4 274 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Hydrofor klickar. Tömde den. Finns inte något uttag för luftning. (Bilder finns)
Hej,
Precis som titeln av tråden säger. Stängde av tillförsel av vatten. Spolade alla kranar. Tömde sedan resten genom att demontera kopplingen i botten.
(Ska byta röret där man ser vattennivån) röret verkar vara helt tomt just nu trots att hydroforen är aktiv och igång.
Behöver er hjälp nu gubbar! Hur löser man detta på egen hand. Kompressor finns om någon kan visa var uttaget är.
Precis som titeln av tråden säger. Stängde av tillförsel av vatten. Spolade alla kranar. Tömde sedan resten genom att demontera kopplingen i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Ska byta röret där man ser vattennivån) röret verkar vara helt tomt just nu trots att hydroforen är aktiv och igång.
Behöver er hjälp nu gubbar! Hur löser man detta på egen hand. Kompressor finns om någon kan visa var uttaget är.
Redigerat:
Varför en ny tråd?
Var det här tänkt som en fråga eller något annat?
Var det här tänkt som en fråga eller något annat?
Om du gör den trycklös, tömmer den helt på vatten i bottenventilen, stänger bottenventilen och återstartar pumpen får du en hygglig luftkudde i alla fall. Visst, det är lite bättre nyttjande av tanken om man kan trycksätta med kompressor, men ganska bra fungerar ovanstående metod.
Okej, det är så jag gjorde innan. Jag råkade skapa tråden innan den var klar. Har nu uppdaterat med bilder och info. Ser du något uttag för luft?B BSOD skrev:
Finns ingen punkt för att pumpa in luft. men kan skaffa en sådan här och montera en sån här typ.
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/pumpar/tryckkarl/hydroforer/5608377/
med ett par övergångar på röret under tanken, Då töms tanken igen, fylls till ca hälften ungefär. sen går det bra att blåsa in luft i botten på tanken, den ska ju ändå vara i topp.
hittar inte någon på varuhusen, så blir att söka var du kan köpa en sådan
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/pumpar/tryckkarl/hydroforer/5608377/
med ett par övergångar på röret under tanken, Då töms tanken igen, fylls till ca hälften ungefär. sen går det bra att blåsa in luft i botten på tanken, den ska ju ändå vara i topp.
hittar inte någon på varuhusen, så blir att söka var du kan köpa en sådan
Bussning 25x06R och Bilkägla kan du montera på toppen av hydrofortanken
https://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-06r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-06r/
Hur långa intervall startar pumpen med? Jag har en gång monterat en vanlig tryckluftsnippel på bottenventilen. Då ansluter man kompressorn och startar den innan man öppnar bottenventilen. Jag ser ingen anslutning på dina bilder. Och det är inte alltid det finns. Så även om du kan utnyttja hydroforens volym bättre om du fyller mer luft så borde det fungera även utan att du gör det. Att döma av bilderna har det ju fungerat utan luftpåfyllning i 25 år.
Tack! Har ingen erfarenhet av detta. Ska ta mig en kik. I värsta fall får en röris göra det på våren.A Avemo skrev:Hur långa intervall startar pumpen med? Jag har en gång monterat en vanlig tryckluftsnippel på bottenventilen. Då ansluter man kompressorn och startar den innan man öppnar bottenventilen. Jag ser ingen anslutning på dina bilder. Och det är inte alltid det finns. Så även om du kan utnyttja hydroforens volym bättre om du fyller mer luft så borde det fungera även utan att du gör det. Att döma av bilderna har det ju fungerat utan luftpåfyllning i 25 tk
Tjena JH!A Avemo skrev:Hur långa intervall startar pumpen med? Jag har en gång monterat en vanlig tryckluftsnippel på bottenventilen. Då ansluter man kompressorn och startar den innan man öppnar bottenventilen. Jag ser ingen anslutning på dina bilder. Och det är inte alltid det finns. Så även om du kan utnyttja hydroforens volym bättre om du fyller mer luft så borde det fungera även utan att du gör det. Att döma av bilderna har det ju fungerat utan luftpåfyllning i 25 år.
J jonaserik skrev:Finns ingen punkt för att pumpa in luft. men kan skaffa en sådan här och montera en sån här typ.
[länk]
hittar inte någon på varuhusen, så blir att söka var du kan köpa en sådankulle skrev:
Jag antar att klickandet är ?relä? för att starta pumpen i brunnen. Tar pumpen skada av att starta så ofta. Fick byta den rätt nyligen då far min varken hade fungerande värme ellee vatten i huset! xD
Redigerat:
"Hur långa intervall startar pumpen med?" Mäter jag detta med hur många liter den pumpar ut innan pumpen startar eller hur då?A Avemo skrev:Hur långa intervall startar pumpen med? Jag har en gång monterat en vanlig tryckluftsnippel på bottenventilen. Då ansluter man kompressorn och startar den innan man öppnar bottenventilen. Jag ser ingen anslutning på dina bilder. Och det är inte alltid det finns. Så även om du kan utnyttja hydroforens volym bättre om du fyller mer luft så borde det fungera även utan att du gör det. Att döma av bilderna har det ju fungerat utan luftpåfyllning i 25 år.
