H
I sommras gjordes stor renovering hemma hos mig. Då beställde vi en ny värmepump från IVT.

Dem hade kopplat ihop det för veckan men det kommer inte fram varmvatten till elementen. Dock det kommer till kranen.

När jag frågade varför funkar det inte. Då sa dem att det är läckage i systemet. Den tappar alltså tryck.

Jag satt och funderade under helgen omöjligt när huset renoverades då såg alla ledningar bra utan några konstigheter. Sen kom jag på en sak. När badrummet renoverades Då tog dem bort elementet. Jag undrar om detta kan vara felet?

Tack
 
Kan vara... försvinner trycket på expansionkärlet så kan det vara läcka någonstans
 
H Hnees11 skrev:
I sommras gjordes stor renovering hemma hos mig. Då beställde vi en ny värmepump från IVT.

Dem hade kopplat ihop det för veckan men det kommer inte fram varmvatten till elementen. Dock det kommer till kranen.

När jag frågade varför funkar det inte. Då sa dem att det är läckage i systemet. Den tappar alltså tryck.

Jag satt och funderade under helgen omöjligt när huset renoverades då såg alla ledningar bra utan några konstigheter. Sen kom jag på en sak. När badrummet renoverades Då tog dem bort elementet. Jag undrar om detta kan vara felet?

Tack
Du har inget papper på vad som gjordes?Tänkte på om dom tog bort elementet i badrummet och kanske ersatte det med en handdukstork eller eventuellt golvvärmen.Om det är läcka i systemet kan dom inte komma ut och åtgärda problemet?
 
H
V växelventil skrev:
Du har inget papper på vad som gjordes?Tänkte på om dom tog bort elementet i badrummet och kanske ersatte det med en handdukstork eller eventuellt golvvärmen.Om det är läcka i systemet kan dom inte komma ut och åtgärda problemet?
Jag bad dem att ta bort det och ersätta den med golvvärme istället. Men min fråga är kan det vara elementet?
 
H
V Vector skrev:
Kan vara... försvinner trycket på expansionkärlet så kan det vara läcka någonstans
Ja precis det försvinner där. Men kan det vara elementet? Tänkte flödet i systemet cirkulerar runt.
 
H Hnees11 skrev:
I sommras gjordes stor renovering hemma hos mig. Då beställde vi en ny värmepump från IVT.

Dem hade kopplat ihop det för veckan men det kommer inte fram varmvatten till elementen. Dock det kommer till kranen.

När jag frågade varför funkar det inte. Då sa dem att det är läckage i systemet. Den tappar alltså tryck.

Jag satt och funderade under helgen omöjligt när huset renoverades då såg alla ledningar bra utan några konstigheter. Sen kom jag på en sak. När badrummet renoverades Då tog dem bort elementet. Jag undrar om detta kan vara felet?

Tack
Kopplade de in värmepumpen, och åkte hem. Utan att först berätta att du har läckage på värmeststemet!?
Med tanke på risker för vattenskador är det ju i det närmsta kriminellt.
Är du säker på att de menar vattensystemet, och inte gas från värmepumpen som läcker?
 
H
A AG A skrev:
Kopplade de in värmepumpen, och åkte hem. Utan att först berätta att du har läckage på värmeststemet!?
Med tanke på risker för vattenskador är det ju i det närmsta kriminellt.
Är du säker på att de menar vattensystemet, och inte gas från värmepumpen som läcker?

Som du ser på bilden. Det är den som sjunker.
 
  • Rörsystem med mätare, kopparrör, ventiler, och tryckmätare inomhus på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur snabbt sjunker den från 1.5 som den står på idag (vilket inte är ett allt för tokigt värde)?

