Hej,
Jag har problem med en avhärdare KA-20 som jag installerade för några veckor sedan. Har följt manualen för igångsättande och har fyllt i 25kg salt i den.
Mitt råvatten har en hårdhet på ca 14DH och behandlat vatten har 10DH. Lägre än så kommer jag inte.
Jag har verifierat att backspolningen fungerar samt att det sugs vatten ur salttanken vid återladdningen.

Jag har testat att vrida ventilen för råvatteninblandning åt båda håll och göra mätningar i båda ändlägena.

Jag har, på rekommendation av leverantören, sköljt filtret med citronsyra - utan något resultat.
Saltet jag använder är Biltemas, och jag kan ju se på formen på tabletterna att de avsöndras i vattnet.
Leverantören vill dock att jag byter fabrikat. Dock har grannen som har ett annat filter använt Biltemas under mer än ett år utan några problem, och där har han rätt hårdhet...dvs ca 3 DH.

Någon som vet vad som kan busa? råvattenventilen som är defekt?
Jag har väldigt svårt att tro att det är saltet.

mvh //Ricky
 
Jag har också hört att biltemas salt inte är något vidare. Det jag hört är att det inte löser sig i vattnet tillräckligt bra. Så inte superkonstigt att dom ber dig byta.

Det jag tycker är konstigt är att det funkar så dåligt trots att det är nytt.
Många avhärdare är laddade med salt i filtermassan från början och fungerar således på en gång.

Fick du 10dh med ventilen för iblandning åt båda håll?

Citronsyra använder man i avhärdare om filtermassa har tappat effekt pga att man har järn i vatten som satt sig i massan. Känns osannorlik att det behövs på ett nytt filter.

Har ni höga saltvärden i råvattnet kan ett avhärdningsfilter få problem med jonbytet med kalk och natrium.
Annars tror jag på ett tekniskt fel som din leverantör skall felsöka och åtgärda.
 
LinusW skrev:
Jag har också hört att biltemas salt inte är något vidare. Det jag hört är att det inte löser sig i vattnet tillräckligt bra. Så inte superkonstigt att dom ber dig byta.

Det jag tycker är konstigt är att det funkar så dåligt trots att det är nytt.
Många avhärdare är laddade med salt i filtermassan från början och fungerar således på en gång.

Fick du 10dh med ventilen för iblandning åt båda håll?

Citronsyra använder man i avhärdare om filtermassa har tappat effekt pga att man har järn i vatten som satt sig i massan. Känns osannorlik att det behövs på ett nytt filter.

Har ni höga saltvärden i råvattnet kan ett avhärdningsfilter få problem med jonbytet med kalk och natrium.
Annars tror jag på ett tekniskt fel som din leverantör skall felsöka och åtgärda.
Vi tänker nog lika där...

Gällande hårdheten så fick jag DH10-11 oavsett åt vilket håll jag vred ratten. Och jag kan ju se på tabletterna att de förbrukas. Men jag har hört allt om Biltemas salt. Det löser sig inte, det löser sig för bra, det dammar, det blir saltskorpa och det blir bara saltgröt.

:-)

Utan empiriska bevis så lägger jag sådana påståendet i lådan där de hör hemma.

mvh //Ricky
 
Axal pro på granngården kostar 99:- 25kg och har en renhet på 99,9% dessutom brukar dom ha special pris om man köper 5st.
Jag tror att biltema har ändrat sitt salt nu, förr var den inte lika ren och skapade problem med restprodukter som ställde till det i ventilerna. Det blev också klumpar som kunde sätta igen saltejektorn.

Biltema tar 115:- 25kg renhet idag 99,9%.
 
Tillbaka till ditt problem, det ända sättet för dig att få detta resultat är att något är fel i ventilen.
Ta det med säljaren, dom få helt enkelt byta ut den.
Den är ju ny!
 
Tänkte återrapportera här. Mitt problem med kalkfiltret var okunskap. Det finns KH och GH-test, och båda mäter i DH (tyska hårdhetsgrader).
Med rätt test, GH-test, får jag ca 14.5DH före filtret och med fullt inskruvad råvattenventil får jag 0-1DH efter filtret, precis som det bör vara.
Jag håller ju nu på att trimma in det till ca 3DH för att skona rör och få ett så bra vatten som möjligt. Fortfarande har jag fläckar kvar på bilen efter tvätt, men frågan är om det kan vara fläckar orsakade av saltet. Jag har provat att byta salt nu och ska se om det ordnar det sista frågetecknet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R rschneberger skrev:
Hej,
Jag har problem med en avhärdare KA-20 som jag installerade för några veckor sedan. Har följt manualen för igångsättande och har fyllt i 25kg salt i den.
Mitt råvatten har en hårdhet på ca 14DH och behandlat vatten har 10DH. Lägre än så kommer jag inte.
Jag har verifierat att backspolningen fungerar samt att det sugs vatten ur salttanken vid återladdningen.

Jag har testat att vrida ventilen för råvatteninblandning åt båda håll och göra mätningar i båda ändlägena.

Jag har, på rekommendation av leverantören, sköljt filtret med citronsyra - utan något resultat.
Saltet jag använder är Biltemas, och jag kan ju se på formen på tabletterna att de avsöndras i vattnet.
Leverantören vill dock att jag byter fabrikat. Dock har grannen som har ett annat filter använt Biltemas under mer än ett år utan några problem, och där har han rätt hårdhet...dvs ca 3 DH.

Någon som vet vad som kan busa? råvattenventilen som är defekt?
Jag har väldigt svårt att tro att det är saltet.

mvh //Ricky
Biltemas salt hör till de bättre saltet på marknaden i renhets grad.
Fanns en artikel för några år sen ang det.
Byta salt Nej.
 
Fundering: det kan väl finnas kalkavlagringar i rören som tar ett tag att lösa upp, och som kan höja hårdheten tills de är borta?

Ser att du fått ordning på testet, så det kanske inte är relevant - men jag vill gärna veta :p
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.