3 516 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
PEM-slang som avlopp
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har byggt ett litet isolerat skjul ovanför pumphålet där jag placerat grovtvättmaksin och vattenfilter för kalk och järn. Dessa filter backspolas var tredje dag med cirka 200L kraftigt salthaltigt vatten så att leda ut i infiltrationsbädden är uteslutet. Måste därför gräva frostfritt till bäcken 80m bort. Tänkte höra era tankar om PEM-slang är lämpligt för detta? Relativt billig och lättlagd. Jag tänkte mig 32mm men det kanske till och med går att välja 25mm?
Jag har byggt ett litet isolerat skjul ovanför pumphålet där jag placerat grovtvättmaksin och vattenfilter för kalk och järn. Dessa filter backspolas var tredje dag med cirka 200L kraftigt salthaltigt vatten så att leda ut i infiltrationsbädden är uteslutet. Måste därför gräva frostfritt till bäcken 80m bort. Tänkte höra era tankar om PEM-slang är lämpligt för detta? Relativt billig och lättlagd. Jag tänkte mig 32mm men det kanske till och med går att välja 25mm?
Det fungerar, jag skulle välja PEM32 för att inte få problem med flödet.P PKrau skrev:Hej,
Miljöfrågan får väll miljömupparna utreda...
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Har marken tillräcklig genomsläpplighet så är stenkista ett bra alternativ.
Några kassetter typ
https://www.biltema.se/bygg/vvs/dra...MI68r6-b2w_AIVBJ3VCh1GPgFtEAQYAyABEgKYevD_BwE
Fungerar bättre än en traditionell stenkista.
Några kassetter typ
https://www.biltema.se/bygg/vvs/dra...MI68r6-b2w_AIVBJ3VCh1GPgFtEAQYAyABEgKYevD_BwE
Fungerar bättre än en traditionell stenkista.
Bäcken tål nog saltet, hyfsat flöde i den. Stenkista utgår då jag är nära min egen vattentäkt, och har enbart jävlig eller överjävlig lera i marken. Nu lutar jag åt gula kabelrör, 45mm. Billigare och större diameter. 1500kr för sträckan mot 8000kr för ordinarie orange 110mm rör. Vad tror ni om det?
Ja, guida mig jättegärna här. Vad har jag för rimliga alternativ? Släppa rätt ner i egen vattentäkt där flödet är minimalt eller släppa ut en bäck med konstant flöde där utspädningen blir bra. Hur gör ni andra? Tecknar kontrakt med industrisaneringsbilen så de får komma förbi en gång i månaden och tömma en separat septitank?tommib skrev:
Frågan gällde röret.
Hur salt pratar vi? Och vad är lägstaflödet i bäcken? => Vilken maximal påverkan i bäcken kan uppstå?
Är det Fyrisån och vattnet är salt som i Östersjön är påverkan förstås närmast obefintlig, medan ett halvt uttorkat vattendrag på sommaren som fylls med 200 L dödahavs-vatten är en annan femma.
Gissar från din beskrivning att du inte har kommunalt avlopp, det hade väl varit det bästa alternativet annars (även om det förstås kan finnas invändningar mot det också).
Vad gäller röret (som ju var din ursprungliga fråga) är väl huvudfrågan snarare om den kommer ta skada av det salta vattnet? Bortsett från det bryr sig nog inte vattnet om vilken typ av rör det rinner i så länge kapaciteten är tillräcklig.
Är det Fyrisån och vattnet är salt som i Östersjön är påverkan förstås närmast obefintlig, medan ett halvt uttorkat vattendrag på sommaren som fylls med 200 L dödahavs-vatten är en annan femma.
Gissar från din beskrivning att du inte har kommunalt avlopp, det hade väl varit det bästa alternativet annars (även om det förstås kan finnas invändningar mot det också).
Vad gäller röret (som ju var din ursprungliga fråga) är väl huvudfrågan snarare om den kommer ta skada av det salta vattnet? Bortsett från det bryr sig nog inte vattnet om vilken typ av rör det rinner i så länge kapaciteten är tillräcklig.
25kg salt per månad. Backspolning var fjärde dag, 200L. Det ger 30/4 backspolningar. (30/4)/25 kg per spolning. ((30/4)/25)/200=0,0015kg/L~0,15% salthalt. Till detta ett järnfilter som backspolar lika mycket men utan salt ->0,075%.
Angående röret så lär de som säljer kabelrör inte ha några tester utförda kring salt, frågan är snarare om jag gör bort mig när jag gräver en flexibel slang istället för dyr-rör. Svårare att spola rent om det blir stopp tänker jag, och eftersom det blir självrinning så finns risk för långsiktiga pålagringar.
Om jag räknar rätt så är det 1,7%. Döda havet har 34% och "vanligt hav" 3.5%. Till detta så backspolar även järnfiltret, men utan salt, så min siffra halveras. Tror därmed inte att bäcken tar illa vid sig även om nivån självklart är lägre sommartid. Nix, inget kommunalt.G Genomklok skrev:Hur salt pratar vi? Och vad är lägstaflödet i bäcken? => Vilken maximal påverkan i bäcken kan uppstå?
Angående röret så lär de som säljer kabelrör inte ha några tester utförda kring salt, frågan är snarare om jag gör bort mig när jag gräver en flexibel slang istället för dyr-rör. Svårare att spola rent om det blir stopp tänker jag, och eftersom det blir självrinning så finns risk för långsiktiga pålagringar.
Se bara till att det är en ren nedförsbacke hela vägen INGEN MAGE NÅGONSTANS, då fryser det till i röret.P PKrau skrev:25kg salt per månad. Backspolning var fjärde dag, 200L. Det ger 30/4 backspolningar. (30/4)/25 kg per spolning. ((30/4)/25)/200=0,0015kg/L~0,15% salthalt. Till detta ett järnfilter som backspolar lika mycket men utan salt ->0,075%.
Om jag räknar rätt så är det 1,7%. Döda havet har 34% och "vanligt hav" 3.5%. Till detta så backspolar även järnfiltret, men utan salt, så min siffra halveras. Tror därmed inte att bäcken tar illa vid sig även om nivån självklart är lägre sommartid. Nix, inget kommunalt.
Den ska det inte finnas någon backventil vid pump eller slang, slangen måste bli tom.
Tror det blir riktigt svårt att få till med absolut rakt fall på den låga sträckan.
Bygg en soldestillator! Svartmålad IBC med avsågad topp och svart takplåt. Sadeltaksform är lämpligt. -Då får du inte in nederbörd och när vattenångan kondenserar på insidan taket kommer den följa plåtens undersida och ut. Placera i solexponerat läge. Vattnet ångar bort och saltet blir kvar i IBC:n. Återanvänd saltet eller ta det till återvinning.
Jag tänkte gräva ner till frostfritt för spikrakt fall är helt omöjligtJ jonaserik skrev:
Kul idé, men det lär bli en stor tank för att buffra vintersäsongen…S statiker skrev:Bygg en soldestillator! Svartmålad IBC med avsågad topp och svart takplåt. Sadeltaksform är lämpligt. -Då får du inte in nederbörd och när vattenångan kondenserar på insidan taket kommer den följa plåtens undersida och ut. Placera i solexponerat läge. Vattnet ångar bort och saltet blir kvar i IBC:n. Återanvänd saltet eller ta det till återvinning.