Herrmelit
Herrmelit: [citat] Tog av i några omgångar tills allt gick på, muttern hade lite marginal men klämringen va knepigare att få på. Allt verkar hålla tätt!
8 svar · 2,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Oj, det såg hemmapulat ut med en inbyggd radiator bakom diskhon? (Hur ska man kunna serva den när den börjar läcka eller annars åldras? Termostatbyte? Riva köket?) Problemet med radiatorn är att den blockerar tillgången till en vägg som rören borde vara fästa i. Ett sätt att göra detta skulle vara en VVS-konsol med rörsvepen. Om nu radiatorn inte blockerar vägginfästningen. Finns
1 svar · 2,2k läst
·
M
Micheal Swiggs-Malmevik: Hejsan, jag hade samma problem. Köpte en begagnad blandare som hade en halvkoppling som behövde kommer av. Vi sågade försiktig genom halvkopplingen och sen använder en mejsel få knackar kopplingen. Vi fick inspiration från [MEDIA=youtube]BUlY_ZdwH_8[/MEDIA]
4 svar · 3,3k läst
·
G
Grodnacke: [citat] Hej Jag har samma problem med tillrinning. Har en hydropress på ca 60 liter och ingen buffert som kan fyllas under natten. Vill ju inte heller tappa trycket genom en stor hydropress. Hur har du kopplat in din extra tank? Kan du skicka en skiss?
8 svar · 4,5k läst
H
Harey: [citat] Ok, tack för förtydligandet, snällt! :)
12 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Purus säljer skruvkit till sånna lock. https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/laasanordningar/7138417-lasanordning-plastsil
9 svar · 3,4k läst
·
Z
ZipLock: Det är inte thai i kommentarerna man ser i bilderna. Ser ut som vietnamesiska?
3 svar · 2,1k läst
·
N
Nirak-Anna: [citat] Vi gjorde det igår, och då startade pumpen. Sedan skruvade vi loss det gamla vägguttaget och ersatte det med ett temporärt. Det fungerade så länge. Men sen såg vi att jordfelsbrytaren fått igen. Men nu startar inte jordfelsbrytaren trots att vi kopplar bort säkringarna för pumpen.
12 svar · 9,3k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Makadam 8-16 eller liknade skulle jag göra
1 svar · 1,1k läst
C
C.Ö: [citat] Det är ju varken kakel eller fog som håller tätt mot vatten, det är ju fuktspärren under.
7 svar · 1,0k läst
·
A
Andreas_jti: [citat] Det som hände var antagligen att man nog var lite snål, men man höjde temperaturen och det blev ändå ett nytt utbrott. Problemet tror man var konstruktionen på torken som gjorde att vattnet inte cirkulerade helt i torken. Det här var en av de vanligaste typerna av tork på marknaden. Vi kan båda konstatera att det finns många system där det ändå fungerar med den här
10 svar · 2,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ser ut som någon svetsat igen den kopplingen med dåligt resultat. Kanske är blandaren avskriven nu och det är dags att byta innan den rasar helt…
1 svar · 843 läst
·
E
egge80: Har du kollat de uppenbara sakerna , tvättställsavloppet in i väggen är där tätt? Vattenlåset i brunnen under badkaret sitter det rätt , luktar det runt toalett avloppet?
3 svar · 1,2k läst
·
R
Rolle85: Kanon tack
34 svar · 3,3k läst
·
R
34 svar · 3,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det som gör att minikulventiler(även stora) normalt bara går att vrida 90⁰ är "stoppklackar" i vredet, skruvar man lös vredet går kulventilen går att snurra runt hur som helst.
5 svar · 5,5k läst
B
Birger Jarl: Har du grävd eller borrad brunn? Jag har två borrade brunnar med foderör och hade tätat hålen för att dom saknar betydelse.