Hur mångs liter ska en hydrofor på 150l mata ut (uppskattningsvis) innan den klickar och börjar mata?
Den klickade 2020 och så börja den göra det nu igen i år. Anledningen till vrf jag kände att det var angeläget att fråga var då denna röris sa att det var dåligt för livslängden. Menade han för hydrofor eller den dränkbara 3fas pumpen som ligger på 70m i brunn?
Jag var 19bast då och hade precis ärvt huset så hade svårt att hänga med alla olika system i huset. Är mer en dator/progrsmmerar snubbe!
Du får ursäkta om eventuellt dumma frågor, haha! Uppskattar svar.
Mvh
Velinga2002
NICE! Då behöver jag ingen röris. Det borde jag ju kunna fixa själv.kulle skrev:
En fråga till bara. Vattenröret sitter som berget och man kan inte se nivån. Något råd om hur jag får loss det? Eller kan jag tömma hydrofor på vatten och sedan lufta det till ett visst tryck?
Logga in
Skapa konto
På översta bilden i ditt första inlägg syns tryckströmbrytaren. Den sitter till vänster i bilden på röret som går in i hydroforen och har ett lock av genomskinlig plast. Det är den som klickar. Det jag menade med intervall var hur lång tid det är mellan tillslag och frånslag. Det är främst tryckströmbrytaren som slits av att slå till ofta. Men det är inte optimalt för pumpen heller. Om det är ett ensiffrigt antal sekunder mellan till- och frånslag är det definitivt för lite. Hur lång tid är det nu?V Velinga2002 skrev:
Det gamla enkla sättet att få luft i hydroforen är att tömma den helt på vatten och sedan starta pumpen igen. Har du försökt med detta och fortfarande har för korta intervall är frågan om du verkligen lyckats tömma den helt.
För att fylla med kompressor gör du enligt följande:
1. Öppna en kran och låt vatten rinna tills pumpen startar. Skriv upp trycket som manometern visar i det läget.
2. Stäng av pumpen och fortsätt att spola vatten tills nivån är i underkant av vattenståndsglaset.
3. Fyll på luft tills trycket är uppe i tillslagstrycket som du tidigare skrev upp.
Metoden med kompressor ger mer luft i hydroforen och därmed utnyttjas den effektivare. Men det finns många som fortfarande bara tömmer den på vatten för att få in luft.
OKej, tack för en bra beskrivning! 15 sekunder tog det för den att slå till.
Vattenståndsglaset är helt brunt och jag får inte loss det! Är det de svarta "rattarna" jag ska skruva i för att lossa på det? Hade verkligen behövt byta det. Bor nära jkpg så ska köps ett sånt rör och ett uttsg för luftning.
Temporärt:
Skulle jag kunna tömma systemet helt på vatten så att mätaren är nere på 0 och sedan tillföra luft till säg 1/100 - 2/200 på mätaren? Sedan tillföra vatten i systemet? Vad hade ett acceptabelt och ofarligt tryck varit då?
Ursäktar om detta låter tokigt. Försöker bara göra det bästa av situationen.
Givetvis ska jag ha en röris hit men fick problem med bilen igår också så kmr vara en fattig grabb just nu, hahaha.
Uppskattar verkligen alll hjälp jag får av er!
Mvh
Velinga2002
Vattenståndsglaset är helt brunt och jag får inte loss det! Är det de svarta "rattarna" jag ska skruva i för att lossa på det? Hade verkligen behövt byta det. Bor nära jkpg så ska köps ett sånt rör och ett uttsg för luftning.
Temporärt:
Skulle jag kunna tömma systemet helt på vatten så att mätaren är nere på 0 och sedan tillföra luft till säg 1/100 - 2/200 på mätaren? Sedan tillföra vatten i systemet? Vad hade ett acceptabelt och ofarligt tryck varit då?
Logga in
Skapa konto
Ursäktar om detta låter tokigt. Försöker bara göra det bästa av situationen.
Givetvis ska jag ha en röris hit men fick problem med bilen igår också så kmr vara en fattig grabb just nu, hahaha.
Uppskattar verkligen alll hjälp jag får av er!
Mvh
Velinga2002
När du tömt helt, så startar du upp pumpen i ca 25 sekunder, då hörs att vatten spolas in, glöm inte att stänga kranar som är öppna. Detta för att det är tomt i alla rör och det ska finnas liite vatten i botten på kärlet. Sen fyller du med luft ca 2 bar och pumpens stopp ska va ca 4 - 4,5 bar. Efter det får du öppna en kran och se när pumpen startar igen, efter start så ska den stoppa. Håll koll på manometern vad trycket är vid start/stopp.