Jag bor i en lägenhet (bostadsrätt) och har lite problem med avloppslukt i badrummet. Först luktade det väldigt illa, och då såg jag att packningen till vattenlåset var i katastrofalt skick. Då köpte jag en ny packning och tyckte det blev lite bättre, men det luktar fortfarande avlopp emellanåt. Det är ingen konstant stank. Istället kommer det och går, och jag lyckas inte komma på vad som gör att det ibland luktar illa och ibland inte luktar någonting. Ventilationen i badrummet är ganska dålig så jag försöker ha badrumsdörren öppen konstant, ifall det kan påverka på något sätt.

Här kommer lite bilder och en video som beskriver problemet:

Avloppet monterat (jag har inget "avloppslock" eller vad de kallas): Avlopp med monterat vattenlås och synlig packning i ett kaklat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenlåset med packning: Närbild på skadat och smutsigt vattenlås med defekt packning i badrumsavlopp.
Skapa konto

Avloppet när jag lyfter ur vattenlåset: Närbild av ett smutsigt avloppsöppning med vattenlås och packning i ett badrum.
Skapa konto

Film som visar hur vattenlåset "glappar":

Förutom att byta packning har jag skrubbat avloppet (trots att det inte ser ut som det på bilderna hehe) men stanken kommer ändå sporadiskt. Det stinker alltså inte hela tiden, men det kommer och går dagligen.

Har ni några förslag på vad jag kan göra för att få bort avloppslukten? Skall vattenlåset glappa såsom filmen visar? Jag är tacksam för all hjälp då jag har brottats med stanken alltför länge...

Det kan torka ut ifall du inte använder det så ofta.

Hur ofta behöver man använda avloppet för att undvika att det torkar ut? Här hemma används det nog åtminstone varannan dag, dvs. minst ett par minuter var 48:e timma, men ofta mer än så. Skulle ett mer frekvent användande av avloppet kunna ta bort stanken menar du?

Det låter lite väl konstigt att det skulle torka ut på bara 48 timmar iofs. Men testa gärna att spola igenom lite oftare och se om det blir någon skillnad.

Okej jag skall prova detta, tack för tipset! Jag återkommer med resultat efter ett tags testande. Fler förslag är välkomna under tiden!

Det ska inte glappa så som filmen visar. Antingen ska du trycka till det mer eller så är det fel packning/insats till den brunnen.

• Gilla
Synonymt och 5 till
  • Laddar…
Den ska inte glappa som den gör på filmen, när du har löst så att det sitter tight, ny bredare oring eller ny insats så har du säkert löst problemet.

• Gilla
Synonymt och 2 till
  • Laddar…
K Kyleman skrev:
Det ska inte glappa så som filmen visar. Antingen ska du trycka till det mer eller så är det fel packning/insats till den brunnen.
Haha, vi skrev nästa lika dana inlägg samtidigt

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har försökt att trycka till den relativt hårt, men den verkar inte kunna gå att trycka längre ner oavsett hur hårt jag tar i. Då är det troligtvis insatsen eller packningen som inte är anpassad till brunnen låter det som.

Avseende packningen så sade butiken som sålde den att packningen var specialanpassad för det inlägget. Fast menar ni att det kan finnas packningar som är olika breda till ett och samma inlägg? I så fall låter det som att jag får leta upp någon VVS-butik som kan tänkas ha en sån packning. Om någon känner till en återförsäljare i Göteborg som kan ha en sån packning jag söker får ni gärna rekommendera återförsäljaren här!

Yrrol skrev: Kan du skriva av vad som står på locket.
Ifall det är en viss modell av Purus så har dom gjort en uppdatering på den med bättre packning. Den gamla hade tjock rund packning och var elände att lyckas tryckas fast (med våld) men den nya är rätt okej.

Här kommer fler bilder på locket:
Närbild av ett vitt avloppslock med märkningen "JAF" och "RSK 713 70 20" tryckt på ovansidan.
Skapa konto
Bild på en Purus golvbrunnens lock med text RSK 713 70 20 på ovansidan, placerad på kakelgolv.
Skapa konto

Det står RSK 713 70 20 på ovansidan

Menar du att det kan vara ett elände att trycka fast insatsen i brunnen, eller att det var svårt att få på packningen på insatsen?

