2 112 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Salt i vattnet, borrad brunn
Hej allihop!
Vi har fått reda på att vi har salt i vårt vatten. Vi har borrad brunn.
salthalten ligger på 800-1000 ppm vilket är mer än dubbelt för det som Livsmedelsverket har som gränsvärde. vi har ännu inte kommit fram till hur vi skall göra för att få bort saltet och under tiden hämtar vi dricksvatten från grannar och min mamma.
Min fråga är: kan man använda vattnet till matlagning? (Koka ris och pasta)
mvh Carolina
Vi har fått reda på att vi har salt i vårt vatten. Vi har borrad brunn.
salthalten ligger på 800-1000 ppm vilket är mer än dubbelt för det som Livsmedelsverket har som gränsvärde. vi har ännu inte kommit fram till hur vi skall göra för att få bort saltet och under tiden hämtar vi dricksvatten från grannar och min mamma.
Min fråga är: kan man använda vattnet till matlagning? (Koka ris och pasta)
mvh Carolina
Redigerat:
800 -1000 ppm NaCl koksalt är ju perfekt. En liter vatten är färdigsaltat med 1 kryddmått salt! Numera hällar man av vattnet från ris och pastakok så det mesta av saltet går ut. Om du har på så mycket vatten att riset kokar in blir det ändå inte för salt.
Sen får du ju se efter hur många andra salter som ingår. Har för mej att matlagning i havsvatten ger lite besk smak, men detta är 0,1% jämfört med 3% för havsvatten.
Sen får du ju se efter hur många andra salter som ingår. Har för mej att matlagning i havsvatten ger lite besk smak, men detta är 0,1% jämfört med 3% för havsvatten.
Tack för svaret ☺️ fick tillbaka analysen nu och natrium ligger på 240 mg/ l, dock låg klorid värdet på 460 mg/lL Lars-Olof skrev:800 -1000 ppm NaCl koksalt är ju perfekt. En liter vatten är färdigsaltat med 1 kryddmått salt! Numera hällar man av vattnet från ris och pastakok så det mesta av saltet går ut. Om du har på så mycket vatten att riset kokar in blir det ändå inte för salt.
Enligt skolkemin går det bara 370 mg/l klorid på 240 mg/l natrium så det bör finnas andra metalljoner ( eller väte) till de återstående 90mg/l klorid.C Carolina Sabell skrev:
Om det är samma proportioner som havsvatten så bör du ha ca 60 mg / liter magnesium. Det räcker med 30 mg/l för att smaken på vatten ska påverkas men magnesium är ett nödvändigt ämne som många tar som kosttillskott.
Mitt resonemang är helt teoretiskt, hur detta hanteras i skärgårdsmiljö går väl att googla på om man hittar rätt forum.
Tack ☺️ absolut, det fanns andra metaller också enligt provet men inom riktvärden
L Lars-Olof skrev:Enligt skolkemin går det bara 370 mg/l klorid på 240 mg/l natrium så det bör finnas andra metalljoner ( eller väte) till de återstående 90mg/l klorid.
Om det är samma proportioner som havsvatten så bör du ha ca 60 mg / liter magnesium. Det räcker med 30 mg/l för att smaken på vatten ska påverkas men magnesium är ett nödvändigt ämne som många tar som kosttillskott.
Mitt resonemang är helt teoretiskt, hur detta hanteras i skärgårdsmiljö går väl att googla på om man hittar rätt forum.
Klicka här för att svara