Farstatjej90
J JohanLun skrev:
Nej, även om jag har vvb på tar det 30 sek. Det är att vvb står långt från duschen...

Det är alltså två helt olika problem som jag funderade kanske kunde lösas med en liten vvb.

Sorry om jag rört till det och beskrivit på krångligt sätt...
Jag menar inte att du ska styra vvb utan öppna kranen med den här automatiken.

Om man kör varmvatten cirkulation är det en ganska enkel sak att sätta en timmer på cirkulationspumpen så att man bara cirkulerar vatten de tider på dygnet men förväntas använda varmvatten, vilket såklart minskar förlusterna med den typen av lösning. (Jag hade det kopplat till larmet, så när huset var pålarmat i antingen bortaläge eller skalskydd så slutade vattnet cirkulera)

Ska man ändå dra om rör mm för cirkulation är det lämpligare att istället sätta en fördelare så nära tappstället som möjligt och sen dra smala rör direkt till förbrukarna. En 12 mm pex räcker fint över långa sträckor om den dras direkt.

H hapazard skrev:
Ska man ändå dra om rör mm för cirkulation är det lämpligare att istället sätta en fördelare så nära tappstället som möjligt och sen dra smala rör direkt till förbrukarna. En 12 mm pex räcker fint över långa sträckor om den dras direkt.
Med vvc till fördelaren då?

A ajn82 skrev:
Med vvc till fördelaren då?
Sätter du fördelare nära värmepumpen har du ju redan väldigt liten dövolym.

Farstatjej90
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag menar inte att du ska styra vvb utan öppna kranen med den här automatiken.
Kan inte redigera inlägget längre men dessa "smarta" ventiler finns på Amazon för 400 spänn. Tror den lösningen är svårslagen avseende pengar och tid.

J
Jo. Jag drog tyvärr om rören i källaren för nåt år sedan och velade mellan rördimension. Hade kunnat gå ned rejält. Tappat tryck är nog att föredra mot lång tid till varmvatten kommer... Kanske?

Tycker inte jag har jättelånga rör... 3l känns som det borde gå snabbt, men när man står vid en kall kran är det skitlänge med 30s.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du förbrukat 250kbm vatten på ett kvartal? 😮
Haha korrekt.. min förbrukning är snäppet högre än min beräknade 🤣
Man ju ett stort fan av bada badtunna, fylla poolen (mycket avdunstning på 32°)
Sen körs diskmaskin 1-2 ggr om dagen, tvättar varannan dag + dusch morgon och kväll runt 10-15 min per dusch.. så vatten går åt.

Som tur är det billigt 😂

• Wow
Unikt namn
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo. Jag drog tyvärr om rören i källaren för nåt år sedan och velade mellan rördimension. Hade kunnat gå ned rejält. Tappat tryck är nog att föredra mot lång tid till varmvatten kommer... Kanske?

Tycker inte jag har jättelånga rör... 3l känns som det borde gå snabbt, men när man står vid en kall kran är det skitlänge med 30s.
Kan du dra eget rör till duschen kan man tolerera rejäla tryckfall, känsligare såklart om man ska klara att någon börjar spola i kranen samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.