Vi bor i ett äldre hus som knakar och låter lite då och då. Men det är ett specifikt rör som låter lite extra mycket nu under vintern, den knäpper till lite då och då (flera gånger per dag). Det finns inget som tyder på att vi gör någonting när det knäpper. Ibland kommer det flera gånger i rad, ibland tyst en timma.

Det är ett rätt så långt rör som inte har någon klammer. När jag tar försiktigt på röret kan det knäppa också.

Ursäkta nybörjarfrågan, men kan en klammer göra så att den blir mer spänd och därav slutar låta så mycket?

Elementen är luftade och på högsta värmen (styr värmen från pumpen). Har även en arbetstank. Inget annat rör låter.

Tusen tack på förhand!

• Ett rumshörn med vit radiator, rörkonstruktion, eluttag och tavla med landskap.
Vad värmer ni med. Och röret är långt, går rakt igenom huset och ändrar sig i längd med upp/ner temperatur, säker att det är vid genomgång mellan våningarna.

• Gilla
Synonymt
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad värmer ni med. Och röret är långt, går rakt igenom huset och ändrar sig i längd med upp/ner temperatur, säker att det är vid genomgång mellan våningarna.
Luftvatten, ja det är tre våningar totalt, några idéer? Kom på att jag kan lägga en träbit eller liknande tajt mellan väggen och rören, för att spänna röret och se om ljudet minskar

Slutar det knäppa om du håller i röret? ställ dig på en stege och håll röret på två olika ställen. Se om knäppen slutar. I så fall troligtvis JA, annars nej :)

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Slutar det knäppa om du håller i röret? ställ dig på en stege och håll röret på två olika ställen. Se om knäppen slutar. I så fall troligtvis JA, annars nej :)
Bara testat en gång nu men det slutade när jag höll i röret :) Tusen tack för svar!

Det är stålrör och dom hålls uppe av elementen och nere i källaren finns säkert ett fäste så dom inte åker ner. i övrigt så är dom helt fria och inga fästen och normalt.

• Gilla
dorkforsunday
  • Laddar…

Bästa svaret

D dorkforsunday skrev:
Bara testat en gång nu men det slutade när jag höll i röret :) Tusen tack för svar!
Det är nog så att värmen får rören att expandera och motsatt när dom blir kalla. Jag skulle tro att du kan få det mycket bättre med klammer.

• Gilla
dorkforsunday
  • Laddar…
Tusen tack alla, ska testa mig fram med klammer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.