Har en gammal blandare som suttit där de senaste 18 åren och nu har den börjat läcka så vi vill byta. har hittat en annan blandare från amazon men är lite osäker på vad som kan gå fel om jag börjar dra fram mina rörtänger.
det är en dishmaster och jag har bifogat bilder på hur det ser ut under. det verkar som vattenbruken kommer direkt ut vägen och så är det påskruvat med rörtång och tärning.
finns det risk att jag förstört något i väggen så jag får läckage där eller är det bara att köra loss?
En diskmaskinsdel, möjligen kran eller kontrollpanel, smutsig, med två vred och text "Solaric DISHMASTER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av handfat med rörmokare i bakgrunden. Rör, muttrar och vattenlås synliga. Arbetsmiljö. Inomhus, oskarp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation under diskbänk med kopparfärgad korrosion och synligt ansikte speglat nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har försökt kontakta VVS men gensvaret har varit ganska milt
 
B badermeinhof skrev:
Har en gammal blandare som suttit där de senaste 18 åren och nu har den börjat läcka så vi vill byta. har hittat en annan blandare från amazon men är lite osäker på vad som kan gå fel om jag börjar dra fram mina rörtänger.
det är en dishmaster och jag har bifogat bilder på hur det ser ut under. det verkar som vattenbruken kommer direkt ut vägen och så är det påskruvat med rörtång och tärning.
finns det risk att jag förstört något i väggen så jag får läckage där eller är det bara att köra loss?
[bild] [bild] [bild]
har försökt kontakta VVS men gensvaret har varit ganska milt
Du måste givetvis stänga av vattnet innan du börjar, men det vet du ju.

Skruva dän den gamla blandaren. Lite kommer det att droppa på grund av återstående tryck i ledningarna, så var beredd med något uppsamlingskärl.

Linda gängorna med några varv gängtejp. Detta är mycket viktigt och spar dig många bekymmer. Använd just den speciella gängtejp som heter just gängtejp; använd inte t ex eltejp, gaffatejp eller något annat. Gängtejp är egentligen ingen ”tejp” utan en tätning på rulle. Linda den åt samma håll som du ska skruva på den nya blandaren, alltså längs med gängningen/medurs/medsols/åt höger, så trispar den inte upp sig sedan.

Skruva på den nya blandaren och dra åt.

Sätt på vattnet och kolla noga efter läckor. Läcker det så gör om gängtejpstätningen med några fler varv (lika bra att byta ut den gamla), och dra åt ännu hårdare denna gång. Eller testa först att dra åt lite mer. Ge dig inte förrän det inte kommer minsta vattendroppe ur skarven.

Gör du bara så här så kan du sova lugnt sen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
PS! Har du handlat på Amazon så kan den nya blandaren ev. ha tum-mått istället för metriska sådana, vilket kan göra det svårare att få till det.
 
  • Gilla
badermeinhof
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är troligen rörgänga på röret ut från väggen.
Troligen är det bara en rörstump som sticker ut, den "riktiga" väggenomföringen är invändig rörgänga.


Här är montageanvisning av liknande blandare som den som sitter,
[länk]
ja, jag har också hittat den instruktioner och det ser ut som att eller är gängat i slutet. Tidigare ägaren av huset var rörläggare, så jag försöker vara förberedd på alla möjliga hemmafix som kan vara gjorda.

Men jag behöver inte vara orolig när jag loggar och drar i röret som kommer ut vägen? Det är inte så att det lossnar något där inne i väggen?
 
ricebridge ricebridge skrev:
PS! Har du handlat på Amazon så kan den nya blandaren ev. ha tum-mått istället för metriska sådana, vilket kan göra det svårare att få till det.
definiera svårt. Finns det adapter som man kan köpa?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är troligen rörgänga på röret ut från väggen.
Troligen är det bara en rörstump som sticker ut, den "riktiga" väggenomföringen är invändig rörgänga.


Här är montageanvisning av liknande blandare som den som sitter,
[länk]
Den nya ser ut såhär
Illustration av installation av duschset med komponenter och steg-för-steg instruktioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det enda jag fokuserade på var att den skulle ha samma avstånd mellan rören. , 20 cm
 
B badermeinhof skrev:
definiera svårt. Finns det adapter som man kan köpa?
Det gör det säkert, men testa först ändå.
 
B badermeinhof skrev:
Den nya ser ut såhär
[bild]
det enda jag fokuserade på var att den skulle ha samma avstånd mellan rören. , 20 cm
CC200 är ett udda mått, cc 150 (svensk standard), cc 160 (europeisk standard) är de två vanligaste, sen finns även cc 180.

Edit: Växlade svenskt & europeiskt mått.
cc 160 = svenskt
cc 150 = europeiskt
 
Redigerat:
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
cc 150 (svensk standard), cc 160 (europeisk standard)
Tvärtom?
 
Demmpa Demmpa skrev:
CC200 är ett udda mått, cc 150 (svensk standard), cc 160 (europeisk standard) är de två vanligaste, sen finns även cc 180.

Edit: Växlade svenskt & europeiskt mått.
cc 160 = svenskt
cc 150 = europeiskt
japp, jag vet. Men det är amerikanska grejer
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.