2 913 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Nivåbrytare för lågnivå
Hej,
Har en egen brunn som då och går torr eftersom den inte hinner fylla på sig. För att undvika att den går helt torr vill jag ha en brytare som stänger av pumpen när en viss lågnivå inträffar. Pumpen sitter i ett pumhus ca 4 meter ifrån brunnen och är kopplad till hydrofor. Har hittat flera nivåbrytare men de verkar inte fungera så som jag vill att de ska göra. Jag söker alltså efter något som stänger av strömmen till pumpen när exempelvis halva brunnen är tom så att pumpen inte fortsätter suga (till hydroforen) i alla evighet tills dess att brunnen är tom på vatten. Hade pumpen stängt av innan hade jag kunnat köpa mig lite tid för att se vad som kan vara problemet. Trycket i kranen hade indikerat på att pumpen inte suger längre så på så vis vet jag att pumpen stängt av. Är det någon här som haft samma dilemma och kanske löst det på ett fantastiskt sätt som jag ännu inte kommit på.
Tacksam för svar,
Ha de gött,
Niclas
Har en egen brunn som då och går torr eftersom den inte hinner fylla på sig. För att undvika att den går helt torr vill jag ha en brytare som stänger av pumpen när en viss lågnivå inträffar. Pumpen sitter i ett pumhus ca 4 meter ifrån brunnen och är kopplad till hydrofor. Har hittat flera nivåbrytare men de verkar inte fungera så som jag vill att de ska göra. Jag söker alltså efter något som stänger av strömmen till pumpen när exempelvis halva brunnen är tom så att pumpen inte fortsätter suga (till hydroforen) i alla evighet tills dess att brunnen är tom på vatten. Hade pumpen stängt av innan hade jag kunnat köpa mig lite tid för att se vad som kan vara problemet. Trycket i kranen hade indikerat på att pumpen inte suger längre så på så vis vet jag att pumpen stängt av. Är det någon här som haft samma dilemma och kanske löst det på ett fantastiskt sätt som jag ännu inte kommit på.
Tacksam för svar,
Ha de gött,
Niclas
Du behöver en kontaktor/ relä och en nivågivare/ flottörbrytare.
Själv löste jag det med en https://www.electrokit.com/produkt/flottorbrytare-magnetisk-no/ och en dörrsensor till Nexa som skickar signal till en vanlig fjärrbrytare via switchking som säger till alla "vattenaktiviteter" att upphöra.
Eller https://www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689
Själv löste jag det med en https://www.electrokit.com/produkt/flottorbrytare-magnetisk-no/ och en dörrsensor till Nexa som skickar signal till en vanlig fjärrbrytare via switchking som säger till alla "vattenaktiviteter" att upphöra.
Eller https://www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689
Jag testar att väcka tråden. Någon som har erfarenhet? Jag har samma problem. Pumpen måste stänga av när nivån blivit låg, och inte slå på igen förrän en tillräckligt hög nivå uppnåtts. Jag har en smal brunn som består av ett avloppsrör med små borrade hål den sista metern längst ner. Den går ca 6 meter ner i leran.Embee skrev:
Nr 2 i inlägg # 3 är bra. Kan ställas in för att inte starta förrän efter max 10 min. Allt beroende på hur det rinner till.
EDIT annars om givarkabeln inte räcker så får du ta en med induktiva givare, då sitter dom på olika nivåer i brunnen.
EDIT annars om givarkabeln inte räcker så får du ta en med induktiva givare, då sitter dom på olika nivåer i brunnen.
Då en enkel fråga, varför ska allt gå via en massa elektronik och gå via något på nätet. Bättre då att det är en egen funktion och inte blanda in det med något annat. I service och ev reparation är det mycket t enklare om det är en egen del i det hela. Nu talar jag för min egen del och det är upp till var och en att göra som den vill.
Tack för era tips! Nu har jag iaf två bra alternativ att välja bland. Av kostnasskäl lutar det åt att köra shelly uni med någon Tulldus variant, även om Htronic spåret känns mer robust. Jag har aldrig hållit på med Telldus tidigare så det blir lite nytt att lära. Oklart exakt vad jag kommer behöva för grejer men komponenter är ju billiga så det gör inte så mycket om jag måste komplettera ifall det blir fel. Om jag får till nivåövervakning online så kommer min granne bli grymt imponerad.J jonaserik skrev:Då en enkel fråga, varför ska allt gå via en massa elektronik och gå via något på nätet. Bättre då att det är en egen funktion och inte blanda in det med något annat. I service och ev reparation är det mycket t enklare om det är en egen del i det hela. Nu talar jag för min egen del och det är upp till var och en att göra som den vill.
För min del så kan jag stå i trädgårdslandet eller ligga på plajan och starta bevattningen.J jonaserik skrev:Då en enkel fråga, varför ska allt gå via en massa elektronik och gå via något på nätet. Bättre då att det är en egen funktion och inte blanda in det med något annat. I service och ev reparation är det mycket t enklare om det är en egen del i det hela. Nu talar jag för min egen del och det är upp till var och en att göra som den vill.
Om brunnen börjar bli låg så stängs bevattningen automatiskt.
Funderar jag på om där finns vatten i brunnen så slipper jag lyfta på locket.
Jag har hittat några bra filmer på Youtube som beskriver hur Shelly Uni används med en trycksensor. Då kan man i realtid se exakt nivå och koppla det till vad man nu hittar på. Én idé kan vara en rad lampor som lyser beroende av nivå i brunnen. Bra för t.ex. brunnar i samfälligheter där man vill att alla boenden ska veta nivån.
Filmer:
Filmer:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
Var ska jag skruva av termostaten för att komma åt stiftet?
Värme allmänt -
Fel bänkskiva levererad, företaget kräver dubbel betalning och svarar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Förlängningssladd till ljusslinga
El -
Extern nivåbrytare för dränkbar pump?
Vatten & Avlopp