Har en gammal blandare som suttit där de senaste 18 åren och nu har den börjat läcka så vi vill byta. har hittat en annan blandare från amazon men är lite osäker på vad som kan gå fel om jag börjar dra fram mina rörtänger.
det är en dishmaster och jag har bifogat bilder på hur det ser ut under. det verkar som vattenbruken kommer direkt ut vägen och så är det påskruvat med rörtång och tärning.
finns det risk att jag förstört något i väggen så jag får läckage där eller är det bara att köra loss?
har försökt kontakta VVS men gensvaret har varit ganska milt
det är en dishmaster och jag har bifogat bilder på hur det ser ut under. det verkar som vattenbruken kommer direkt ut vägen och så är det påskruvat med rörtång och tärning.
finns det risk att jag förstört något i väggen så jag får läckage där eller är det bara att köra loss?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har försökt kontakta VVS men gensvaret har varit ganska milt
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Du måste givetvis stänga av vattnet innan du börjar, men det vet du ju.B badermeinhof skrev:Har en gammal blandare som suttit där de senaste 18 åren och nu har den börjat läcka så vi vill byta. har hittat en annan blandare från amazon men är lite osäker på vad som kan gå fel om jag börjar dra fram mina rörtänger.
det är en dishmaster och jag har bifogat bilder på hur det ser ut under. det verkar som vattenbruken kommer direkt ut vägen och så är det påskruvat med rörtång och tärning.
finns det risk att jag förstört något i väggen så jag får läckage där eller är det bara att köra loss?
[bild] [bild] [bild]
har försökt kontakta VVS men gensvaret har varit ganska milt
Skruva dän den gamla blandaren. Lite kommer det att droppa på grund av återstående tryck i ledningarna, så var beredd med något uppsamlingskärl.
Linda gängorna med några varv gängtejp. Detta är mycket viktigt och spar dig många bekymmer. Använd just den speciella gängtejp som heter just gängtejp; använd inte t ex eltejp, gaffatejp eller något annat. Gängtejp är egentligen ingen ”tejp” utan en tätning på rulle. Linda den åt samma håll som du ska skruva på den nya blandaren, alltså längs med gängningen/medurs/medsols/åt höger, så trispar den inte upp sig sedan.
Skruva på den nya blandaren och dra åt.
Sätt på vattnet och kolla noga efter läckor. Läcker det så gör om gängtejpstätningen med några fler varv (lika bra att byta ut den gamla), och dra åt ännu hårdare denna gång. Eller testa först att dra åt lite mer. Ge dig inte förrän det inte kommer minsta vattendroppe ur skarven.
Gör du bara så här så kan du sova lugnt sen.
PS! Har du handlat på Amazon så kan den nya blandaren ev. ha tum-mått istället för metriska sådana, vilket kan göra det svårare att få till det.
Det är troligen rörgänga på röret ut från väggen.
Troligen är det bara en rörstump som sticker ut, den "riktiga" väggenomföringen är invändig rörgänga.
Här är montageanvisning av liknande blandare som den som sitter,
https://dishmasterfaucet.com/pages/m76-imperial-four-installation
Troligen är det bara en rörstump som sticker ut, den "riktiga" väggenomföringen är invändig rörgänga.
Här är montageanvisning av liknande blandare som den som sitter,
https://dishmasterfaucet.com/pages/m76-imperial-four-installation
ja, jag har också hittat den instruktioner och det ser ut som att eller är gängat i slutet. Tidigare ägaren av huset var rörläggare, så jag försöker vara förberedd på alla möjliga hemmafix som kan vara gjorda.Demmpa skrev:
Men jag behöver inte vara orolig när jag loggar och drar i röret som kommer ut vägen? Det är inte så att det lossnar något där inne i väggen?
CC200 är ett udda mått, cc 150 (svensk standard), cc 160 (europeisk standard) är de två vanligaste, sen finns även cc 180.B badermeinhof skrev:
Edit: Växlade svenskt & europeiskt mått.
cc 160 = svenskt
cc 150 = europeiskt
Redigerat:
Ja, det är tvärt om, kollade bara på en sida lite snabbt, tydligen står det fel på den sidan,BirgitS skrev:
https://www.tapwell.se/vanliga-fragor
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