8 svar · 3,6k läst
·
Karl Sundberg
Karl Sundberg: [citat] Det finns bättre ord men (från wikipedia): [bild] Äldre rörarmatur, manuella reglerventiler med manöverrattar, Duisburg, Tyskland, 2020. Begreppet armatur är vanligt förekommande inom industrin när det gäller att tekniskt reglera flöden av olika slag i styrenheter och manöverdon för ånga, olja, fotogen, vatten, gas, elektricitet, ljus med mera. Med sitt ursprung från
3 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Precis som useless skriver så har det inget med nybyggnation att göra utan det har med bl.a. krav från försäkringsbolaget att göra. Försäkringsbolagen brukar ställa krav på att alla nyinstallationer/ändringar ska följa "säker vatten" och "säker vatten" hänvisar bl.a. till boverkets-byggregler, https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/7/1 "7.1Egenskaper VVS-produkter ska
59 svar · 7,7k läst
·
J
Jochi: Ljud kan uppstå och innebär inte att det är fel. Man skall stänga kranen tills det tar emot men inte för hårt. Stängningen från det vatten slutar strömma till dess det tar emot öppnar dränering av vatten som står i kranen i väggen så att det inte fryser om det är frost ute. Fast efter en tid brukar det läcka dräneringsvatten när man har öppet för slangspolning.
7 svar · 2,4k läst
·
B
BSOD: Rätt material är viktigt. Vad som är rätt beror på din vattenkvalitet. Här kan du läsa lite: https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/innan-jag-koper/vattenkvalitet-och-korrosionsskydd Har du haft en beredare sedan tidigare och den har haft lång livslängd kan man ju kanske skippa vattenanalysen och köra på samma material. Har man kommunalt vatten kan man fråga om vattenanalys.
3 svar · 1,8k läst
useless
useless: En vattenslang ger väl runt 10 liter i minuten? Det är ungefär vad som landar på ett normalstort tak om det regnar 5 mm i timmen. Är flera hus ansluta till samma brunn och det regnar kraftigare så kommer man inte märka av vattenslangen.
9 svar · 2,9k läst
useless
useless: Å andra sidan har du inget att skylla på...
21 svar · 3,6k läst
·
K
Karl-Ragnar Klingström: [citat] Lite rostig var den. Jag tackar för erbjudandet men fixar det tillfälligt med en plexibit
5 svar · 4,2k läst
·
B
Bongtor: Har för mig att de hade någon isolerlåda som tillbehör till bioboxen ovan mark som kanske hjälper en bit: https://www.onninen.fi/sv/raita-environment-isoleringspaket-1-biobox-sbio-xl-er1/p/CKU534
10 svar · 2,0k läst
Stefan N
Stefan N: Ett par hundra kanske om du hittar nån som behöver en bit, kostar väl under 1000:- för en hel rulle.
1 svar · 684 läst
·
D
Dashio: [citat] Sorry för otydligheten. Jag hittade det tidigare också, dock så vet jag inte hur jag ska göra då anslutningen är 75mm. Känns som att det krävs både en böj och en storleksförändring från 75 till 50mm. Det var det som jag kände att jag inte hittade :) Tack för svar! Edit: Hittade denna! Känner att den kanske borde passa:
15 svar · 29,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vakuumventilen finns som reservdel. https://www.fmmattsson.com/sv/reservdelar/diverse/28280001
5 svar · 1,8k läst
·
Höghus
Höghus: Lite monteringsband fick rycka in. /Höghus
7 svar · 1,8k läst
·
P
Pillard: Eftersom priset för att hyra minigrävare är ungefär som att köpa ny slang blir det det senare. Jag noterar dock att 25mm slang är väldigt mycket billigare än 32. Pumpens utgång är 25mm. Finns det nåt egentligt värde av att ha 32 istället för 25 i tryckslangen om pumpens utgång ändå är 25? Sugslangen är 32
24 svar · 5,6k läst
·
V
växelventil: Din Sävventil på inkommande vatten är trasig så den kan du byta själv vanligt fel.
7 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.