Byggahus.se
É
Jag har en slamtank (toa) på 3 m3 några meter från huset som kommer utgå när jag får kommunalt VA. Skulle man kunna konvertera denna till en stenkista för regnvatten? Vad måste jag göra med tanken för att det ska fungera?

Upptill måste jag förstås öppna upp så jag kan lägga i all sten jag har överblivet för att få i stenen. Ska jag göra massa hål nere i botten sen så vattnet kan rinna vidare ut? Sidorna med? Massvis eller någon stor bara?

Meningen är alltså att slippa ta upp slamtanken utan att ha den var som ett skal till stenkistan. En utmaning är att göra hå nere inne i tanken, även om den är tömd lär den inte vara fräsch.
 
Vad ska stenen ha för funktion har du tänkt?
 
É ÉlPon skrev:
Jag har en slamtank (toa) på 3 m3 några meter från huset som kommer utgå när jag får kommunalt VA. Skulle man kunna konvertera denna till en stenkista för regnvatten? Vad måste jag göra med tanken för att det ska fungera?

Upptill måste jag förstås öppna upp så jag kan lägga i all sten jag har överblivet för att få i stenen. Ska jag göra massa hål nere i botten sen så vattnet kan rinna vidare ut? Sidorna med? Massvis eller någon stor bara?

Meningen är alltså att slippa ta upp slamtanken utan att ha den var som ett skal till stenkistan. En utmaning är att göra hå nere inne i tanken, även om den är tömd lär den inte vara fräsch.
Bra idé och kan du samla regnvatten så är det kanon.Håller på med liknande projekt men kommer ha pumpbrunn från svartvatten och samla upp i ibc tank så frugan kan vattna.Tror vatten kommer bli dyrt i framtiden.
 
Claes Sörmland
Du skulle ju kunna såga bort bottnen på den och fylla dem med sten så har du en stenkista. Hur bra det fungerar beror på vad tanken står på. Ibland står de på en betonggjutning och ibland på finmakadam. Men kanske inte så kul att jobba i den tanken med en såg? Tänk om väggarna havererar när du arbetar med bottnen, kan vara dödligt.
 
Redigerat:
É
D Daniel 109 skrev:
Vad ska stenen ha för funktion har du tänkt?
Inte mycket till stenkista utan sten. Men du menar att en slamtanken i sig duger som alternativ till stenkista? Om jag gör hål i den, annars blir den ju bara full. Nu har jag dock ett par kubik sten liggandes som blev över när jag grävde för kommunala VA så dumpar den gärna i slamtanken så jag blir av med det. Kanske även är bra på lite längre sikt, ingen risk för kollaps av tanken. Den kanske blir försvagad med som Claes Sörmland är inne på.
 
É
V växelventil skrev:
Bra idé och kan du samla regnvatten så är det kanon.Håller på med liknande projekt men kommer ha pumpbrunn från svartvatten och samla upp i ibc tank så frugan kan vattna.Tror vatten kommer bli dyrt i framtiden.
Meningen var att bara bli av med vattnet. Med stenen i så kommer volymen vatten försvinna ändå. Ska du göra ett överfyllnadshål upptill då eller? Räcker det för att får ut vattnet vid skyfall och taken redan är full sen innan? Man ska ju inte bli tvingen pumpa ur vattnet manuellt.
 
É
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du skulle ju kunna såga bort bottnen på den och fylla dem med sten så har du en stenkista. Hur bra det fungerar beror på vad tanken står på. Ibland står de på en betonggjutning och ibland på finmakadam. Men kanske inte så kul att jobba i den tanken med en såg? Tänk om väggarna havererar när du arbetar med bottnen, kan vara dödligt.
Ok till att börja med får jag ju kapa toppen för att komma i, får se då hur stor den är. Om den inte är så mycket mer än en meter hög kan det väl inte vara så farligt, marken i sig är inte så benägen att rasa tycker jag efter att ha grävt för det nya VA. Jag tänker att det är en liggande tank typ 1x3m men det har jag ingen aning om.
Man kanske kan göra hål på ena halvans botten först och ösa ner lite sten där, och sen ta andra halvan.

Jag tänker man ska göra lite hål på sidorna med så det rinner ut i marken ännu lättare. Kanske bara på sidan bort från huset.
 
Syftet med stenen i en stenskista är att skapa hålrum mellan stenarna. Du vinner inget på att tillföra sten om hålrummet redan finns.
 
É
D Daniel 109 skrev:
Syftet med stenen i en stenskista är att skapa hålrum mellan stenarna. Du vinner inget på att tillföra sten om hålrummet redan finns.
Ok ja det är sant. Men då fyller jag med sten ändå för att bli av med den. Kanske att den hjälper hålla emot ifall tanken blir försvagad av hålen som måste göras.
Den är ändå på 3 m3 så bör bli tillräckligt med volym ändå om man jämför med vanliga stenkistor, de verkar ju inte jättestora när man söker på dem.
 
É
Här har de en "uppsamlingsbrunn" först innan det går till stenkistan. Måste man ha detta? Vad är funktionen?
 
É ÉlPon skrev:
Meningen var att bara bli av med vattnet. Med stenen i så kommer volymen vatten försvinna ändå. Ska du göra ett överfyllnadshål upptill då eller? Räcker det för att får ut vattnet vid skyfall och taken redan är full sen innan? Man ska ju inte bli tvingen pumpa ur vattnet manuellt.
Sätter på lock på brunnarna och den stora pumpbrunnen tömmer 500 l på 5 minuter så ingen större risk att det blir överfullt och från mellan tömningen (flotörnivån)så blir det 120 liter.
 
D
En stenkista är ju en "tank" i dess syfte att samla vatten.

Varför ska du då fylla din tank med sten?

Du får nog tänka lite till, jag tror du hade otur första gången.
 
É ÉlPon skrev:
Här har de en "uppsamlingsbrunn" först innan det går till stenkistan. Måste man ha detta? Vad är funktionen?
[media]
Skippa att göra stenkista och använd tanken som uppsamling istället och vill du inte spara på vattnet så kan du pumpa vidare.Stenkistor finns risk att dom slammar igen eller blir fulla.
 
É
D Bubblebubb skrev:
En stenkista är ju en "tank" i dess syfte att samla vatten.

Varför ska du då fylla din tank med sten?

Du får nog tänka lite till, jag tror du hade otur första gången.
Läs vad jag skrev till Daniel 109
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.