Vi har en djupborrad brunn med ejektorpump (3-fas) och en 100L hydropress, för en vecka sedan gick tryckströmbrytaren sönder (satt en Danfoss tryckströmbrytare på utloppsröret från pumpen), jag hade en nästan ny CEWE TBE 3 liggande, denna var dock lite för stor att montera direkt på utloppsröret på pumpen, så jag satt ett förlängningsrör rakt upp med dia. 15 mm och en längd på ca. 40 cm från pumpensutloppsrör, på detta rör monterade min CEWE tryckströmbrytare och pumpen hoppade igång, pumpar upp till inställda 4 bar och slår av vid inställda 2 bar, dock har vi väldigt dåligt tryck i ledningarna, konstigt nog sämre i vissa kranar och lite bättre i andra kranar, dock ej normalt tryck.
Tryckströmbrytaren är kopplad på exakt samma sätt som den gamla, jag har även testat att skifta faserna utan resultat, jag har kollat trycket i hydropressen (2 bar i förtryck), jag har haft isär inloppsdelen där röret sitter med gummimembranet på undersidan av tryckströmbrytaren, där finns inget skräp eller "gegga".
Pumpen är en gammal Grundfoss CPE3-120 där motorn kan rotera i bägge riktningarna.
Den enda skillnaden är att jag satt nya tryckströmbrytare på ett förlängningsrör, detta skall inte spela någon roll enligt min rörmockare.
Alla tips och ideér välkomnas 🙄
 
Silarna i kranarna då...
 
  • Gilla
långemyr och 1 till
  • Laddar…
B
Har du verifierat trycket är korrekt uppmätt? Kan vara värt att byta manometer innan man justerar upp tillslagstrycket på din tryckströmbrytare.
 
  • Gilla
långemyr
  • Laddar…
V Vector skrev:
Silarna i kranarna då...
Det är tyvärr inget i dessa.
 
B BSOD skrev:
Har du verifierat trycket är korrekt uppmätt? Kan vara värt att byta manometer innan man justerar upp tillslagstrycket på din tryckströmbrytare.
Inte mer än att tillslagstrycket och frånslagstrycket stämmer bra på manometern mot det som är inställt på tryckströmbrytaren.
Samtidigt hade förmodligen inte trycket varierat mellan dom olika kranarna ?
 
Vid byte av tryckisen, fick du tömma allt då eller fans det ventiler.
 
J jonaserik skrev:
Vid byte av tryckisen, fick du tömma allt då eller fans det ventiler.
När tryckströmbrytaren hade gått sönder och jag bytte den var det inget tryck i systemet, inga ventiler stängdes, igår när jag tog loss tryckströmbrytaren för att se om det satt något skräp eller "klet" i inlopphålet under tryckströmbrytaren stängde jag ventilen till hydropressen samt matningen från ejektorpumpen in till huset.
Dock har jag lika dåligt tryck i ledningarna efter bägge "ingreppen", det märkliga är att jag har bättre flöde i köksblandaren än i badrummet.
I tvättställsblandaren är det dåligt, vi har tvättmaskinen i badrummet, den tar längre tid, förmodligen för att det tar längre tid att fylla rätt vattenmängd, vi har även vacuumtoalett, även i denna är det sämre tryck vi renspolning.
 
Har du vattenrenare av något slag ?
 
  • Gilla
långemyr
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du vattenrenare av något slag ?
Nej, det har vi inte.
 
Tänkte mera om ett kolfilter fanns, då kan kolet följa med och sätta sig i rörkors eller krökar. Hur är rören monterade, nya kopparrör med kämringskopplingar eller pressade delar, det sistnämnda bara skit om något ska ändras. kanske du måste följa rören från Kallvatten och Varmvatten och se var det är bra flöde och efter det så kan det vara ett stopp eler lite skit som sitter fast i rören. Men kolla upp först om det är enhandsblandare eller termostatblandare . det första kan skit samlas i själva blandaren och det sista så sitter det silar i den. blir att koppla loss och rensa.
 
  • Gilla
långemyr och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tänkte mera om ett kolfilter fanns, då kan kolet följa med och sätta sig i rörkors eller krökar. Hur är rören monterade, nya kopparrör med kämringskopplingar eller pressade delar, det sistnämnda bara skit om något ska ändras. kanske du måste följa rören från Kallvatten och Varmvatten och se var det är bra flöde och efter det så kan det vara ett stopp eler lite skit som sitter fast i rören. Men kolla upp först om det är enhandsblandare eller termostatblandare . det första kan skit samlas i själva blandaren och det sista så sitter det silar i den. blir att koppla loss och rensa.
Ingen kolfilter/filter och ingen skit i silarna.
Skruvade bara loss tryckströmbrytaren och satte dit en ny, sedan kom problemet.
 
Rätt tryck för start/stopp, bra tryck på en del ställen. har du tagit loss duschblandaren från väggen sitter silar i den på inloppen. När du mekade med rören kan skit åkt iväg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.