Tack för alla svar hittills!

Redigerat:
T
Hela locket ser ju skevt ut..

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Y
Jag radera mitt inlägg då jag såg numret ibörjan på filmen och att det inte var purus som jag gissade på.
Men som Thullen säger så är locket skevt. Dom kan sätta sig också och folk har väl slitit i den som faen för få loss den med krokigt lock som resultat. ;)

En ny kostar 115kr så kan ju vara värt att pröva;
https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Golvbrunnar-Tillbehoer-Jafo--JAFO-Vattenlaasinsats-382973.html

Ta lite flytande två, eller bättre; unna dig glidex-fett inför monteringen av nya locket - i lagom liten mängd. Vissa är lätta, vissa är svåra att trycka ner. Att ett badkar står ivägen gör det sällan enklare. :)

Tror att husets ägare står för den biten ifall du ringer och frågar dom. Ifall något går helgalet fel i "fixa brunnen" så kan det bli dyrare projekt för husägare så dom är nog positiva med att lösa det billigt.

Redigerat:
  • Gilla
Byggaskevt och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Hela locket ser ju skevt ut..
Hahaha det är tack vare mig, jag tog i som satan när jag försökte trycka till det på plats. Men själva insatsen är ganska böjbar, så jag har böjt tillbaka den nu så den är spikrak så det borde inte vara något problem. Men när jag böjde tillbaka den och skulle sätta i den i brunnen igen så lade jag märke till några "flärpar" i brunnen och försökte klämma in insatsens handtag under dessa. Jag gjorde det med lite meck men det verkar som att insatsen hålls på plats bättre nu än tidigare. Jag blev ganska hoppfull och hoppas det hjälper! Vad tror ni? Bild: En bild på en böjd brunnsinsats som är tillböjd och ett rör ovanför brunnen, nära flärpar.
Skapa konto

Men tack för att du påpekade det Thullen, annars hade jag troligtvis inte funnit flärparna som åtminstone gav mig hopp...!

Y Yrrol skrev:
Jag radera mitt inlägg då jag såg numret ibörjan på filmen och att det inte var purus som jag gissade på.
Men som Thullen säger så är locket skevt. Dom kan sätta sig också och folk har väl slitit i den som faen för få loss den med krokigt lock som resultat. ;)

En ny kostar 115kr så kan ju vara värt att pröva;
[länk]

Ta lite flytande två, eller bättre; unna dig glidex-fett inför monteringen av nya locket - i lagom liten mängd. Vissa är lätta, vissa är svåra att trycka ner. Att ett badkar står ivägen gör det sällan enklare. :)

Ifall ditt badkarsrör går ner i vattnet så hade jag övervägt att kapa det för få bättre fart.
Om en ny insats löser problemet så tvekar jag ju inte 1 sek på att åka och köpa en sådan!!! Tror ni att det kan lösa problemet? Och har så klart ett badkar ståendes ovanför brunnen såsom du misstänkte hahaha! Och tack för tipsen, de är verkligen uppskattade!

Y
Fråga husägaren, dom är nog positiva till att lösa det billigt innan hemmafixaren lyckas klanta till något och huset behöver dyr-renoveras. ;)

Du har satt dit den nu. Ser den ut att ligga rätt, sitter den helt fast utan glappa?
Då skulle jag uppmana dig att ta en titt på ditt handfat rör. Längst nere på golvet så är det nog ett tjusigt lock som du kan lyfta upp och se golvpackningen till röret.. Verkar den rätt?
För det kan också vara en bov till dofter.

Sen, så kanske du har något rör till tvättmaskin som du inte använder.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Y
Och när du tror att du är klar...
Så kan du spola toaletten och lyssna efter ljud. Om du hör att det låter någonstans samtidigt som du spolar toaletten, då kan du ana var det inte är tätt.

Kan även varit så att husets stamrör börjar bli täta, eller börjat luta, osv.. Så när du, eller andra spolar, så svajar ditt vatten i golvbrunnen för sedan ta slut så det bara är öppet hål som dofter kommer ut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.