Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tips på vattenfilter?

1. Mattsson2001
    Lösvirkesbyggare · Borlänge · 5 inlägg

Mattsson2001

Lösvirkesbyggare
    Hej första inlägget här! Har nästan byggt klart huset nu och har därefter kopplat in ny pump i den gamla brunnen (Stod ett hus på tomten innan som brann ner).är en djupborrad brunn oklart hur djup och när den byggdes. Brunnen har varit oandvänd i minst 10 år men vattnet var klart nästan direkt efter igångsättning. Har dock problemet att silarna sätter igen sig av vad som liknas vid träflisor och rostflagor? Samt så blir vattnet plötsligt brunt vid tappning en längre stund, kan det komma ifrån den gamla hydropressen den har varit med sen brunnen byggdes eller är det från själva brunnen? Så nån som har tipps kring bra filter eller vad bör man göra? vattenprov är inlämnat och väntar på svar

2. S
    Medlem · 326 inlägg

saltet

Medlem
    Börja alltid med att göra vattenprov från en ackrediterat analysföretag. Enkelt att beställa på nätet. ’när du vet kvaliteten på vattnet kan du sen fundera på vad som behövs av filter.
    ’Har gått igenom hela processen och kan konstatera om jag börjat med vattenprov hade jag sparat ett antal tusenlappar.
    Låt inte en filterleverantör sälja på dig prov utan beställ sjä. Nedan adress till en ackrediterad leverantör

https://webshop.eurofins.se/

3. Mattsson2001

Mattsson2001

Lösvirkesbyggare
    Tack beställde genom ett annat företag som hade erbjudande men är eurofins som gör själva provet men väntar på svar så får se om vattnet ens är drickbart

4. S
    Medlem · 326 inlägg

saltet

Medlem
    Då får du ett efterhängset vattenföretaget efter dig som vill sälja sin lösning eftersom de får en kopia på vattenprovet.

5. H
    Medlem · Sverige · 2 795 inlägg
    En skitgammal hydropress som stått oanvänd under ett decennium kan väl betecknas som en klart identifierbar orsak till en del av det OP upplever, rostflagor etc. Jag skulle ta en rejäl kik på denna, ev byta ut om den är kass och det är ingen oöverstiglig kostnad - skulle dessutom behövt göras oavsett. Därefter, när den är inkörd ordentligt så skulle jag se det som ett nästa steg att göra en ordentlig vattenanalys via tex Eurofins.

Finns det uppenbara felkällor till dåligt vatten så bör man fixa detta först, de ställer bara till det med mätresultaten i onödan och vattenproverna behöver göras om inom kort när ett grundproblem fixats typ detta.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 246 inlägg

RogerHql

Medlem
    Har systemet stått stilla i tio år är det nog klokt att använda det ett tag först/pumpa ut junket som har lagrats upp i rör och borrhål. Kör ett par veckor eller en månad. Sen kan man ta vattenprov.

7. Mattsson2001

Mattsson2001

Lösvirkesbyggare
    Jo har misstänkt denna också och tänkte åka och handla en idag samt lite nya koppling då den drar luft innan pumpen så man får lufta när man inte andvänt vattnet på nån vecka men tror ni jag behöver ta ett nytt dyrt vattenprov när jag bytt hydropress? Dom är ju inte jättebilliga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.