en elVVB som rymmer ett par hundra liter. Den har effektlägen 1 och 3 kW. Med 1 kW klarar den att toppa VP varmvatten till drygt 55 grader. Sedan tar man ned detta med blandningsventilen innan varmvattencirkulation.
Knappast en optimal lösning. En genomströmningsvärmare borde kunna skicka ut lagom varmt vatten till VVC utan inblandning av kallvatten. Legionella kan vara ett aber. Det borde vara mer ekonomiskt att värma vattnet momentant istället för att lagra eluppvärmt varmvatten i en extra beredare.
Nu har jag och för sig tröttnat på de gamla IVT-pumpens bristande regleringsmöjligheter och byter till en moderm Thermiapump som lyfter varmvattnet i två steg. Dessutom har elVVB börjat läcka.
jag har samma problem med min bergvärmepump IVT D5 installerad 1999. Varmvattnet kommer upp i ca 42 grader. Ställer jag det högre larmar pumpen. De temperaturen är för låg för legionellaprofylax. Så jag lade till en elVVB som rymmer ett par hundra liter. Den har effektlägen 1 och 3 kW. Med 1 kW klarar den att toppa VP varmvatten till drygt 55 grader. Sedan tar man ned detta med blandningsventilen innan varmvattencirkulation.
Knappast en optimal lösning. En genomströmningsvärmare borde kunna skicka ut lagom varmt vatten till VVC utan inblandning av kallvatten. Legionella kan vara ett aber. Det borde vara mer ekonomiskt att värma vattnet momentant istället för att lagra eluppvärmt varmvatten i en extra beredare.
Nu har jag och för sig tröttnat på de gamla IVT-pumpens bristande regleringsmöjligheter och byter till en moderm Thermiapump som lyfter varmvattnet i två steg. Dessutom har elVVB börjat läcka.
Klicka här för att svara