Vi har precis borrat en djupvattenbrunn (60 m) på en fastighet som inte varit bebodd senaste 50 åren. Vi skickade in ett vattenprov efter att ha pumpat ur vatten ca 1 vecka enligt borrarens instruktioner. Vattenprovet visade på bra vatten utan avvikelser. Efter att vi nu har installerat vattenpumpen och dragit in vattnet i huset upptäckte vi att det smakar ganska ordentligt illa. Spolar man ur någon minut så smakar vattnet bra. Smaken och lukten är som ägg/prutt. Googlar jag på det hittar jag att det kan vara naturlig gas men jag förstår inte varför det då blir bättre om man spolar ur för att senare igen smaka skit när det fått stå ett tag? Tilläggas bör att vi inte testat så många gånger då vi inte bor i huset utan är i fullt skå med att renovera färdigt. Bör vi göra ett nytt test av det vattnet som smakar illa eller vad vad det bero på?
 
Om du tappar upp vatten i ett glas och väntar 30min, smakar det mindre illa då? Iså fall är det antagligen gaser i vattnet som behöver få komma ut.

Smakar det fortfarande illa efter att stått är det något vattenlösligt ämne som smakar illa.

Kommer det gott vatten efter ett tag så låter det som att något i anläggningen ger dålig smak. Har ni hydrofor eller hydropress?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Om du tappar upp vatten i ett glas och väntar 30min, smakar det mindre illa då? Iså fall är det antagligen gaser i vattnet som behöver få komma ut.

Smakar det fortfarande illa efter att stått är det något vattenlösligt ämne som smakar illa.

Kommer det gott vatten efter ett tag så låter det som att något i anläggningen ger dålig smak. Har ni hydrofor eller hydropress?
Okej, då ska vi prova med ett glas!
Det är en HydroPlus 60 liters membrantank som sitter monterad.
 
Svavelväten. Luftas bort fort, så tappa upp ett glas och och låt det stå en stund.

Om det är det enda problemet så är det lätt avhjälpt. Grattis till bra vatten isf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.