Hejsan.
Vet någon varför alla slangkopplingar på marknaden vanligt förekommande
utgår ifrån att vattnet flödar från hona till hane, samt vid skarv av två slangar är det tänkt
att man kopplar ihop honorna med en dubbelhane och i slutet ansluter man kanske en sprutpikadoll
som har en integrerad hane.
Vattenspridare å tillbehör verkar alltid ha en hane i sig men man skall väl inte spruta in i hanen
utan det är honan det skall sprutas i annars tryckförlust å kavitation kan man tänka sig.
I början blir det rätt om man skruvar fast en hane på utkastaren, men sen fallerar det iom att det oftast inte
finns slangmonterade hanar utan oftast bara honor som krävar dessa konstiga dubbelhanar.
Finns det någon logisk bakgrund som jag missat med detta?

Jag tänker på något helt annat när jag läser detta:p

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Ett exempel bara.
Du kan ta bort slangen med honan från kranen med hanen, med en hand.
Om honan satt på kranen behöver du 2 händer, en för att dra bak honan, och en för att dra ut hanen.
Å andra sidan, med lite tryck på hoppar hanen ur själv....men då blir du blöt.

Och backventilen som finns i vissa honor, går nog inte att få till i en hane.

Ja de här me att man kan ta bort slanghonan från hanen på utkastaren med en hand e ju en bonus faktiskt
som ja inte tänkt på:)
De här med backventilen kan nog stämma för dem som använder det.
I dem honor jag spanat in av olika varianter verkar alla ha en liten ribba i sig som ligger löst i hålet
med en liten o-ring på som funkar som backventil, denna verkar inte ta upp nån plats runtom
förutom att den försämrar flödet lite.
Denna borde kunna sitta i hanen så den sprutar när den sätts i honan tycker jag.
Personligen brukar jag ta bort backventilen eftersom man vill spruta med slangen med bara strålen
men strålen ur honan e inte alltid lika bra som den enhetligare strålen som kommer ur hanen
speciellt vid lite lägre flöde, honan liksom slaskar ur sig vattnet - inte bra i dessa sammanhang
Bra då har vi avhandlat trädgårdsslangkopplingar och väntar med spänning på när första transkoppling dyker upp från Gardena:)

Vänta du, snart kommer den appstyrda smarta könsneutrala kopplingen.
När nätet sen ligger nere hoppar alla isär eller vägrar släppa taget ;)

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.