Kan du visa en bild på din cirkulationspump? Det är den grå rektangulära "boxen" med ett rött vred på till höger i bild och låt oss veta om rören före och efter denna är varma. Visa likaså en bild på displayen på din inomhusenhet. Den borde sitta i brösthöjd ungefär på framsidan

Edit, ventilen för magnetfiltret ser stäng ut, det är det röda vredet på handtaget till vänster i bild. Vid drift ska denna normalt stå rakt upp. Som den står nu kommer du inte ha någon värme i systemet då du inte har någon cirkulation. Du ser framsidan av den magnetfiltret med ett gult lock. Skulle rekommendera att test att vrida upp denna så röda handtaget står rakt upp men om då trycket på manomentern sjunker dramatiskt ställ tillbaka denna igen (då har dina hantverkare lämnat ett katastrofalt halvfärdigt jobb och använt denna som någon slags avstängning vilket den inte är avsedd för)
 
H Hnees11 skrev:
Som du ser på bilden. Det är den som sjunker.
Men om nu firman säger att det är läckage i systemet ska du inte fylla upp mer vatten för då är det risk för vattenskador.
 
H
M myrstack skrev:
Hur snabbt sjunker den från 1.5 som den står på idag (vilket inte är ett allt för tokigt värde)?

Kan du visa en bild på din cirkulationspump? Det är den grå rektangulära "boxen" med ett rött vred på till höger i bild och låt oss veta om rören före och efter denna är varma. Visa likaså en bild på displayen på din inomhusenhet. Den borde sitta i brösthöjd ungefär på framsidan

Edit, ventilen för magnetfiltret ser stäng ut, det är det röda vredet på handtaget till vänster i bild. Vid drift ska denna normalt stå rakt upp. Som den står nu kommer du inte ha någon värme i systemet då du inte har någon cirkulation. Du ser framsidan av den magnetfiltret med ett gult lock. Skulle rekommendera att test att vrida upp denna så röda handtaget står rakt upp men om då trycket på manomentern sjunker dramatiskt ställ tillbaka denna igen (då har dina hantverkare lämnat ett katastrofalt halvfärdigt jobb och använt denna som någon slags avstängning vilket den inte är avsedd för)

Hej!

Precis dem stängde av den så den står still.
Det med värme i displayen stämmer inte enligt dem. Då den inte mäter rumstemperatur. Dem kom 2 gånger och verkar vara kunniga. Enligt dem det är läckage. Men jag undrar vart är det? I element rören eller vatten rören till kranen.
 
H Hnees11 skrev:
Enligt dem det är läckage. Men jag undrar vart är det? I element rören eller vatten rören till kranen.
Vattenrören till kranen har inget med värmesystemet att göra. Sjunker trycket till 0, eller stannar det på någon annan nivå?
 
H
useless useless skrev:
Vattenrören till kranen har inget med värmesystemet att göra. Sjunker trycket till 0, eller stannar det på någon annan nivå?
useless useless skrev:
Vattenrören till kranen har inget med värmesystemet att göra. Sjunker trycket till 0, eller stannar det på någon annan nivå?
Den sjunker till 0


Hej! Enligt dem så är det lågt tryck. Tror inte den sjunker till 0. Däremot den gamla var på 0.2 också låg tryck.
 
H Hnees11 skrev:
Hej!

Precis dem stängde av den så den står still.
Det med värme i displayen stämmer inte enligt dem. Då den inte mäter rumstemperatur. Dem kom 2 gånger och verkar vara kunniga. Enligt dem det är läckage. Men jag undrar vart är det? I element rören eller vatten rören till kranen.

Jag tror ingen på forumet kan hjälpa dig om du inte hjälper dig först med att ta in en rörmokare och fixar din läcka. Uppenbart har de då när de lämnat ventilen vid magnetfiltret avstängt använt denna som avstängningen det innebär även om detta är din enda värmekälla exakt det du upplever nu dvs ingen värme. Du bör leta läckan på värmesystemet dvs alls handfat, badkar osv kan du strunta i men att en seriöst firma lämnat det hela så verkar ytterst märkligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.