Någon som hur de kommer gå tillväga när spolbilen väl är här? Bearbetar de proppen utifrån via det kommunala VA-nätet eller kommer de gå ner med en slang via någon av våra avlopp inne i huset? Monterar de loss toalettstolen? Avloppet till duschen sitter lite knöligt till pga duschkabin. Det går nog att lirka sig fram men det är trångt.
Eller går de via inspektionsluckan/rensluckan. Tror vi har en sådan inne i huset men är osäker på placeringen.
Eller går de via inspektionsluckan/rensluckan. Tror vi har en sådan inne i huset men är osäker på placeringen.
Eftersom stoppet verkar vara inomhus så lär de inte gå via utloppet i kommunala nätet. Avloppet funkar ju i delar av huset och jag antar att de olika avloppen i huset går ihop någonstans inne i huset (källaren t.ex.) så då måste ju stoppet vara före där de går ihop.rubus arcticus skrev:
Någon som hur de kommer gå tillväga när spolbilen väl är här? Bearbetar de proppen utifrån via det kommunala VA-nätet eller kommer de gå ner med en slang via någon av våra avlopp inne i huset? Monterar de loss toalettstolen? Avloppet till duschen sitter lite knöligt till pga duschkabin. Det går nog att lirka sig fram men det är trångt.
Eller går de via inspektionsluckan/rensluckan. Tror vi har en sådan inne i huset men är osäker på placeringen.
Om du tror du har en renslucka så leta fram den då de lär vilja använda den. Möjligt att du kan fixa stoppet själv om du hittar den.
Handfatets avlopp kanske är enklast att gå via? Stoppet verkar väl vara efter där de tre avloppen går ihop?rubus arcticus skrev:
Någon som hur de kommer gå tillväga när spolbilen väl är här? Bearbetar de proppen utifrån via det kommunala VA-nätet eller kommer de gå ner med en slang via någon av våra avlopp inne i huset? Monterar de loss toalettstolen? Avloppet till duschen sitter lite knöligt till pga duschkabin. Det går nog att lirka sig fram men det är trångt.
Eller går de via inspektionsluckan/rensluckan. Tror vi har en sådan inne i huset men är osäker på placeringen.
Efter att detta avloppsproblem uppkommit så har vi sökt efter tänkbar renslucka i huset (detta då många online beskrivit hur man kan försöka nå proppen via den vägen). Vi har ingen källare eller krypgrund, villan är bygg på platta på mark. Har tittat efter i pannrummet och i garaget men där verkar bara vanliga vattenledningar gå, dvs fjärrvärmeledningar och dylikt.L lbgu skrev:Eftersom stoppet verkar vara inomhus så lär de inte gå via utloppet i kommunala nätet. Avloppet funkar ju i delar av huset och jag antar att de olika avloppen i huset går ihop någonstans inne i huset (källaren t.ex.) så då måste ju stoppet vara före där de går ihop.
Om du tror du har en renslucka så leta fram den då de lär vilja använda den. Möjligt att du kan fixa stoppet själv om du hittar den.
Sedan vi flyttade in i huset har vi dock varit konfunderade över ett märkligt "brunnslock" som man skymtar under plastmattan i tvättstugan. Tvättstugan är helt orenoverad avseende ytskikt. Originalmattan ligger fortfarande kvar (renovering ska ske, dock har vi prioriterat andra projekt).
Efter googlande kan möjligen detta "brunnslock" vara locket till inspektionsluckan till avloppsnätet. Ska se om jag kan få in en bild så ser ni bättre.
Ja, smidigt om de kan gå in via den vägen. Förmodar att man bara behöver koppla loss handfatets avloppsrör då.. Problemet finns enbart i badrummet och verkar, precis som du skriver, sitta någonstans efter sammankopplingen av de tre avloppen.tensiden skrev:
Finns det en golvbrunn i tvättstugan ? Om inte, kan det vara så att föregående ägare har lagt en ny matta på, kanske själv och inte öppnat för en brunn. Det är tveksamt med en rensbrunn mitt på ett golv, dom brukar sitta utmed yttervägg, strax före utfart från huset. En rensbrunn i golv av äldre typ , brukar vara av rektangulär typ..
I tvättstugan finns det en vanlig golvbrunn. Tvättmaskinens spillvatten är kopplad till den och tvättstället avloppsrör leder också ned i golvbrunnen. Golvbrunnen i tvättstugan ser ut som en likadan brunn som i en dusch.J jonaserik skrev:Finns det en golvbrunn i tvättstugan ? Om inte, kan det vara så att föregående ägare har lagt en ny matta på, kanske själv och inte öppnat för en brunn. Det är tveksamt med en rensbrunn mitt på ett golv, dom brukar sitta utmed yttervägg, strax före utfart från huset. En rensbrunn i golv av äldre typ , brukar vara av rektangulär typ..
Det här konstiga "brunnslocket" är placerad ca 50 cm från ytterväggen. Den vita möbeln/benen som ses på bild är bara ett litet flyttbart förvaringsskåp vi själva ställt dit.
Ytskikten i tvättstugan är med största sannolikhet i originalutförande. Förra ägaren (som också var den första ägaren) har i princip inte gjort något åt ytskikten i huset. Vi köpte huset -15 och har börjat ta oss an lite mindre projekt, tvättstugan är inte renoverad än.
