Hej alla, hoppas på lite hjälp.
Har förvärvat ett äldre fritidshus och försöker förstå mig på hur pumpen(hela systemet, med tank mm)
fungerar.
Har ett par trasiga rör efter att dom frusit, o dom ska ju fixas.
Det ni ser på bilderna är placerat i jordkällaren(även lägsta punkten) och borrade brunnen ett par meter därifrån.
Utöver kranen som syns på bilden så har jag en kran där vattnet går in i huset, på insidan.
Det jag vill veta(egentligen allt) är:
1- vilket av rören som kommer från brunnen och vilket som går in i huset.
2- vilken funktion exakt fyller kranen på bilden
3- slår jag av strömmen i huset så bryts även pumpen, men jag har fortfarande tryck i kranarna, är det vattnet i tanken? Även om strömmen är på och jag har stängt kranen på bilden.
4- hur tycker ni att man på bästa sätt tömmer systemet för att slippa frysskador? Har inte underhållsvärme på och slår av strömmen när jag inte är där.
Jordkällaren fryser inte, problemet är i huset, inne, inte på vägen dit.
5- skulle det behövas en kran till mellan tank o hus? Den jag har nu är ju inne i huset, o den fryser.

M

• Blå trycktank med mätare och rörledningar för vattensystem, sliten och rostig, i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blå expansionskärl i en källare, med elektriska ledningar och rörsystem, mot sten och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Martin_C73 skrev:
Hej alla, hoppas på lite hjälp.
Har förvärvat ett äldre fritidshus och försöker förstå mig på hur pumpen(hela systemet, med tank mm)
fungerar.
Har ett par trasiga rör efter att dom frusit, o dom ska ju fixas.
Det ni ser på bilderna är placerat i jordkällaren(även lägsta punkten) och borrade brunnen ett par meter därifrån.
Utöver kranen som syns på bilden så har jag en kran där vattnet går in i huset, på insidan.
Det jag vill veta(egentligen allt) är:
1- vilket av rören som kommer från brunnen och vilket som går in i huset.
2- vilken funktion exakt fyller kranen på bilden
3- slår jag av strömmen i huset så bryts även pumpen, men jag har fortfarande tryck i kranarna, är det vattnet i tanken? Även om strömmen är på och jag har stängt kranen på bilden.
4- hur tycker ni att man på bästa sätt tömmer systemet för att slippa frysskador? Har inte underhållsvärme på och slår av strömmen när jag inte är där.
Jordkällaren fryser inte, problemet är i huset, inne, inte på vägen dit.
5- skulle det behövas en kran till mellan tank o hus? Den jag har nu är ju inne i huset, o den fryser.

M
1- med stor sannolikhet är det plastslangen som kommer från djupborr-brunnen, man brukar heller inte ha några kranar i vägen mellan pumpen och pressostaten (tryckströmbrytaren för pumpen) och hydropressen (blå tanken)

2- huvud-kran för att göra vattnet in mot huset trycklöst ifall du skall göra något arbete på rörsystemet

3- det kan vara kan vara tryck kvar i rörsystemet när kranen stängs men bör försvinna väldigt fort och endast några få decilitrar när man provar att tappa vatten. - försvinner inte trycket och det är åtskilliga liter till som rinner med tryck innan det slutar att rinna så har du förmodligen en hydropress till någon annan ställe i huset, alternativt att kranen du manövrerar inte fungerar och stänger till som tänkt.

4- en tänkt tömmningsprocess:

stäng av strömmen till pumpen

öppna kranarna inomhus och låt de spola tills det inte längre rinner - lämna dessa öppna.

ned till pumpgropen/källaren och lossa muttern längst ned rakt under manometern och låt sedan vattnet porla ut tills det inte rinner mer - de öppna kranarna inne i huset har rollen att släppa in luft i rörsystemet medans det töms. - eventuellt kan plastvredet till vänster efter borttagning av täckmuttern på utloppet göra samma roll om du hela tiden håller säkerhetsventilen öppen med handkraft tills det slutar rinna (tycke det ser ut som armaturen som normalt används till varmvattenberedare som återanvänds här - därav säkerhetsventilens existens...)

5- varför det, huvudkranen har du nere vid hydropressen - att det sedan kan finnas en till kran högre upp är nog mer av bekvämlighetsskäl när vattnet skall stängas av för olika rörarbeten - men den är inte till för att användas vid kallställning då vattnet måste ur rören och armaturerna i husen helt för att inte frysa, glöm inte att spola vattentoan tom på vatten om du har sådan, annars är risken stor för spräckt vattentank på toan och att hälla lite frostskydd i toakröken (typ några matskedar koksalt och rör om till det mesta löst) så att det inte blir kärnis när det fryser och spräcker vattenlåset på toan.

En sak att tänka på - är det stålrör och galvaniseringen invändigt är mer eller mindre borta så kommer det att bildas betydligt mer rost när rören är tomma på vatten än när de är fyllda med vatten och så småningom kan göra att dessa måste bytas, och att det förmodligen kommer en ganska rejäl skvätt med rostigt vatten och eventuellt rostflagor när du släpper på vattnet nästa gång.

• Gilla
Johan_renoverar
  • Laddar…
Tack för svar! Nu har jag lite mer att gå på

Och när du tömt ur vattnet i huset, så glöm inte att hälla i lite frostskydd i vattenlåsen under handfat och diskhoar.

• Gilla
Johan_renoverar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.