Jag skulle ha vattenslangen idag och slog på vattenutkastet. Inget vatten kom utan det rann bara lite sakta. Plockade isär och såg att det sitter en ventilkägla längst in i vattenutkastet, som förmodligen fastnat. Den långa pinnen som går på insidan av röret, ska den vara ipressad i ventilen? Jag fick upplevelsen att den satt så löst, så jag nästan tro att pinnen hade gått av. Hur kommer jag åt ventilkäglan/får den att släppa? Det är en FM-Matssonblandare, som farsan köpte någon gång på 70-80 talet, men som bara legat. Jag fick den uppmonterad för 4 år sedan. Ursäkta om frågorna tycks korkade...
 
Hej

Hur har det gått med detta ?

mvh
Martin
 
Hej,

Vi har ungefär samma problem.
Radhuset är från börja av 70-talet, och på väggen sitter en vattenutkastare som är orginal.
Vi flyttade in under slutet av förra året och då fungerade allt perfekt.
Men när vi i veckan skulle tvätta av altanen upptäckte vi att trycket har försvunnit.
Vattnet rinner sakta sakta ut...
det ska tilläggas att vatteutkastaren ser ut som en vanlig kallvatten kran.
Vi har bra trcyk i reste av huset på båda våningarna.
Vad kan felet vara?
 
M
Gorgai skrev:
Hej,

Vi har ungefär samma problem.
Radhuset är från börja av 70-talet, och på väggen sitter en vattenutkastare som är orginal.
Vi flyttade in under slutet av förra året och då fungerade allt perfekt.
Men när vi i veckan skulle tvätta av altanen upptäckte vi att trycket har försvunnit.
Vattnet rinner sakta sakta ut...
det ska tilläggas att vatteutkastaren ser ut som en vanlig kallvatten kran.
Vi har bra trcyk i reste av huset på båda våningarna.
Vad kan felet vara?
Skräp/fastsatta delar.., knacka med metall mot metall (inte hamra brutalt) på röret på både in å utsida.., kan räcka. Annars blir det till att regöra, men renovera då samtidigt utkastaren, så bör den kunna hänga med ännu några år..

Sen nämner du att den ser ut som en vanlig kran. Då kan det ev sitta en strålsamlare precis där vattnet kommer ut ur kranen.
Skruva i så fall bort den, den ser som ut som en liten sil med flera lagers nät, å oftast i usel kvalite, som lätt sätter igen eller går sönder.
Köp ny om den ser igensatt ut, eller skippa den helt, den går att vara utan, om ni ändå oftast har en slang fastsatt där..

magentis
 
Redigerat:
Tack för tipset, nu har jag också fått igång min andra utkastare, har suttit fast sen förvintern.

Kjell G
 
magentis skrev:
Skräp/fastsatta delar.., knacka med metall mot metall (inte hamra brutalt) på röret på både in å utsida.., kan räcka. Annars blir det till att regöra, men renovera då samtidigt utkastaren, så bör den kunna hänga med ännu några år..

Sen nämner du att den ser ut som en vanlig kran. Då kan det ev sitta en strålsamlare precis där vattnet kommer ut ur kranen.
Skruva i så fall bort den, den ser som ut som en liten sil med flera lagers nät, å oftast i usel kvalite, som lätt sätter igen eller går sönder.
Köp ny om den ser igensatt ut, eller skippa den helt, den går att vara utan, om ni ändå oftast har en slang fastsatt där..

magentis
Tack för tipsen,
Någon strålsamlare satt där inte.

Men efter lite mer efterforskning med grannar hittade vi tillslut kranen där vi satte på vattnet inifrån huset. Satt på andra sidan huset i tvättstugan bakom tvättmaskinen, den var dock gammal och sliten och därför höll den inte tätt trots att den var avstängd.

Det blir att byta ut mot nyare moderna saker när vi väl kommer till tvättstugan för renovering.
 
Den nya typen vattenutkastare, har en stopp inbyggd.
Öppna kranen, vik slangen och vattnet kommer.
 
Tack, detta löste mitt problem!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.