Vi bor i ett äldre hus som knakar och låter lite då och då. Men det är ett specifikt rör som låter lite extra mycket nu under vintern, den knäpper till lite då och då (flera gånger per dag). Det finns inget som tyder på att vi gör någonting när det knäpper. Ibland kommer det flera gånger i rad, ibland tyst en timma.
Det är ett rätt så långt rör som inte har någon klammer. När jag tar försiktigt på röret kan det knäppa också.
Ursäkta nybörjarfrågan, men kan en klammer göra så att den blir mer spänd och därav slutar låta så mycket?
Elementen är luftade och på högsta värmen (styr värmen från pumpen). Har även en arbetstank. Inget annat rör låter.
Tusen tack på förhand!
Det är ett rätt så långt rör som inte har någon klammer. När jag tar försiktigt på röret kan det knäppa också.
Ursäkta nybörjarfrågan, men kan en klammer göra så att den blir mer spänd och därav slutar låta så mycket?
Elementen är luftade och på högsta värmen (styr värmen från pumpen). Har även en arbetstank. Inget annat rör låter.
Tusen tack på förhand!
Luftvatten, ja det är tre våningar totalt, några idéer? Kom på att jag kan lägga en träbit eller liknande tajt mellan väggen och rören, för att spänna röret och se om ljudet minskarJ jonaserik skrev:
Slutar det knäppa om du håller i röret? ställ dig på en stege och håll röret på två olika ställen. Se om knäppen slutar. I så fall troligtvis JA, annars nej 
Bästa svaret
Tusen tack alla, ska testa mig fram med klammer
Klicka här för att svara