Vatten & Avlopp
JLyck: Helt missat att jag fått svar. Tack! Lyckades navigera på VVS avdelningen på hornbach och hittade några hattar som passade. Nu är nästa steg att göra det hyfsat snyggt. Var exakt såna brickor jag tänkte på. HAr även ett annat problem, och det är avloppet. Just nu är kommer avloppet upp ca 25cm från vägg. Behöver flytta detta närmare väggen, och gärna in i väggen. Kommer åt
lostinsweden: [citat] Ja det ser ut som att det är själva filtermassan som hamnar i ditt vatten. Det kan behövas fylla på.
ådal: Ser ut som en 12ända, men dubbelkolla det lite snabbt. Den ska då vara 12mm i innerdiameter. Om det nu stämmer, i med en förminskning 12x10. Sen 12 muttrar på det! https://www.hornbach.se/p/vatette-forminskningsset-12x10-va-1215-1945153/5109166/ + https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-12-forkromad-rak-va-1130/5139129/ (bara för att få muttrarna)
Ivy: Kom till stugan med sommarvatten. Satte på vatten med hydrofor. Vatten kom men ett rör läckte så vi stängde av vattnet. Efter det kom det inte igång. Men pumpen startar emellanåt och pumpar vatten kort stund sen stängs den av. Har kollat all el förutom på själva pumpen. Har även tvångskört den. Inget stopp i rör till hydrofor. Den pumpade vatten även med hydrofor bortkopplad. Det
roberob: [citat] Har inte hunnit bli klar än men får köpa en sån förminskare istället. Svårt att hitta just denna, en med utvändig gänga för båda sidor är lättare att hitta. Går det att byta klämringskopplingen mot en med lekande mutter om jag redan monterat den som är på bild? Behöver inte en fräsch rörände? Förresten, hittade denna på biltema. Funkar den? Kan jag lätta på
Krilleman: [citat] Fast det är ju det här som är spännande! Conex, Vatette, VSH osv har inte samma vinkel på den koniska anslutningen som trycker på klämringen. Då för att inte tala om "no name" hos alla bygglador som ingen vet vad det är... Det ger ingen standard som är hållbar. Därför ifrågasätter jag förfarandet med att "alla" kopplingar med 15-gänga är godkända. För det innebär
Krilleman: [citat] Då måste vi börja kika på lite dimensioner för att klura ut ventilens storlek. Jag misstänker att alla mina markeringar, röd & gul är 15mm?! Stämmer det? Då är det med största sanorlikhet en 20-ventil som sitter där! Det bär även står "20" på sidan av ventilen om du rengör lite och kontrollerar. [bild]
Krilleman: Yes, kör på den länkande varianten enligt ovan. Fernco är originalet! (y)(y) https://www.hornbach.se/p/overgangskoppling-flexibel-fernco-70-88x60-76-mm-3109506/5171417/
vvs?: Hej,undrar om någon råkat ut för liknande.Dränkbar pump Sumuko, 60 m djup stoppar plötsligt. VI tar upp pumpen,ser då att plastkapsel,"skarv" mellan pumpen o elkabel som går vidare till strömuttag har gått sönder,eller spräckt.Rörmokare som jag rådfråga,säger att det är blixtnedslag. Min fråga nu,någon som vet var man skaffar ny plastkapsel? Får man lov att laga sånt själv?
Lilllen: Jag har stängt av vattnet med liknande kranar när vi bodde i hyres. I det fallet var det för att det var stop i avloppet, och alla grannars vatten från ovanliggande lägenheter hade annars runnit ut på vårat badrumsgolv, sedan hela lägenhetens golv. Hade dock kontakt med både hyresvärd och dennes rörmokare. Skrev en lapp och satte i porten. Allt löste sig med rensfirma. Tur vi var
ChrisBryd: [citat] Har inte öppnat den ännu, lite meckigt att få loss men det ska lösa sig. Det står "oil stop potent" på den så något till pannan är det nog. Men med kran ovanför så lär det väl gå ut i gatan.
Pär Sandqvist: [citat] På min var det magnesuimanoden so behövde bytas
Totte_S: Ja det blev bra som fan i alla fall - sågade spår o bände med mejsel, fixade dit vatetteventiler och drog enligt boken så nu är det tätt och känns tryggt! (Fick konstigt nog ingen notis att jag fått svar)
Häftstiftarn: Tack.. Det var svaret jag behövde för å lämna sofflocket..
robin_nerf: [citat] Guld ! Tusen tack ! Är alldeles för brydd och noga så önskar naturligtvis ha sådana vred :rofl::love:
Tamford: [citat] Hej, Hur har det gått? Vi står inför samma fundering på vårat fritidshus på Blidö. //Uffe
John Linus Jakobsson: Ah, jag hittade det. Ja, det var ett motorskydd. Ok, men nu är alltså ett bra läge att fylla på med luft såtillvida att tanken är tom på vatten just nu? För då kör jag och köper de delarna som behövs för att koppla kompressorn till avrinningsventilen. Åter tack.
S0MMER: [citat] När du tömmer. Här, skickar med en video. [MEDIA=youtube]tpSqlccpRpI[/MEDIA]
Silver78: Har du ett stängt expansionskärl så kan det vara problem med förtrycket, dvs att membranet/ballongen inte fungerar som det ska. Det är bara att knacka på den. Det ska inte låta stumt på på den sida som är gasfylld. Om det inte är så är det bara att byta säkerhetsventil. Kostar ett par hundringar.
Wilgriff: Hej, ska byta ut en blandare men innan jag börjar skruva isär tänkte jag om kan ge mig svar ifall det behövs bytas ut några kopplingar för att få dit den nya blandaren. Tack på förhand.
ElinneL: Tack för svar! Det gick tillslut. Behövde trycka på den ”röda” på den ”blå”. Den måste ha lossnat när jag skruvade av det, konstigt nog, men behövde nu alltså ta i lite och trycka så gick den att trä på tillslut.
Rickard.: T ex ett prk ventilfäste som monteras så den slutar precis bakom plåten med ett lagom hål för att dra fast tappkranen genom, en enkel kultappventil duger fint.
S0MMER: Har dom gamla slangarna lekande mutter så är det bara att byta förutsatt att dom har samma size. Men är det en klämringskoppling du har på plats nu så behöver du först sätta i en planadapter då din nya anslutningsslang skall fästas mot slätända. Samma där, du behöver kolla vad du har för size på gängan.
Timotheos: Hej, Jag har behov att flytta inkommande vatten till ett nytt rum i källaren. Vad gäller för regler? Har tittat på Säkervatten och hittar följande: https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/21 "Vattenmätare för tappvatten ska placeras i ett rum med vattentätt golv alternativt i ett vattenmätarskåp eller annan prefabricerad konstruktion med läckageindikering från botten."
H-Thomasson: Köp ett magnititfilter av god kvalite till ditt värmesystem. Det borde alla köpa som har vattenburet värmesystem med radiatorer / järnrör. Googla boilermag