1. Tog sönder blandare när jag vred för hårt på reglage
2. Tömde hela systemet på vatten, kranar och element.
3. Bytte blandare
4. Fyllde på med vatten & luftade alla element

Nu kommer det endast lite varmvatten en kort stund för att sedan övergå till kallt. Väntar jag några minuter så är det varmt igen om ingen spolar emellan.

Varmvatten till element fungerar.

Lyckas inte öppna cirkulationspump i pannan, skriven sitter för hårt.

Har flera gånger behövt fylla på expansionskärlet då trycket går ner under 1 bar, kanske 10 gånger nu.

Vad är det för fel? Luft någonstans i systemet? Något som gått av/sönder? Pumpen som stannat?
Pumpen i pannan är för övrigt väldigt varm och rören på båda sidor är alltid varma.

Röret längst ner i pannan, ytterst, skiftar från varmt till kallt efter spolning en kort stund i kranen.

• En uppvärmningsanläggning med rör, mätare och en cirkulationspump i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump i anläggning med rör, ventiler och elektriska ledningar. Ser ut som källarmiljö eller teknikrum.
    Skapa konto
Har du luftat varmvattenberedaren?

Kom ihåg att cirkulationspump, expansionskärl och element är ett eget system som inte har med varmvatten i kranen att göra (mer än att det kanske finns en växelventil som styr vatten till värmeväxlare i varmvattenberedaren).

• Gilla
Dannnnnnne
  • Laddar…
Första bilderna visar cirkulationspump i pannan, till vad jag förmodar är värmeväxlaren.
Jag har en annan röd cirkulationspump till element, bifogad bild.
Jag luftade denna ventil, se andra bild, kom endast lite luft och sen började det tryckas upp vatten, är det varmvattenberedarens avluftning?

• Kopparrör, pump, manometer, ventiler och en röd tank i ett pannrum eller teknikrum.
    Skapa konto
  • Rörledningar, mätare, en del av pannan, grönt piltecken på dammig yta, kabelinstallationer, inomhus, mekanisk utrustningshörn.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.