Av mönstret på mattan som syns är det säkert ett gjutjärnslock under, dom brukar vara fästa med 2 skruv.. Om du ska skära upp där, mattkniv är bra. Så börja i mitten och jobba dig utåt, så småningom kommer du till kanten av luckan och stanna där. Det kommer att vara otätt mellan natta och golv. Rensa rent och lägg en silikonsträng under mattan, tryck ner och sätt en hink ned vatten som får stå några dagar. Rent akut har du kunnat få tätt tills ni renoverar.
Tror du vi behöver öppna upp här när spolbilen kommer? Dvs. kan det vara locket till avloppsnätet? För min del spelar det ingen roll om vi måste skära upp golvet litegrann. Det viktiga är ju att proppen försvinner.J jonaserik skrev:Av mönstret på mattan som syns är det säkert ett gjutjärnslock under, dom brukar vara fästa med 2 skruv.. Om du ska skära upp där, mattkniv är bra. Så börja i mitten och jobba dig utåt, så småningom kommer du till kanten av luckan och stanna där. Det kommer att vara otätt mellan natta och golv. Rensa rent och lägg en silikonsträng under mattan, tryck ner och sätt en hink ned vatten som får stå några dagar. Rent akut har du kunnat få tätt tills ni renoverar.
Planerar inte att skära upp mattan, men känns bra att vara förberedd på vad som kan tänkas ske när de väl är på plats. Givetvis är det ju att föredra att de tar sig an andra strategier än att vi behöver skära upp mattan för att nå denna infart (om detta nu är rensluckan), men om det inte finns annat alternativ så får de gladeligen öppna upp här så vi får bukt på problemet. Tvättstugsrenovering fanns ändå på "att göra"-listan, dock inte förrän om ett par år.GoForIt skrev:
Om det är möjligt att åtgärda proppen via handfatets avlopp eller utifrån via va-nätet/stammen så är ju det givetvis den bästa lösningen enligt mig.
Okej, här kommer en uppdatering om läget.
Spolbilen kom förbi idag. De behövde inte montera bort något, de gick ner med slangen direkt ner i toalettstolen. De tätade så gott det gick vid handfat och duschavlopp för att få till ett så bra sug som möjligt. Spolning genomfördes inte, enbart sugning av avloppsröret. Enligt sambon som var hemma vid tillfället så hördes det att en klump sögs in i slangen, samt något hårt som lät som grus.
Hur som helst, rensugningen tog bara ett par minuter och avloppet fungerar felfritt för tillfället.
Killarna från spolfirman sa även att en person här i byn (vi bor i en mindre glesbygdsort där "alla känner alla") sagt att när detta villaområde byggdes på 80-talet så hade byggarbetarna slarvat vid flytspacklingen vilket medfört att spackel hamnat i folks golvbrunnar (gruset som hördes vid sugningen?). Vi har en synlig sten/fasttorkad cementklump i botten av en av golvbrunnarna i pannrummet (påverkar ej funktionen) så nog kan det mycket väl stämma.
Vad man bör fundera vidare kring är ju det här med gruset.. kan det vara gammal flytspackel eller rör det sig om ett havererat avloppsrör? Spolfirman kan utföra filmning av rörnätet men enligt en bekant så är det dålig kvalitet på kameran så man får inte så mycket information om rörstatusen ändå. Kanske finns någon annan här i byn som utför rörfilmning om behov uppkommer..
Nåja, i dagsläget ska vi vänta och se, förhoppningsvis var det här en engångsföreteelse. Vi har bott här sedan -15 och inte stött på problem med avloppet förrän nu. Om det är ett avloppshaveri på gång så lär vi ju märka det genom att det blir upprepade proppar. Då får man ju fundera på om det är läge att filma avloppet och åtgärda utifrån vad man ser på filmen.
Spolbilen kom förbi idag. De behövde inte montera bort något, de gick ner med slangen direkt ner i toalettstolen. De tätade så gott det gick vid handfat och duschavlopp för att få till ett så bra sug som möjligt. Spolning genomfördes inte, enbart sugning av avloppsröret. Enligt sambon som var hemma vid tillfället så hördes det att en klump sögs in i slangen, samt något hårt som lät som grus.
Hur som helst, rensugningen tog bara ett par minuter och avloppet fungerar felfritt för tillfället.
Killarna från spolfirman sa även att en person här i byn (vi bor i en mindre glesbygdsort där "alla känner alla") sagt att när detta villaområde byggdes på 80-talet så hade byggarbetarna slarvat vid flytspacklingen vilket medfört att spackel hamnat i folks golvbrunnar (gruset som hördes vid sugningen?). Vi har en synlig sten/fasttorkad cementklump i botten av en av golvbrunnarna i pannrummet (påverkar ej funktionen) så nog kan det mycket väl stämma.
Vad man bör fundera vidare kring är ju det här med gruset.. kan det vara gammal flytspackel eller rör det sig om ett havererat avloppsrör? Spolfirman kan utföra filmning av rörnätet men enligt en bekant så är det dålig kvalitet på kameran så man får inte så mycket information om rörstatusen ändå. Kanske finns någon annan här i byn som utför rörfilmning om behov uppkommer..
Nåja, i dagsläget ska vi vänta och se, förhoppningsvis var det här en engångsföreteelse. Vi har bott här sedan -15 och inte stött på problem med avloppet förrän nu. Om det är ett avloppshaveri på gång så lär vi ju märka det genom att det blir upprepade proppar. Då får man ju fundera på om det är läge att filma avloppet och åtgärda utifrån vad man ser på filmen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

